به گزارش مجله خبری راه و ساختمان در انتهای جلسه در مورد مسایل فنی و مهندسی خط آهن از سوی دور کشور مذاکراتی انجام شد و معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در جمعبندی مطالب بار دیگر به اهمیت تکمیل این خط در اسرع وقت اذعان داشت و از طرف روسی خواست تا چگونگی و نحوه سرمایهگذاری آن را به ایران اعلام کند.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه راهآهنِ بندر کاسپین – رشت در حال احداث است میتوان هاب رشت را نیز به عنوان مرکز لجستیکی دیگری تعریف کرد و به این ترتیب کالاهای کشور روسیه و آذربایجان از دو طریق ریلی و دریایی جهت ترانزیت به کشور ایران وارد شده و سپس به آبهای آزاد جنوب ایران برای ارسال به هند و چین انتقال یابند.
وی ادامه داد: کشور ایران جهت احداث خط راه آهن رشت – آستارا مبنای عرض استاندارد خط یعنی خط ۱۴۳۵ میلیمتر را ملاک عمل قرار داده و از دو جبهه کاری ابتدا و انتهای مسیر ۱۶۲ کیلومتری فوق، مقدمات شروع عملیات اجرایی را در دستور کار قرار داده است.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از وزارت راه و شهرسازی، «شهریار افندی زاده» درباره جزییات نشست مجازی خود با معاون وزیر حملونقل فدراسیون روسیه اظهار کرد: با تکمیل مسیر راه آهن آستارا – رشت در کریدور شمال – جنوب در کشور میتوان آستارا را به یکی از هابهای اصلی لجستیک کشور تبدیل کرد.
افندی زاده تاکید کرد: سرعت در عملیات اجرایی این خط دارای اهمیت بسیار زیادی برای ایران دارد و در صورتی که کشور روسیه قصد مشارکت در ساخت این خط را داشته باشد باید هرچه سریعتر تمایل خود را به صورت یک برنامه عملیاتی نشان دهد.
در این جلسه نمایندگان شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز شرکت داشتند.