فعالیت چینی در ایران؛ از ساخت قطار سریع‌السیر تهران – اصفهان تا ترمینالی در فرودگاه امام (ره)

به گزارش ایسنا، موضوع ساخت پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم – تهران- مشهد از زمان دولت دهم مطرح شد و دسترسی به سرعت ریلی ۳۵۰ کیلومتر در ساعت هم در این پروژه مطرح بود؛ در آن زمان این‌طور عنوان شد که حدود ۶۰ درصد زیرسازی این پروژه انجام شده و مذاکره با چینی‌ها برای انجام عملیات روسازی هم در حال انجام است.

فعالیت چینی در ایران؛ از ساخت قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان تا ترمینالی در فرودگاه امام (ره)

پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان که در سال‌های گذشته مطرح شده اما به نتیجه نرسیده بود و ساخت ترمینال ۴۱۰ هزار متری در فرودگاه امام خمینی (ره)، بخشی از فعالیت‌هایی است که به‌دنبال دیپلماسی دولت با چین از سرگرفته شده است.

با وجود این در این سال‌ها، پروژه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان- قم – تهران- مشهد، به سرانجام نرسید تا جایی که سال گذشته بار دیگر و این بار از سوی رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- مطرح شد که این پروژه در حال پیگیری است و با قولی که طرف چینی داده، تا پایان کار دولت سیزدهم، به پایان خواهد رسید.

وی درباره نحوه تامین منابع مالی اظهار کرد: تامین مالی این پروژه از طریق تهاتر نفتی خواهد بود که برآورد اولیه ما ۲.۵ میلیارد یورو است که ممکن است بیشتر شود؛ امیدواریم بتوانیم در شهریور ماه قرارداد را اجرایی کرده و عملیات اجرایی در مهرماه آغاز شود.

در این راستا به‌تازگی مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- با اشاره به طرح قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان اظهار کرد: زیرسازی طرح قم به اصفهان قدری کامل‌تر شده، و طرح را کامل دنبال می‌کنیم. اقدام‌های لازم برای تمدید فایناس انجام شده، پیمانکار این طرح یکی از شرکت‌های چینی است، طرح قطار سریع‌السیر تهران به مشهد نیز با یک شرکت دیگر امضا خواهد شد.

  اختصاص اعتبارات ویژه به راه‌های خراسان جنوبی

بیشتر بخوانید

نقش چینی‌ها در راه‌اندازی قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران – مشهد

ساخت ترمینال جدید در تهاتر نفتی با چین

به گزارش ایسنا، دیپلماسی دولت سیزدهم، در تلاش برای برقراری همکاری با کشورهای همسو و دوست است؛ این دیپلماسی تا کنون در ارتباط با کشوری مانند عراق که عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه – بصره را بعد از سال‌ها تعلل آغاز کرده یا ارتباط با کشور هند که فعالیت خود را در چابهار پس از رفع مشکلات از سر گرفته، جواب داده و باید دید فعالیت‌هایی که سال‌های گذشته با چین استارت خورده اما به جایی نرسیده بود، این بار به کجا خواهد رسید. 

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402061911661/%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D8%A7%D9%84%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86

همچنین پس از آن بود که سعید چلندری -مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی- درباره ساخت ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی با سرمایه‌گذاری چین توضیح داد: فاز دوی فرودگاه درواقع ساخت یک فرودگاه جدید است؛ بر اساس مطالعات ما قرار بود یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری احداث شود، با تمام زیرساخت‌ها ازجمله تاسیسات و زیربنایی، آشیانه، انبار و کارگو؛ مطالعات ما انجام شد و چندین شرکت آماده سرمایه‌گذاری بودند که ما بهترین شرکت را که یک شرکت چینی بود انتخاب کردیم.