معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل راه آهن رشت – آستارا در این اجلاس مورد تمرکز طرفین قرار خواهد داشت گفت: ایران سرمایه گذاری لازم برای تملک املاک را آغاز کرده است و طرف روسی روسازی و ریل گذاری را انجام خواهد داد.
گفتنی است دومین مجمع اقتصادی دریای خزر با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر در شهر مسکو در حال برگزاری است.
منبع
وی با بیان اینکه در سیزدهمین کمیته مشترک ایران و روسیه که دو هفته پیش برگزار شد، هدف گذاری برای ترانزیت کالا تا ده میلیون تن در سال ۲۰۲۳ تعیین و مقرر شد برنامه عملیاتی توسعه زیرساخت ها هر چه سریعتر اجرا شود.
وی به همکاری های میان ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای انتقال کالا به سمت شبه قاره هند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از جابجایی کالا در کشور از طریق جاده ای انجام می شود که باید با تکمیل زیرساخت ها و تأمین ناوگان ریلی ترانزیت کالا را از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس انجام داد.
وی با بیان اینکه در مجمع اقتصادی خزر برنامه ریزی برای افزایش حجم ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار است، اظهار داشت: این میزان ترانزیت از طریق حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی انجام می شود و با رفع گلوگاه های مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای سی آی اس متصل می شود، گفت: مجمع اقتصادی خزر همایشی بسیار مهم است که می تواند موجب توسعه ترانزیت میان کشورهای همسایه این دریا شود.
افندی زاده با تأکید بر اینکه در مجمع اقتصادی خزر بر روی عملیاتی کردن تفاهم نامه های دوجانبه و چندجانبه تمرکز خواهیم کرد، گفت: در این اجلاس با کاهش تعرفه ها، ایجاد کریدور سبز، رفع موانع داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاری تلاش خواهیم کرد تا ایران را به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل کنیم.
افندی زاده با اشاره به علاقمندی روس ها برای سرمایه گذری در بنادر شمالی و جنوبی کشور نظیر چابهار و بندرعباس، گفت: پیشنهاد فعلی آنها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کشورمان می تواند سهم بسزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا که از چین به اروپا منتقل می شود را در اختیار داشته باشد و باید از طریق خط آهن اینچه برون و سرخس نقش خود را در این زمینه نیز گسترش دهیم.