وزیر راه و شهرسازی به نبود زیرساخت ریلی قطعه رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر اشاره کرد و گفت: حتی بودجه جاری یک سال کل وزارت راه کفاف ساخت این ۱۶۲ کیلومتر را نمیدهد.
قاسمی تأکید کرد: در حال حاضر کانتینر از کشور هند به بندر شهید رجایی میآید. با قطار به رشت میرود و از آنجا با کامیون به آستارا ارسال میشود و به راهآهن آذربایجان و نهایتاً فنلاند در تحویل داده میشود. زمان سیر کالا در این مسیر ۱۷ تا ۱۸ روز است، اما اگر از مسیر دریای سرخ منتقل شود، ۴۵ روز تا دو ماه طول میکشد.
قاسمی گفت: هنوز فرصت باقی است که ترانزیت را غنیمت شماریم. کشورهای همسایه از ما میخواهند تا کریدورهای جدیدی از مسیر حملونقل ایران ایجاد کنند. آمار حملونقل باری که میتواند از کشور ما عبور کند، بسیار بالاست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیازمند تحول اساسی در حوزه حملونقل به خصوص بخش ریلی هستیم، گفت: ادامه روش فعلی ما را به جایی نمیرساند. دولتهای قبلی سالی ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر ریل یا آزادراه میساختند و ما نهایتاً بتوانیم آن را به سالی صد کیلومتر برسانیم اما جهش مورد انتظار مردم نیست.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال ۸۲۱۳ باراک اوباما تحریمهای فلجکننده علیه ایران ابلاغ کرد و بعد از آن من وزیر نفت شدم هیچ شرکت داخلی در حوزه بالادستی نفت نداشتیم و صددرصد نیاز بالادستی ما در بخش نفت به خارج وابسته بود. اکنون هیچ بخش بالادستی صنعت نفت نیست که به خارج وابسته باشد؛ بنابراین در حوزه ریلی هم میتوانیم به تولید ناوگان با فنّاوری بالا دست یابیم.