بی توجهی شرکت‌های هواپیمایی به اولویت‌های پروازی خوزستان

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان ،خوزستان در اقتصاد کشور از سهم قابل توجهی برخوردار است و به واسطه برخورداری از مراکز صنعتی و تولیدی متعدد، همواره مبدا و مقصد ناوگان‌های مختلف حمل و نقل بخصوص پرواز شرکت‌های هوایپمایی بوده است.

این در حالی است که تقریبا، هرچند مدت یکبار، شرایط تردد مسافران پروازهای فرودگاه اهواز دستخوش سیاست‌های اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی می‌گردد و ایرلاین‌ها، تمرکز پروازهای خود را به مسیرهای پردرآمدتر اختصاص می‌دهند.

عموری خاطرنشان‌کرد: پیشنهاد می‌شود که پروازهای حذف شده از فرودگاه اهواز، به ساعات دیگری (در زمان کاهش دما) اختصاص یابد تا سرگردانی‌ پیش آمده مسافران، کمتر شود.

وی با تاکید بر اینکه شرایط پیش آمده، باعث نگرانی‎‌ زیادی برای شهروندان شده است ادامه‌داد: گرمای هوا نیز یکی از دلایل کاهش پروازهای فرودگاه‌های خوزستان محسوب می‌شود.

خادمی تصریح‌کرد: برابر با دستورالعمل‌ها، خلبانان نمی‌توانند در دمای ۴۷ درجه نسبت به بلندکردن برخی از هواپیماها اقدام کنند که این موضوع در کاهش پروازهای فرودگاه های استان خوزستان، تاثیر بسیار زیادی دارد.

بررسی های خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان نشان می‌دهد تا پایان هفته جاری هیج صندلی خالی هواپیما از اهواز به مقصد تهران و برگشت یافت نشده و علیرغم پیگیری مسولان سازمان هواپیمایی کشور نیز پاسخ روشنی به این شرایط ندادند.

خادمی در پاسخ به این سوال که چرا شرکت‌های هواپیمایی بجای کاهش پروازها، تردد هواپیماهای خود را به ساعاتی که دما در خوزستان کاهش می‌یابد؛ اختصاص نمی‌دهند گفت: طی روزهای اخیر، برنامه ریزی پروازی شرکت‌های هواپیمایی، ویژه فرودگاه‌های استان خوزستان به این سمت هدایت شده است اما همچنان با کمبود صندلی‌ هواپیما در استان روبه‌رو هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه فعالیت‌های اقتصادی در استان خوزستان از جنبه‌های مختلفی برخوردار است گفت: یکی از این جنبه‌ها را می‌توان ارتباط فعالان بخش خصوصی استان با مرکز کشور دانست؛ لذا سیاستگذاری صورت گرفته برای انتقال پروازها به یکی از موانع اصلی بهبود محیط کسب و کار تبدیل شده است.

کاهش پروازها، دسترسی بخش خصوصی خوزستان با مرکز کشور را دشوار کرده است

  صعود اشتغال کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

سازمان هواپیمایی کشور به عملکرد شرکت‌های هواپیمایی نظارت کند

وی با اشاره به محدودیت فعالیت ناوگان هواپیمایی کشور در شرایط آب و هوایی خوزستان تصریح‌کرد: کاهش پروازهای استان خوزستان به مقاصد اصلی مانند تهران، سیاستگذاری اشتباه است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

پدیده گرما، همواره عاملی برای تشدید شرایط نامساعد زیست محیطی و جوی در خوزستان بوده است. این استان به واسطه برخورداری از صنایع مادر متعدد، در اقتصاد کشور نقش سرنوشت سازی دارد که با این وجود در شاخص‌های متعدد مانند حمل و نقل نسبت به دیگر استان‌ها، دچار عقب ماندگی‌ معنا داری است.

نادر یوسفی یکی دیگر از شهروندان خوزستانی منافع اقتصادی شرکت های پروازی را یکی از دلایل شرایط پیش آمده در پروازهای اهواز به تهران عنوان‌کرد و گفت: معمولا در ایام تابستان، حضور اتباع کشور عراق در استان خوزستان و کشورمان نسبت به دیگر ایام سال بیشتر می‌شود.

خادمی همچنین استفاده اتباع عراقی از ناوگان هواپیمایی ایران بخصوص در ایام فصل گرم را یکی از دلایل کمبود بلیت هوایپما از مقصد اهواز به تهران دانست و تصریح‌کرد: باید توجه داشت که کمبود صندلی هواپیما، در دیگر استان‌های کشور نیز وجود دارد اما به واسطه همجواری خوزستان با عراق، این شرایط در استان ما بیش از پیش تشدید شده است.

شهلا عموری اضافه‌کرد: فعالان اقتصادی برای پیشبرد سیاست‌های اقتصادی خود باید به شکل مستمر با دفاتر مرکزی کارخانجات، مراکز اقتصادی و واحدهای تولیدی مستقر در تهران و اطراف آن ارتباط داشته باشند اما در حال حاضر چنین دسترسی به دلیل کمبود صندلی پروازهای هواپیما با دشواری بسیار زیادی همراه است.

وحید خادمی با بیان اینکه وضعیت فعلی پروازها، باعث گلایه شهروندان خوزستانی شده افزود: پروازهای فرودگاه‌های استان خوزستان به مرکز کشور برای بخش قابل توجهی از مسافران، جنبه‌های مختلفی بخصوص در زمینه های درمانی، اداری، تجاری، دانشگاهی دارد.

جعفری چگنی بر نظارت سازمان هواپیمایی کشور بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی تاکیدکرد و افزود: دستگاه قضایی با هرگونه افزایش قیمت بلیت بدون رعایت فرآیندهای قانونی، برخورد خواهد کرد.

