دلایل ترکیدگی لاستیک هواپیماها اعلام شد/ فرودگاه مشهد باید خسارت پرداخت کند

در این گزارش آمده است: لاستیک‌ها مورد بررسی قرار گرفتند که عمدتاً از شرکت‌های معتبر شامل Dunlop، Bridgestone، Michelin، Goodyear و… بودند؛ لذا مبحث کارخانه و مواد سازنده مورد تمرکز قرار نگرفت.

فرودگاه مشهد خسارت ایرلاین‌ها را بدهد

 سوابق ترکیدگی لاستیک هواپیماها در باند فرودگاه‌های مهرآباد، ماهشهر و شیراز هم بوده اما تعداد آن در فرودگاه مشهد فراوانی بیشتری دارد که این موضوع می‌تواند حاصل از ترافیک بالای فرودگاه، حجم مسافر زیاد، دما و ارتفاع بالای فرودگاه به عنوان عوامل کمکی و فرعی باشد.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از سازمان هواپیمایی کشوری در این گزارش آمده است، ترکیدگی‌ لاستیک هواپیماهای مختلف در باند فرودگاه مشهد بعضاً باعث وارد آمدن آسیب به موتور هواپیما شده و تکه‌هایی از لاستیک وارد موتور می‌شده است.

کیفیت پایین رنگ روی باند؛ عامل ایجاد برجستگی‌های آسیب‌زا به لاستیک‌ها

– تعداد زیادی از این رویدادها به هنگام خزش هواپیما روی باند برای پرواز و قبل از بلند شدن آن و در سرعت بالای هواپیما و چرخ‌ها حادث شده است که خلبانان برابر دستورالعمل‌ها موظف به پرواز بوده‌اند و با توجه به وزن زیاد هواپیماها در این مرحله، خلبان مجبور به حفظ ارتفاع ثابت برای سوزاندن سوخت و کاهش وزن هواپیما شده‌اند.

گزارش‌های بررسی حوادث سازمان نشان می‌دهد که کیفیت نقاشی روی باند اصلی مناسب نبوده و علاوه بر تولید FOD، برجستگی‌هایی نیز به وجود آورده که لاستیک چرخ‌های هواپیماها را در وزن و سرعت زیاد دچار مشکل می‌کند.

 فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بهره‌برداری می‌شود که تاکنون این فرودگاه برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده است.

  نخستین پرواز بین‌المللی فرودگاه سمنان با ۱۰۰ درصد ظرفیت از زائران اربعین انجام شد

بر مبنای این گزارش شرایط گرما و ارتفاع زیاد فرودگاه‌های کشور به طور مستقیم در وقوع رویدادها تأثیر داشته است.

سهم فرودگاه از خسارات وارده به ایرلاین‌ها مشخص شده و شرکت فرودگاه‌ها به شرکت‌های هواپیمایی خسارت بدهند.

 فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد دارای دو باند است که همه سوانح ترکیدگی لاستیک در باند اصلی آن، باند «۱۳ چپ» رخ داده است.

فرودگاه مشهد گواهی بهره‌برداری از سازمان هواپیمایی کشوری ندارد

در برخی از پروازهای خارجی و داخلی مشاهده شده که به‌منظور سوخت‌گیری کم در ایستگاه‌های خارجی و یا ذخیره زمان در ایستگاه‌های مقصد، خلبانان نسبت به درخواست حمل سوخت اضافه برای مسیر بعد (Tankering Fuel) اقدام کرده‌اند که این رفتار در صورت رعایت بیشترین وزن مجاز هواپیما، غیرمجاز نیست.

هم چنین ارتفاع فرودگاه از سطح دریا بالا بوده و در هوای گرم هواپیماها در آن محدودیت راندمان دارند.

برخی چرخ‌ها اوورهال شده‌اند و برخی هم نوسازند اما در این حوادث برخی چرخ‌های نو هم آسیب دیده‌اند که گزینه نو نبود چرخ و وجود عوامل دیگر را تأیید می‌کند.

پس از سانحه خروج از باند هواپیمای ام دی ۸۳ شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۱۳۹۴ و حادثه ترکیدگی لاستیک هواپیمای بویینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی سپهران در سال ۱۴۰۰، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت سطح باند اصلی فرودگاه مشهد شامل قدرت ترمزگیری و رنگ‌آمیزی صادر شده که تاکنون اقدامات اصلاحی انجام نشده است.

شرکت‌های هواپیمایی تا رفع مشکل باند فرودگاه مشهد، از حمل سوخت اضافی در ایستگاه مشهد جلوگیری کنند.



منبع

در نتیجه‌گیری این گزارش آمده است: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ارزیابی ریسک و تدوین برنامه بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه مشهد برابر مقررات فرودگاهی کشور اقدام کند.

  سرمایه‌گذاری در بارانداز ریلی آذربایجان برای تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا

باند فرعی فرودگاه مشهد (۱۳ راست) به دلیل نزدیکی به ساختمان‌های فرودگاه و داشتن موانع پروازی کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد و امکان جایگزینی طولانی‌مدت با باند اصلی را ندارد.

تمامی حوادث ترکیدگی چرخ‌ها در باند اصلی فرودگاه (۱۳ چپ) به وقوع پیوسته است.