سختگذری همچنان پاشنه آشیل پروژه
وی یکی دیگر از عوامل زمانبر بودن احداث این مسیر را تملک اراضی آن عنوان کرد و گفت: برای تملک زمین های این مسیر حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده که پیمانکاران برای جلب رضایت صاحبان زمین و ملک، مجبور به هزینه بسیاری در این بخش شدند.
با وجود اینکه از سال ۹۷ عملیات اجرایی تکمیل هشت کیلومتر باند رفت از آزادراه قزوین به رشت در محدوده منجیل- رودبار در دستور کار قرار گرفت اما در کنار دلایل و بهانه های مختلف، به دلیل فقدان تزریق به موقع اعتبارات و بی توجهی متولیان برای پیگیری این اعتبارات کار با سرعت لازم پیش نرود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: برای احداث این هشت کیلومتر تاکنون ۸۳۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز نیاز دارد. در سفر رئیس جمهوری به گیلان ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت- قزوین مصوب شد که تاکنون ۱۱۵ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است
به گفته خادمی بدلیل تداوم افزایش قیمت در مصالح بویژه سیمان و میلگرد اعتبار به صورت نقدی ضروری است؛ زیرا در حال حاضر پیمانکاران برای تامین مصالح مجبور به پرداخت نقدی هستند و اگر اعتبار مالی آنها تامین نشود، نمیتوانند کار را پیش ببرند. علاوه براین در حال حاضر تقریبا تمامی زمین های مسیر هشت کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت- قزوین تملک شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به محدوده باقی مانده آزادراه در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان در مرکز گیلان گفت: در حال حاضر این پروژه و قطعه پایانی دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.
آزادراه قزوین – رشت تنها محور ارتباطی کلان شهر تهران و استانهای همجوار همچون قزوین و زنجان به گیلان است و شاهراه گردشگری این خطه از کنار دریای باستانی خزر محسوب می شود که بدلیل مسائل اجتماعی، وضعیت توپوگرافی و وجود رودخانه سفیدرود و همچنین یک دهه بی توجهی متولیان و مسئولان تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
خادمی همچنین تکمیل پروژه آزادراه رشت- قزوین را گام مهمی در تکمیل کریدور آزادراهی شمال- جنوب کشور و افزایش ظرفیت های بهره برداری از بندر امام خمینی در شمال خلیج فارس دانست.
طی سفر رئیس جمهوری در بهمن ماه سال گذشته بدلیل اهمیت این پروژه عظیم برای چشیدن طعم شیرین بهره برداری و قرار گیری زیر بار ترافیکی ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در مصوبات سفر دریافت کرد که انتظار می رود با اختصاص کامل این اعتبار قطار تکمیل این طرح همچنان پیش برود.
معاون وزیر راه و شهرسازی به مشخصات این مسیر در حال ساخت نیز اشاره و بیان کرد: این هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه در ضلع غربی رودخانه سپیدرود قرار گرفته و دارای چهار دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۹۰۰ متر و ۶ دستگاه پل به طول یکهزار و ۶۰۰ متر است.
تکمیل آزادراه رشت-قزوین که سالاه میزبان حدود ۲۰ میلوین گردشگر و همچنین دهها میلیون تردد است می تواند در سهولت گردشگری، رونق حمل و نقل و همچنین به دلیل برخوداری از منطقه آزاد تجاری در حوزه تجارت موثر باشد.
خیرالله خادمی با اشاره به توپوگرافی ویژه منطقه و کوهستانی بودن مسیر اظهار داشت: بهدلیل دشوار بودن کار این مسیر هشت کیلومتری در ۲ قطعه توسط ۲ پیمانکار درحال اجراست که قطعه نخست ۹۰ درصد و قطعه دوم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی در این ارتباط اظهار داشت: باند رفت آزادراه منجیل- رودبار با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد به عنوان آخرین حلقه باقیمانده آزادراه قزوین- رشت در صورت تامین اعتبار مورد نیاز در سالجاری به بهره برداری می رسد.
خادمی با بیان اینکه با وجود کوتاه بودن مسیر اما این هشت کیلومتر عمدتاً از پل و تونل تشکیل شده است، اظهار داشت: این تونل ها با شکافتن در دل کوه ایجاد و پلی هم از رودخانه سفید رود عبور می کند ؛ ضمن اینکه تجربه زلزله مهیب رودبار در سال ۱۳۶۹ ، این شرکت را جهت احداث این مسیر برای مقاوم بودن و کیفیت ساخت بیش از پیش متعهد کرده است و چون منطقه رانشی است، کار با دقت بالا در حال انجام است که این موضوع یمنجر به زمانبر بودن آن شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: بلافاصله پس از بهره برداری این مسیر مطالعات احداث مسیر هشت کیلومتری برگشت آزادراه از سمت رشت به قزوین در محدوده شهر رودبار نیز آغاز می شود اما قبل از آن، همزمان با تکمیل قطعاتی که اکنون در حال اجراست باند کنونی برگشت هم تعریض خواهد شد.