انجام بیش از ۶۱۶ هزار آزمایش کنترل کیفی در پروژه‌های عمرانی خوزستان

رتبه اول خوزستان در تعداد آزمایش در سال گذشته

شعبانی با اشاره به ارزیابی مطالعات روسازی و بهسازی جاده‌ها و فرودگاه‌ها عنوان کرد: بررسی روسازی و بهسازی روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرودگاه نیز توسط دستگاه‌های منحصر به فرد موجود در آزمایشگاه اجرا می‌شود. این دستگاه‌ها مختص سطوح فرودگاه و جاده‌ بوده و غیر مخرب هستند. به طور متوسط، هر ۵ سال یک بار کل جاده‌های استان بررسی می‌شوند. همچنین، در صورت وجود درخواست، خیابان‌های سطح شهر نیز بررسی می‌شوند.

ضرورت ملزم کردن دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی

ایسنا/خوزستان مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان گفت: سال گذشته رکورد انجام آزمایشات کنترل کیفی پروژه‌های عمرانی با اجرای ۸۷۳ هزار و ۱۵۴ آزمایش شکسته شد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اهمیت توجه به کیفیت در خدمات رسانی، عنوان کرد: وجود کیفیت در ارائه خدمات و تولید اهمیت بسیار بالایی دارد. همیشه این عجله وجود دارد که بالاترین آمار و کمیت ارایه شود در حالی که کیفیت اهمیت بیشتری دارد.

شعبانی ادامه داد: اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان علاوه بر شعبه مرکزی در ۷ شهرستان آبادان، ماهشهر، رامهرمز، مسجدسلیمان، بهبهان و اندیمشک شعبه دارد. علاوه بر این ۶۹ آزمایشگاه سیار در محل اجرای پروژه‌ها مستقر شده‌اند که تعداد این آزمایشگاه‌ها متغیر است. 

ارتقای کیفیت سازه، حافظ منافع ملی است

هر ۵ سال یک بار کل جاده‌های استان بررسی می‌شوند

ناصر شعبانی در نشست خبری که امروز ۲۰ آبان به مناسبت روز ملی کیفیت برگزار شد، اظهار کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک سال ۱۳۳۴ با نام شرکت “جان و مولم” در دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد که سال ۱۳۵۰ به دلیل تعدد پروژه‌های وابسته به وزارت راه و ترابری وقت، به این وزارت واگذار شد.

  ایجاد بیش از ۷۰۰۰ فرصت شغلی در دو سال گذشته

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان افزود: با توجه به حجم پروژه‌های موجود در استان خوزستان و اجرای پروژه‌های مهمی از قبیل سدسازی، پروژه‌های نفتی، اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و… آزمایشگاه استان خوزستان به تنهایی به منطقه ۹ کشوری تقسیم شده است. 

انجام بیش از ۶۱۶ هزار آزمایش کنترل کیفی در پروژه‌های عمرانی خوزستان

وی ادامه داد: اداره‌کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان، به تجهیزات خاص غیر مخرب مجهز است که علاوه بر اجرای پروژه‌های درون استانی، به سایر استان‌ها نیز خدمات ارایه می‌دهد. این آزمایشات غیرمخرب، ضخامت فلزات، بتن، سنجش رنگ روی فلزات و… انجام می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1403082014862/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DB%B6%DB%B1%DB%B6-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%B2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان تاکید کرد: با توجه اینکه اکثر تجهیزات ما حساس هستند، به مرور زمان ممکن است از رده خارج شوند، بنابراین باید به صورت مداوم بازسنجی شوند. 

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان در خصوص بی کیفیت بودن وضعیت آسفالت شهر اهواز گفت: عموما آسفالت در کارخانه تولید می‌شود که مصالح ابتدای کار سنجیده می‌شوند. معمولا کارخانه‌های آسفالت یک مخزن بیشتر ندارند در حالی که بر اساس استاندارد یک کارخانه باید سه مخزن داشته باشد؛ اکثریت کارخانه‌های آسفالت شرایط استاندارد را دارند.

