افتتاح آزادراه منجیل – رودبار و باز شدن گره ترافیکی شمال کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی طول آزادراه‌های بهره‌برداری‌شده تا پایان سال جاری را ۲۴۲ کیلومتر اعلام کرد و گفت: بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403011305613/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1

همچنین محمود ملازینل -سرپرست ساخت وتوسعه آزادراه‌ها- احداث آزادراه منجیل-رودبار به‌عنوان بخش پایانی آزادراه قزوین-رشت را در دل کوه‌های البرز یکی دیگر از پروژه‌های راهسازی قابل توجه کشور اعلام کرد و گفت: این آزادراه ۸.۲ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوارسازی تشکیل می‌دهد و با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرح‌های بزرگ و اساسی کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه، اعتبار هزینه‌شده برای ساخت این آزادراه را ۲۰ هزار میلیارد ریال و ارزش روز آن را ۵۵ هزار میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: این آزادراه به‌دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوارسازی است و به‌دلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگی‌هایی همراه بود.

هرچند که باند برگشت این آزادراه فعلا تکمیل نشده است و مسیر برگشت قرار است در جاده قدیم و داخل شهرها باشد و تکمیل باند برگشت این آزادراه به بعد از تعطیلات موکول شده است. در این خصوص بذرپاش درباره مسیر برگشت توضیح داد: یکی از ملاحظات اجتماعی مردم مسیر برگشت بود که کسب و کار مردم منطقه به خطر نیفتد و پروژه توسعه‌ای مشکلی را ایجاد نکند، لذا مسیر برگشت همان مسیر سابق است تا به این صورت هم مردم بومی راضی باشند و هم گره ترافیکی حل شود.

  توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری درباره نرخ بلیت هواپیما 

آزادراه منجیل – رودبار که حلقه مفقوده آزادراه قزوین- رشت بود و عمری بیش از ۱۲ سال داشت، بالاخره در سال ۱۴۰۲ افتتاح شد تا گره ترافیکی این منطقه از شمال کشور حل شود.

همان زمان مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- گفت که پروژه ۸.۲ کیلومتر بود اما منابع تخصیصی آن ۲۴۰۰ میلیارد تومان و ارزش روز آن بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان است. او بیان کرد: رئیس جمهور اصرار داشتند که ۸.۲ کیلومتر باقی مانده آزادراه قبل از عید افتتاح شود، زیرا مسافرانی که از این محور تردد می‌کنند همواره از ترافیک‌های طولانی در سختی بودند.

خیراله خادمی – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- نیز با اشاره به آزادراه منجیل-رودبار اظهار کرد:‌ این آزادراه به‌عنوان سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان به‌عنوان طولانی‌ترین و منطقه دو آزادراه تهران-شمال به‌عنوان سخت‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور آماده بهره‌برداری است.

به گزارش ایسنا، آزادراه منجیل-رودبار باقی‌مانده آزادراه قزوین-رشت است که به‌دلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونل‌ها و پل‌های زیاد، به زعم مسئولان یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود. در عین حال مردم شهرستان رودبار در پیک ترافیک دچار مشکلات فراوانی می‌شوند و اهالی برخی از روستاها تا رسیدن به شهر چندین ساعت در ترافیک می‌مانند و تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل  – رودبار از این جهت هم حائز اهمیت است.

افتتاح آزادراه منجیل - رودبار و باز شدن گره ترافیکی شمال کشور

بیش از ۱۲ سال از عمر این آزادراه می‌گذرد و البته در این مدت بارها وعده تکمیل شدن آن از سوی مسئولان مطرح شده است؛ در نهایت در سال ۱۴۰۱، مسئولان شرکت ساخت، تکمیل این آزادراه را به ۱۴۰۲ موکول کردند؛ وعده‌ای که بالاخره در ماه پایانی ۱۴۰۲ عملی شد تا این آزادراه آماده بهره‌برداری توسط مسافران نوروزی هم باشد.

  طرح اتصال منطقه سلفچگان به راه آهن سراسری ۳۵ درصد پیشرفت دارد