چرا ایرلاینها مسیرهای خود را به چارتر کننده میفروشند؟
شکایت از تخلفات چارترکنندگان افزایش یافته است
وی توضیح میدهد: این درحالی است که ایرلاین حتی اطلاعی از فروش و قیمت بلیت ندارد. اکنون بیشتر مسیرهای پروازی- تهران- نجف- مشهد- کیش و استانبول که مسیرهای پرتقاضای پروازی هستند در دست چارترکنندگان است و ایرلاینها حتی دسترسی به دیتایِ بلیت فروخته شده ندارند.
این درحالی است که این الگوی شرکت داری در جهان وجود ندارد و اصلا چیزی به اسم «واسطه» و «چارترکننده» در جهان وجود ندارد و مردم مستقیم از سایت و نمایندگی شرکت هواپیمایی خرید دارند.
برای مثال اکنون هواپیمایی معراج ۵ فروند هواپیمای فعال دارد که جوان ترین ناوگان هواپیمایی را شامل میشود و زمانی به مشتری مداری هم معروف بود اما بیش از ۹۵ درصد مسیرهای این شرکت هواپیمایی در دست چارترکنندگان است و ماجرای پروازهای استانبول و اخیرا مشهد این شرکت هواپیمایی از همین جا آب میخورد.
به گفته این فعال در صنعت هوایی اکنون اکثر شکایت هایی که به ایرلاینها میرسد از عدم پرداخت حقوق مسافر از سوی چارتر کنندگان است که باعث پیگیری از سوی شرکتها میشود.
بررسیهای مجله خبری راه و ساختمان نشان میدهد که ماجرا از اینجا شروع میشود که شرکتهای هواپیمایی، زیرساخت مستقیم برای «فروش بلیت» را ندارند، شرکتها نمیتوانند وارد بازار فروش شوند و بلیتها را به صورت روزانه بفروشند.
چارترکنندگان چه گروهی هستند؟
۹۵ درصد مسیرهای هوایی در دست چارترکنندگان است
وی به مجله خبری راه و ساختمان میگوید: مردم چارترکننده( واسطه بین شرکت هواپیمایی و مشتری) را نمیبینند. اخیرا تخلفات چارترکنندگان نیز افرایش یافته است و با وجود اینکه شرکت هواپیمایی به چارتر کننده زمان دقیق پرواز و احتمال تاخیر را اعلام میکند اما اطلاع رسانی به مسافر داده نمیشود.
مسافری که قرار است با هواپیما سفر کند حتما حقوقی دارد و سیستم بازرگانی و اطلاع رسانی شرکتهای هواپیمایی نیز از این حقوق مطلع هستند. یک نرم افزار مادر به صورت سیستمی هر نوع رخداد در زمان پرواز و قبل از آن را اطلاع رسانی میکند و به همین دلیل تمام تاخیر پروازها مشخص و از راننده خلبان تا مسافر در جریان تاخیر قرار میگیرند، اما چه میشود که مسافر از دریافت پیام تاخیر جا میماند، پرواز کنسل میشود و یا با تاخیر بیش از ۴ ساعت انجام و مسافر نمیتواند درصد قانونی خود از بهای بلیت را بازپس بگیرد؟
مدیرعامل یکی ار شرکتهای هواپیمایی امروز جمعه در گفتو گو با مجله خبری راه و ساختمان به این سوالات پاسخ میدهد و میگوید: ۹۵ درصد مسیرهایی هوایی در دست چارتر کنندگان است، وقتی مسیری چارتری است، احتمال تاخیر افزایش خواهد داشت و حتی ممکن است چارتر کننده تاخیر را به اطلاع مسافران نرساند. حتی مواردی بوده است که هزینههای استرداد بلیت هم از سوی چارترکننده پرداخت نشده است و مسافر در نهایت تمام این کم کاریها و تخلفات را از چشم ایرلاین و شرکت هواپیمایی میبیند.
به اعتقاد بزرگان صنعت هوایی دلالی و واسطه گری در صنعت هواپیمایی رنج آور شده است و تا بستر برای فروش سیستمی فراهم نشود تا ایرلاینها بازرگانی و فروش سیستمی را تقویت نکنند و از فروش مسیر پرواری به چارتر کننده دست بردارند، تضعیف حقوق مسافر هم ادامه خواهد داشت.