وزیر را و شهرسازی با بیان اینکه ایران به عنوان مرجع ترانزیت کشورهای منطقه جایگاه مهمی دارد، گفت: در نشست شانگهای توافقات خوبی به صورت چندجانبه انجام شد تا ترانزیت کشور توسعه یابد. بر اساس گزارشهایی که در نشستهای منطقهای ارایه شد بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار در منطقه وجود دارد که بخش بزرگ آن میتواند از منطقه ایران عبور کند.
به گفته وی، با وجود ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور شبکهای از کریدورهای ناقص مثل چابهار و رشت – آستارا را داریم که متصل نبوده و در جذب بار منطقه اشکال ایجاد میکند.
قاسمی با بیان اینکه برای مجموعه ترانزیت کشور برنامهریزی مفصلی داریم تا عقب ماندگی موجود را رفع کنیم، گفت: حجم باری که وجود دارد با آمار جابهجایی موجود در کشور قابل مقایسه نیست. روسها حجم زیادی کود و ذغال سنگ به هند ارسال میکنند که میتواند توسط شبکه کریدور ریلی ایران جذب شود. ضمن اینکه اخیراً در توافق با کشورهای عربی جنوب خلیج فارس پایانههایی در ایران در اختیار آنها گذاشته خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی خبر داد: با بررسی این شرایط در حوزه ریل طرحی را آماده کردیم. مصوبه را گرفتیم و امیدواریم بتوانیم برنامهریزی و اجرا شود. بر اساس این برنامه دهها پروژه برای تکمیل کریدورهای ناتمانم اکنون در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد و دهها پیمانکار بزرگ زیرساخت ریلی با هم مشغول میشوند. همزمان در بخش توسعه ناوگان هم منابع خوبی در نظر گرفته شده است.