وی با اشاره به همکاری با مراکز علمی و استقبال از محققان، ادامه داد: انجام مطالعات علمی پژوهشی در حوزه فنی و عمرانی از دیگر خدمات ارایه شده در آزمایشگاه است. به این منظور با دانشگاه‌ها، مراکز علمی، شرکت‌های دانش بنیان و محققان همکاری لازم انجام می‌شود. در اداره کل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان، علاوه بر اجرای سمینار سالانه، دوره‌های آموزشی برای دفاتر فنی بخش‌های اجرایی نیز برگزار می‌شود. 

  ترافیک سنگین در آزادراه قزوین- کرج

وی ادامه داد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همواره در کنار سازمان استاندارد بوده است. هرچه استاندارد ملی در حوزه قیر و آسفالت وجود دارد، توسط آزمایشگاه تدوین شده است. همچنین بخش زیادی از استاندارهای بتن نیز توسط آزمایشگاه تدوین شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، ۸۹ آزمایش مربوط به بخش‌های خصوصی و دستگاه‌های اجرایی در حال اجرا است. با توجه به دولتی بودن شرکت، درآمد حاصل از ارائه خدمات مستقیما به حساب خزانه دولت می‌رود. شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، کاملا سودآور در جهت توسعه و عمران کشور است.

شعبانی با اشاره به ضرورت وضع قانون و ملزم کردن دستگاه‌های اجرایی برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی، گفت: نیاز است که برای اجرای پروژه‌های بخش دولتی و خصوصی کنترل کیفی انجام شود. قانون هیچ دستگاهی را ملزم نکرده که پیش از اجرای پروژه‌های عمرانی از خدمات آزمایشگاه استفاده کند اما نیاز است که دولت بر کار آزمایشگاه‌های خصوصی نظارت داشته باشد و ورودی مصالح ساختمانی به هر کارگاه باید تحت آزمایش قرار گیرد.

وی افزود: سال ۱۳۶۳ بر اساس اساسنامه مجلس به عنوان یکی از ارکان وزارت راه و شهرسازی با نام اصلی خود یعنی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تصویب شد. این شرکت در حال حاضر در ۳۱ استان شعبه دارد و تنها شرکت دولتی فعال در این حوزه و یکی از بزرگترین شرکت‌ها است.

شعبانی تاکید کرد: استان خوزستان، از نظر تجهیزات تخصصی سرآمد است. همچنین از نظر عملکردی در بین استان‌های اول هستیم. سال گذشته رکورد انجام آزمایشات کنترل کیفی پروژه‌های عمرانی با اجرای ۸۷۳ هزار و ۱۵۴ آزمایش شکسته شد که منجر به کسب رتبه اول کشوری از حیث تعداد آزمایشات شد. همچنین در ۷ ماهه سال، تعداد ۶۱۶ هزار و ۴۰۲ آزمایش اجرا شد. 

  صدور بیش از ۲ هزار مجوز پرواز از ترمینال سلام

شعبانی با اشاره به وظایف این آزمایشگاه اظهار کرد: تعیین خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی خاک، انجام آزمایشات مکانیکی خاک، سنگ، بتن، فلزات، قیر، آسفالت، سیمان و…، ارائه خدمات فنی مهندسی در حوزه ژئوتکنیک و لرزه‌خیزی و…  از خدمات ارائه‌شده در این آزمایشگاه است. 

وی ادامه داد: در کنترل کیفیت پروژه‌های عمرانی هیچ الزامی در استفاده از خدمات آزمایشگاه دولتی وجود ندارد. کم پیش آمده که یکی از سیتی سنترهای سطح شهر از خدمات ما استفاده کرده باشند. بنابراین نیاز است حاکمیت از طرف دولت بر بخش خصوصی باشد.

شعبانی افزود: شهرداری اهواز در گذشته در یک زمانی از پیمانکاران متخصص استفاده کرد و نتیجه را دیدیم اما اکنون این اتفاق رخ نمی‌دهد و دستگاه نظارتی بالای سر پخت آسفالت وجود ندارد.

دستگاه نظارتی بالای سر پخت آسفالت وجود ندارد

مدیرکل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خوزستان گفت: نتایج نهایی آزمایشگاهی در نهایت با ارقام استاندارد سنجیده می‌شود. ارتقای کیفیت سازه، حافظ منافع ملی است و یکی از نتایج ارتقای کیفیت، جلوگیری از هدررفت منابع کشور است.