۹۵ درصد مسیرهای هوایی در دست چارترکنندگان است
همین حالا که این گزارش را میخوانید اگر کلید واژه «خرید بلیت هواپیما» را سرچکنید نام هیچ شرکت هواپیمایی بالا نمیآید اما در همان صفحات نخست نام سایتهای متصل به چارترکننده و شرکتهای قَدر در فروش بالا میآید، همانها که از ۳ تا ۲۰ درصد روی نرخهای مصوب اضافه میکنند و بعد بلیت هواپیما را به فروش میرسانند و بعد در صفحات آخر گوگل سایت فروش ماهان، کاسپین ، ایران ایر، معراج و …. دیده میشود.
وی توضیح میدهد: این درحالی است که ایرلاین حتی اطلاعی از فروش و قیمت بلیت ندارد. اکنون بیشتر مسیرهای پروازی- تهران- نجف- مشهد- کیش و استانبول که مسیرهای پرتقاضای پروازی هستند در دست چارترکنندگان است و ایرلاینها حتی دسترسی به دیتایِ بلیت فروخته شده ندارند.
یک کارشناس صنعت هوایی در این باره به خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان میگوید: هیچ وقت یک شرکت هواپیمایی زیرساختی مثل شرکت «علی بابا» یا «آپ» و یا ….. را برای فروش بلیت ندارد . اگر بلیت مسیرها را از طریق سایت مستقیم به فروش برساند شاید همان مبلغ نرخ مصوب هم که به چارتر کننده میفروشد نتواند پر کند، خیال ایرلاینها راحت است که با فروش مسیرهای پروازی خود به چارترکنندگان به صورت سه ماهه یا سالانه، همه صندلی ها فروش رفته، پول فروش پیش پیش گرفته شده و دخلوخرج شرکت درست میشود.
چرا ایرلاینها مسیرهای خود را به چارتر کننده میفروشند؟
یکی از مسافران پرواز اخیر این شرکت هواپیمابی در مسیر مشهد در تماس با مجله خبری راه و ساختمان از عدم پرداخت حق ۳۰ درصدی جریمه این ایرلاین به دلیل تاخیر ۴ ساعته در این مسیر پروازی گلایه دارد و میگوید بهای بلیت او بازگردانده نمیشود. اما آیا افزایش شکایت مسافران به شرکتهای هواپیمایی از تضعیف حقوق آنها توسط چارتر کننده، مانعی از فروش یکجایی مسیرها به چارتر کننده خواهد شد؟
مسافری که قرار است با هواپیما سفر کند حتما حقوقی دارد و سیستم بازرگانی و اطلاع رسانی شرکتهای هواپیمایی نیز از این حقوق مطلع هستند. یک نرم افزار مادر به صورت سیستمی هر نوع رخداد در زمان پرواز و قبل از آن را اطلاع رسانی میکند و به همین دلیل تمام تاخیر پروازها مشخص و از راننده خلبان تا مسافر در جریان تاخیر قرار میگیرند، اما چه میشود که مسافر از دریافت پیام تاخیر جا میماند، پرواز کنسل میشود و یا با تاخیر بیش از ۴ ساعت انجام و مسافر نمیتواند درصد قانونی خود از بهای بلیت را بازپس بگیرد؟
مدیرعامل یکی ار شرکتهای هواپیمایی امروز جمعه در گفتو گو با مجله خبری راه و ساختمان به این سوالات پاسخ میدهد و میگوید: ۹۵ درصد مسیرهایی هوایی در دست چارتر کنندگان است، وقتی مسیری چارتری است، احتمال تاخیر افزایش خواهد داشت و حتی ممکن است چارتر کننده تاخیر را به اطلاع مسافران نرساند. حتی مواردی بوده است که هزینههای استرداد بلیت هم از سوی چارترکننده پرداخت نشده است و مسافر در نهایت تمام این کم کاریها و تخلفات را از چشم ایرلاین و شرکت هواپیمایی میبیند.
وی به مجله خبری راه و ساختمان میگوید: مردم چارترکننده( واسطه بین شرکت هواپیمایی و مشتری) را نمیبینند. اخیرا تخلفات چارترکنندگان نیز افرایش یافته است و با وجود اینکه شرکت هواپیمایی به چارتر کننده زمان دقیق پرواز و احتمال تاخیر را اعلام میکند اما اطلاع رسانی به مسافر داده نمیشود.
به اعتقاد بزرگان صنعت هوایی دلالی و واسطه گری در صنعت هواپیمایی رنج آور شده است و تا بستر برای فروش سیستمی فراهم نشود تا ایرلاینها بازرگانی و فروش سیستمی را تقویت نکنند و از فروش مسیر پرواری به چارتر کننده دست بردارند، تضعیف حقوق مسافر هم ادامه خواهد داشت.