تفاوت ساخت مسکن در تعاونی‌ها با مدل پیش فروش

معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تشریح جزئیات ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن توسط تعاونی‌ها گفت: تعاونی‌ها بر اساس قیمت تمام شده مسکن را تحویل متقاضیان می‌دهند و مبنا ارزش روز نیست.

دولت سیزدهم اما با هدفگذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ساخت ۴ میلیون واحد تا پایان دولت، طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد و این طرح به عنوان طرح ویژه دولت به اجرا درآمد.

معاون وزارت کار و تعاون با اشاره به ساخت و تحویل تعدادی‌ از واحدهای نهضت ملی مسکن توسط تعاونی‌ها گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات تعاونی‌ها در حوزه ساخت مسکن، تخصیص زمین است.این موضوع به دولت اعلام شده و قطعا متناسب با زمین‌هایی که در اختیار ما قرار می‌گیرد نسبت به ساخت مسکن اقدام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، مطابق قانون اساسی کشورمان داشتن مسکن حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت‌ها طبق این اصل موظف به تامین مسکن شده‌اند. در اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف است با رعایت اولویت برای کسانی که نیازمندترند به ویژه کارگران و روستانشینان زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، به اعتقاد کارشناسان اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تشکیل تعاونی‌های جهش مسکن می‌تواند تاثیر بسزایی در کنترل قیمت مسکن و خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه به ویژه کارگران و اقشار کم درآمد داشته باشند.

به گزارش ایسنا، در دولت سیزدهم تعداد واحدهای مسکونی برای کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران افزایش یافت و به ۴۰۰ هزار واحد رسید به نحوی که وزارت کار تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی به امضا رساند که به موجب این تفاهم‌نامه در مرحله نخست شناسایی، پالایش و اولویت بندی متقاضیان مسکن واجد شرایط از جمله کارگران صورت گیرد.

  تردد از محور چالوس و آزادراه تهران- شمال ممنوع است
بر اساس اعلام معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی۴۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در قالب طرح جهش مسکن طی مدت چهار سال احداث خواهد شد.

بر اساس آمارها بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تعاونی مسکن در کشور وجود دارد که بستر خانه‌دار شدن آحاد جامعه را فراهم کرده‌اند. در تعاونی‌های مسکن نگاه سودآوری حاکم نیست و مسکن با قیمت تمام شده و کیفیت قابل قبول ساخته و در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

آنطور که مسکنی گفته طی تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت تعاون و شهرداری تهران به امضا رسیده از ظرفیت بافت‌های فرسوده و ناپایدار جهت ساخت مسکن توسط تعاونی‌های مسکن محلات استفاده خواهد شد.

وی همچنین از تغییر اساسنامه تعاونی‌های جهش مسکن خبر داد و گفت: بر این اساس کف و سقف مواد ۶ و ۲۰ قانون تعاون را رعایت کردیم و مقرر شد که کف تعداد اعضای تعاونی ۳۰ نفر و سقف آن ۲۰۰ نفر باشد. ممکن است برخی تعاونی‌ها بالای ۲۰۰۰ نفر عضو داشته باشند که به سمت خرد کردن تعاونی رفته‌ایم و آنها را در قالب تعاونی‌های ۲۰ نفره ساماندهی کرده‌ایم.

مهدی مسکنی با تاکید بر تعهد ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در قالب تعاونی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن گفت: تعاونی‌ها بر اساس قیمت تمام شده مسکن را تحویل متقاضیان می‌دهند و مبنا ارزش روز نیست که این اصلی ترین تفاوت مدل ساخت تعاونی‌ها با مدل پیش فروش و سایر روش‌هاست.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت تعاون در طرح نهضت ملی مسکن، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب تعاونی‌ها ساخته خواهد شد و تعاونی‌ها بر اساس قیمت تمام شده واحدهای ساخته را تحویل متقاضیان می‌دهند و مبنا ارزش روز نیست.طی سال‌های گذشته و در راستای تامین مسکن برای خانوارها طرح‌های مختلفی برای خانه‌دار کردن اقشار جامعه پیش‌بینی شده که از جمله آنها طرح مسکن مهر و طرح مسکن ملی بوده است. به موازات اجرای طرح مسکن ملی، طرح مسکن کارگری و ساخت مسکن در شهرک‌های صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت.

  ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

وی در توضیح جزئیات ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن گفت: در حال حاضر سه نوع تعاونی شامل تعاونی متعارف، تعاونی مسکن مهر و تعاونی جهش ملی مسکن داریم که تعاونی‌های جهش مسکن جدیدا در دولت سیزدهم شکل گرفته‌اند و این تعاونی‌ها می‌توانند در توسعه طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402070301515/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4دی ماه سال ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران بین وزیران وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی منعقد شد. همچنین تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در جوار شهرک‌های صنعتی میان اتاق تعاون و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید.

تفاوت ساخت مسکن در تعاونی‌ها با مدل پیش فروش