  ساختمان‌سازی در کشور با سرعت صنعتی‌سازی همخوانی ندارد

برقراری مجدد پروازها مطالبه مردم خوزستان

وی جلوگیری از کاهش برنامه‌های پروازی فرودگاه‌های استان خوزستان را ضروری عنوان‌کرد و ادامه‌داد: بررسی شرایط پیش آمده در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد.

احمد مزرعه یک شهروند خوزستانی در این خصوص به خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان گفت: خوزستان یک استان صنعتی است که حمل و نقل هوایی آن در بهبود فضای کسب و کار از تاثیرگذاری زیادی برخوردار است.

دادستان مرکز استان خوزستان نیز با اشاره به اینکه کاهش پرواز تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی به استان باعث نارضایتی مردم این استان شده است گفت: برخی مسائل نباید به بهانه ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیماها تبدیل شود.

گرما یکی از دلیل کاهش پروازهای فرودگاه‌های خوزستان 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان خوزستان در پاسخ به این سوال که چرا تعداد پروازها به مقصد مشهد نسبت به دیگر مسیرها از شرایط مطلوبی برخوردار است گفت: شرکت‌های هواپیمایی الزام دارند که بخشی از ناوگان خود را به مقصد مشهد اختصاص دهند.

محمد قادری، یکی دیگر از شهروندان اهوازی با انتقاد از کاهش تعداد پروازهای فرودگاه این کلانشهر بیان‌داشت: به واسطه بیماری مادرم، باید به صورت مستمر در مسیر اهواز به تهران تردد کنم؛ اما طی چند هفته اخیر، به‌دلیل کاهش پروازهای فرودگاه اهواز، با مشکل کمبود پرواز مواجه شده‌ام.

وی ادامه‌داد: تهیه بلیت پرواز از مبدا اهواز به تهران و برگشت برای شهروندان بسیار مشکل شده و این مشکل رو به افزایش است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان یادآورشد: بنظر می‌رسد که در ساعات کاهش دما، امکان فعالیت ناوگان هواپیمایی نسبت به دیگر ساعات فراهم باشد.

اخلال در روند درمان برخی شهروندان خوزستانی به دلیل کمبود پرواز

یکی از این عقب ماندگی‌ها را می توان محدودیت در پروازهای اختصاصی شرکت‌های هواپیمایی فعال در صنعت هوانوردی ویژه خوزستان دانست که به دلایل مختلف، شهروندان این استان را در شرایط آب و هوایی بسیار گرم با کمبود صندلی هواپیما روبه‌رو کرده‌ و راهکاری اساسی هم برای برون رفت از این وضعیت ندارند.

  ورود به سامانه جامع خدمات الکترونیک نظام مهندسی ساختمان استان لرستان | road-housing

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان خوزستان با اشاره به اینکه معمولا در ایام گرم سال، پروازهای فرودگاه‌های خوزستان از سوی شرکت‌های هواپیمایی با کاهش همراه است گفت: با این وجود، تعداد پروازهای امسال استان نسبت به گذشته، بیشتر کاهش یافته است.

در چنین شرایط، منافع اقتصادی ایرلاین‌ها، عملا امکان تردد هوایی با قیمت معقول از مسافران فرودگاه اهواز را سلب می‌کند و سهم عمده‌ای از پروازهایی که باید به مسیر اهواز- تهران – اهواز اختصاص یابد، به دیگر فرودگاه‌های کشور و یا مقاصد دیگری مانند مشهد داده می‌شود.

یوسفی اضافه‌کرد: بکارگیری چنین سیاستی از سوی شرکت‌های هواپیمایی، مسافران شهرهایی مانند اهواز را با چالش‌های متعددی روبرو کرده است.

وی یادآورشد: در ایام فصل گرم سال، شرکت‌های هواپیمایی نیز، تمایل دارند بخش قابل توجهی از ناوگان خود را به مناطقی با دمای کمتر اختصاص دهند که هواپیماهای آنها با استهلاک کمتری روبه‌رو شوند.

گزارش:مهدی ممبنی



منبع

وی ادامه‌داد: کاهش پروازهای فرودگاه اهواز، مشکلات متعددی را برای مردم استان ایجاد کرده است و این موضوع باید هر چه زودتر از سوی مسئولان امر مورد بررسی قرار گیرد.

مزرعه با بیان اینکه خطوط هوایی نقش تاثیرگذاری در ارتباط با مرکز کشور دارد گفت: شرایط موجود باعث شده تا این ارتباط با چالش‌های متعددی همراه گردد؛ بنابراین شرکت‌های هواپیمایی برابر با تعهدات و وظایفی که دارند باید نسبت به بازگشت مجدد پروازهای فرودگاه اهواز اقدام کنند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان خوزستان با بیان اینکه تحریم‌ها، صنعت هوانوردی کشورمان را تحت تاثیر قرار داده است گفت: تامین قطعات مورد نیاز هواپیماها علاوه بر اینکه دشوار است؛ مستلزم هزینه‌های ارزی زیادی است.

وی ادامه‌داد: به همین دلیل، علاوه بر اینکه بخش قابل توجهی از صندلی هواپیماها، آن‌هم با قیمت بالاتر به اتباع عراقی اختصاص می‌یابد؛ تعداد بیشتری از پروازها از فرودگاه اهواز به شهرهای خوش آب و هوا و زیارتی از جمله مشهد اختصاص می‌یابد.

فروش صندلی هواپیماها به اتباع عراقی سودآوری بیشتری دارد

تضعیف حمل و نقل هوایی در خوزستان