معاون وزیر راه و شهرسازی گفت. با توجه به حمایت دولت میتوانیم از همه ظرفیتها برای توسعه حملونقل ریلی که بخشی از آن استفاده از بخش خصوصی است استفاده کنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان «میعاد صالحی» در مراسم رونمایی از ۳۱۹ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ رکورد تولید داخلی ناوگان ریلی هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ ارزش شکسته شد که بیشتر آن مربوط به نیمه دوم سال ۱۴۰۰ است.
صالحی گفت: فردا با انجمن تولیدکنندگان حوزه ریلی جلسه داریم تا به حداکثر تولید داخلی برسیم. علاوه بر حوزه ناوگان مسافری موضوع بعدی لوکوموتیو است که در فصل آتی تعداد ناوگان لوکوموتیو را افزایش خواهیم داد.
وی گفت: تلاش شده است تفاهمنامه با وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با حمل کالاهای اساسی از طریق ریل اجرایی شود. بعد از این تفاهمنامه بهرهبرداران و سرمایهگذاران به سمت سفارش ناوگان فله بر رفتهاند و امیدواریم بتوانیم از رشد در سه ماه اول امسال که حدود ۱۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بود، عبور کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای حمایت از صنعت ریلی و در راستای توسعه ناوگان، استفاده از تبصره ۱۸ در دستور کار است و بروکراسی کاهش یافته و تولیدکنندگان و سرمایهگذاران داخلی شیرینی تصمیمات را خواهند چشید.
وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم نگاه بر توسعه حملونقل ریلی است، همان گونه که در سخنان رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی بارها بر توسعه حملونقل ریلی تاکید شده است. اکنون توانستیم توسعه و بهبودی در حوزه حملونقل نسبت به زمان تحویل حوزه داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن به موضوع ترانزیت اشاره کرد و گفت: دو هفته پیش در حضور رییس جمهوری ایران و قزاقستان اولین قطار ترانزیتی از مبدا قزاقستان به سمت ترکیه و اروپا حرکت کرد و امیدواریم در این دولت با توجه به دیپلماسی حملونقل که وزارت راه در دستور کار قرار داده کریدور شمال – جنوب و شرق -غرب فعال شود.
صالحی با اشاره به بدهیهای سنگین چند هزار میلیاردتومانی بهجامانده در راهآهن، گفت: این موضوع موجب شده بود تا ناوگان زمینگیر هم باشد و هم از تعمیرات اساسی جا بماند و لازم بود این عقبماندگی را جبران کنیم.