بر سر اجرای این طرح معارضین متعدد و پلهای روگذر و زیرگذر زیادی وجود دارد که تا کنون تمام این معارضین رفع نشده و این امر باعث شده که طرح ملی قطار حومهای تهران – ورامین پس از ۱۳ سال تکمیل نشده و مردم با سختی خود را به تهران میرسانند.
در سفر وزیر وقت راه و شهرسازی به شهرستان ورامین، بار دیگر موضوع تبدیل وضعیت این سیستم به راهآهن مطرح و مقرر شد که کل طرح توسط شرکت راهآهن جمهوری اسلامی اجرا شود.
طرح قطار حومهای تهران – ورامین از مصوبات دولت نهم است که در پی درخواستهای مکرر مردم در ۱۷ مرداد سال ۸۸ با حضور مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن و مسئولان محلی و علاکبر محرابیان که آن زمان، دستیار ویژه رئیس جمهور در ستاد تبصره ۱۳ بود، کلنگ احداث آن در ایستگاه راهآهن ورامین به زمین خورد.
پس از گذشت چند سال از اجرای این طرح و به دلیل اجرا در حریم راهآهن سراسری تهران – مشهد، مجری عملیات از شرکت مترو به شرکت راهآهن تغییر کرد، و در پایان دولت دهم، بار دیگر این طرح به شرکت مترو سپرده شد تا مردم جنوبشرق تهران با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی به ایستگاه متروی تهران متصل شوند.
اجرای این طرح، ابتدا در اختیار شرکت راه آهن قرار گرفت ولی با پیگیری و اعتراض مسئولان ورامین، این طرح ملی به شرکت مترو تهران واگذار و مقرر شد تا در سه فاز شهرری تا قرچک، قرچک تا ورامین و ورامین تا پیشوا انجام شود.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، رئیس جمهور روز شنبه در جریان سفر به شهرستانهای ورامین، قرچک و پیشوا با حضور در محل اجرای طرح قطار حومهای که شهرستانهای جنوبشرق تهران را به پایتخت متصل میکند، از روند اجرا و تکمیل این طرح مهم ملی بازدید کرد و در جریان مسائل و مشکلات آن و خواسته مردم و مسئولان در تبدیل وضعیت این طرح از راهآهن به شرکت مترو قرار گرفت.
شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوبشرق تهران واقع شدهاند.