پیشنهاد ۶ هزار میلیارد تومان پروژه راه و راه آهن
آمار پایین بزرگراه های استان به نسبت وسعت، نقاط حادثه خیز و جاده های نیازمند تاسیس یا ترمیم خود گویای ضرورت توجه و جای کار فراوان در حوزه راهسازی استان کرمان است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: حدود ۶ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه راه و راه آهن برای تخصیص اعتبار در سفر رییس جمهور پیشنهاد شده که تمامی این طرح ها مطالبه استان بوده است.
به نحوی که برخی شهرستان های همجوار با کرمان حتی راه مستقیم به مرکز این استان ندارند و بسیاری از محورهای موجود نیز یا فرسوده شده و در حال تخریب هستند یا غیر ایمن با آمار تلفات فراوان خوانده می شوند.
وی ادامه داد: باند دوم محور جیرفت – بافت – سیرجان، باند دوم محور کرمان – کوهپایه، باند دوم نَرماشیر – ریگان در شرق استان، باند دوم محور بافت – کرمان، مسیر جدید احداث زرند – کوهبنان، نوق – رفسنجان و باند دوم محور زرند – سیریز – بافق(یزد) نیز برخی از دیگر پروژه های پیشنهادی شمال استان کرمان هستند.
امان از کمبود ماشین آلات
از طرفی راه و بزرگراه به عنوان کلیدی ترین زیرساخت توسعه پایدار، همواره پیش نیازی مهم برای رشد اقتصادی و اجتماعی هر منطقه محسوب می شود؛ در واقع توسعه گردشگری، صنعت، معدن و کشاورزی و حتی بازرگانی و صادرات استان معدنی و کشاورزی کرمان نیازمند تقویت شریان های ارتباطی و حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی است.
عراقی زاده ابراز داشت: بیل مکانیکی با ظرفیت بالا نداریم که جاده ها را بازگشایی و اصلاح کنیم، ضمن اینکه در بولدوزر در استان کرمان کمبود داریم.
پیشنهاد ۱۴۵۰ میلیارد تومان طرح راهدرای
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز گفت: مسائل حوزه راهداری استان کرمان در ۶ بخش تقسیم بندی شده که در این زمینه می توان به رفع نقاط حادثه خیز به عنوان یکی از مهمترین پروژه هایی که در سفر رییس جمهور نیازمند تخصیص اعتبار است، اشاره کرد.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان طی یک ماه گذشته معاونان وزیر راه و شهرسازی از پروژه های راهسازی استان کرمان دیدن کردند و این درحالی است که معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز خواهان توجه دولت برای ساخت محور رابر – کرمان به یاد سردار دل ها شده است.
علی حاجی زاده افزود: پروژه هایی که برای سفر رییس جمهور در حوزه راه های شمال و جنوب استان مورد توجه استان قرار گرفتند، عمدتا طرح های راهسازی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد هستند که در این زمینه سه هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان پروژه درخواست شده که مطالبه استان است.
احسان عراقی زاده تصریح کرد: همچنین تکمیل راههای روستایی شمال استان کرمان نیز به عنوان یکی دیگر از معضلات فعلی استان کرمان قلمداد می شود که در اعتبارات سفر رییس جمهور مورد توجه قرار گرفته است.
پنج اولویت راهداری/ راههای روستایی پایین تر از میانگین کشور
وی اضافه کرد: تمامی مسائل راههای استان را در جلساتی با استاندار کرمان، سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان مطرح کرده ایم و موارد مطرح شده با توجه به نیازهای ضروری استان احصا شده است.
عراقی زاده ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان درخواست اعتبار بیش از یکهزار و ۴۵۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به استان کرمان داشته که امید داریم پس از سفر نیز بتوانیم بخشی از طرح ها را به اعتبارات اضافه کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: تکمیل کریدور شمال – جنوب استان از منوجان تا دیهوک را داریم که عمده ترین اعتبار در این حوزه پیشنهاد شده؛ این پروژه افزون بر ۱۰ سال آغاز و برخی از قطعات آن نیز اجرایی شده و بخشی نیز به صورت نیمه تمام یا جدید الاحداث است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان همچنین گفت: اولویت بعدی ما تامین ماشین آلات راهدرای است زیرا هر ضربه ای در سیلاب ها می خوریم از کمبود این ماشین آلات است.
وی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد راههای روستاهای بالای ۲۵ خانوار استان کرمان ساخته شده اما عمده مشکل استان در راههای روستایی با جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار است که به علت وجود برخی مسیرهای کوهستانی اعتبار بالایی می خواهد و دسترسی به این روستاها مشکل است؛ حتی نقاطی داریم که پیمانکاران در این مناطق کار نمی کنند.
سفر کاروان دولت سیزدهم به ریاست آیت الله سید ابراهیم رییسی به پهناورترین استان کشور، فرصتی مناسب است تا برای رفع چالش های تاریخی و عقب ماندگی های حوزه راه، ۶ هزار میلیارد تومان پروژه عمدتا نیمه تمام راهسازی، راهداری و راه آهن برای تخصیص اعتبار به کاروان دولت مردمی ارائه شود تا شاید این گره کور سال های دور استان کرمان به دستان دولت سیزدهم گشوده شود.
استان کرمان با بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت بیشترین وسعت را بین استان ها دارد.