دعوت از انجمن‌های صنفی برای ورود به حوزه ایمنی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان بین‌المللی کار (ILO) و با رویکرد حفظ و صیانت از سرمایه‌های انسانی و فعالیت در عرصه‌های مرتبط با ایمنی و بهداشت شغلی، مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار را تاسیس کرد.

در حال حاضر نقش انجمن‌های مسئولین ایمنی در آموزش جامعه هدف و ارتقای سطح دانش افراد و پایش و نظارت در حوزه ایمنی امری ضروری است.

بی‌تردید استفاده از ظرفیت انجمن‌های صنفی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در کنار ظرفیت کمیته‌های حفاظت فنی در پیشگیری از وقوع حوادث کار و رعایت مسایل ایمنی در محیط‌های کار اثرگذار است.

دعوت از انجمن‌های صنفی برای ورود به حوزه ایمنی

بی‌تردید استفاده از ظرفیت انجمن‌های صنفی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در کنار ظرفیت کمیته‌های حفاظت فنی می‌تواند صرفنظر از بحث آموزش در شناسایی نواقص،رعایت مسایل فنی و ایمنی در کارگاه‌ها، شناسایی کارگاه‌های غیرمجاز و اطلاع‌رسانی به بازارسان کار موثر باشد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزارت کار،کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران و موسسه کار و تامین اجتماعی با هدف ارائه آموزش، بهره‌وری، ایمنی و بهداشت کارگران و تفاهم‌نامه همکاری میان خانه کارگر و معاونت روابط کار وزارت کار با هدف ارتقاء ایمنی و حفاظت فنی در کارگاه‌های کوچک اتحادیه‌ها و صنوف واحدهای تولیدی، خدماتی و فنی نمونه‌هایی از استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌ها در حوزه ایمنی به شمار می‌رود.

در ماده ۹۵ قانون کار، نظارت مستمر بر حوزه ایمنی کار و مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرمایان قرار گرفته است و هر گاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد حادثه‌ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و مجازات‌های مندرج در این قانون مسئول است.

  تکمیل ۶۰ هزار خانه نوسازی شده در بافت‌های فرسوده

به گزارش ایسنا، کارشناسان معتقدند ایمنی و بهداشت محیط کار نیازمند مشارکت معنادار همه شرکای اجتماعی و دولت‌هاست و این امر علاوه بر بهبود ارتقای شاخص‌های ایمنی و سلامت در محیط کار، زمینه تحقق رفاه اجتماعی کارگران و جامعه را در پی خواهد داشت.

وی با دعوت از انجمن‌های صنفی و کانون های تخصصی می‌گوید: از کانون‌ها و انجمن‌های صنفی تخصصی انتظار می‌رود فعالیت‌های خود را به حوزه آموزش منحصر نکنند و در تمام حیطه های ایمنی و بهداشت فنی وارد شوند.

رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار از انجمن‌های صنفی خواسته با توجه هرچه بیشتر در حوزه ایمنی که با جان انسان‌ها سرو کار دارد، شأن این شغل و حرفه را حفظ کنند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402091309150/%D8%AF%D8%B9%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C

در همین راستا حبیب‌الله جلیلی – رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار بر اهمیت نقش آموزش در ارتقاء ایمنی و بهداشت واحدهای تولیدی و اقتصادی تاکید کرده و می‌گوید: تدبیر و تفکر در حوزه آموزش جزو اولویت‌هاست و در حوزه ایمنی اگر به تحقیق و پژوهش در این حوزه توجه بیشتری شود نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، موضوع آموزش ایمنی کار به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایمن سازی محیط کار، ارتقای بهره‌وری و صیانت از نیروهای انسانی و مادی کشور همواره سرلوحه ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داشته است. در همین راستا با استناد به آیین‌نامه آموزش ایمنی کارفرمایان، کارگران و کارآموزان مصوب سال ۱۳۸۸ شورای عالی حفاظت فنی و اصلاحیه تاریخ ۱۴۰۱/۷/۱۸، مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار به عنوان مرجع ذیصلاح در ارائه خدمات آموزش ایمنی کار در کشور تعیین شده است.

  ترافیک خودرو در محورهای منتهی به مازندران سنگین است