شاخص حمل‌ونقل ریلی مسافری، نفر – کیلومتر است

این در حالی است که انجمن صنفی شرکت‌های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته، در واکنش به این آمار اعلام کرد آمارهای ۱۴ سال اخیر نشان می‌دهد که بیشترین تعداد مسافر حومه‌ای در سال ۱۴۰۲ جابه‌جا شده و بررسی شاخص اصلی سنجش عملکرد حمل مسافر (یعنی نفر– کیلومتر) نشان می‌دهد که عملکرد بازه شش ماهه نخست امسال در جایگاه ششم دوره ۱۴ ساله اخیر است.

در عین حال در ماه‌های گذشته، مسافران برای سفر به شهرهای مختلف با کمبود بلیت مواجه هستند؛ این موضوع اگرچه در زمان پیک سفرها بیشتر خود را نشان می‌دهد، اما شرایط در حال حاضر به‌نحوی است که برای خرید بلیت قطار در مقصد مورد نظر، باید از هفته‌های قبل برنامه‌ریزی کرد؛ در غیر این صورت امکان عدم دسترسی به بلیت وجود دارد.

بیشتر بخوانید

 احتکار بلیت نداریم!

کمبود بلیت قطار نداریم، در زمان پیک تقاضا بالاست

به گزارش ایسنا،  چندی پیش سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- اعلام کرد که رکورد شش ماهه تاریخ راه‌آهن در جابجایی مسافر ریلی با عبور از مرز ١۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و رشد ١٠ درصدی نسبت به سال گذشته شکسته شد.

شاخص حمل‌ونقل ریلی مسافری، نفر - کیلومتر است

وی ادامه داد: متوسط سیر قطارهای حومه‌ای ما کمتر از ۵۰ کیلومتر و متوسط سیر قطارهای بین شهری  ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است. یعنی یک مسافر بین شهری حداقل معادل ۱۲ نفر مسافری حومه‌ای است و محاسبه مسافران حومه‌ای در آمار حمل‌ونقلی بدون در نظر گرفتن کیلومتر طی‌شده صحیح نیست.

یک کارشناس حوزه‌حمل‌ونقل ریلی با تاکید بر اینکه شاخص حمل‌ونقل ریلی مسافری نفر – کیلومتر است، گفت: محاسبه مسافران حومه‌ای در آمار حمل‌ونقلی بدون در نظر گرفتن کیلومتر طی‌شده صحیح نیست.

  طرح‌های تازه برای تبدیل وضعیت ملوانان طرف قرارداد با شرکت‌های خارج از گروه

در این راستا ابوالقاسم سعیدی -از مدیران سابق حوزه راه‌آهن- در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه شاخص حمل‌ونقل ریلی مسافری نفر – کیلومتر و در بخش باری تن – کیلومتر است، گفت: ممکن است همه قطارها را بین تهران و قم منتقل کنید، فاصله بین این دو شهر ۱۵۰ کیلومتر است و یک قطار روزانه شش بار می‌تواند این مسیر را طی کند؛ در مقابل قطار تهران – مشهد  فاصله ۹۵۰ کیلومتری را طی می‌کند. بنابراین این نمی‌تواند ملاک خوبی باشد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402090805701/%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D9%81%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA