قطار تُندروی ” تهران، قم، اصفهان ” تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد

صلواتی گفت: بنای ما بر این است که همه این تقاطع‌های غیر هم‌سطح تا ۲ سال آینده به بهره برداری برسد.

علیرضا صلواتی روز  دوشنبه در گفت‌وگو با مجله خبری راه و ساختمان افزود: قطار تندروی ” تهران- قم- اصفهان ” به‌عنوان مهم‌ترین پروژه زیربنایی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در حوزه حمل‌ونقل و ارتباطات  استان اصفهان مطرح است.

صلواتی اضافه کرد: طرح مزبور درزمینهٔ کاهش آلودگی هوا، تصادفات و زمان سفر نیز مؤثر بوده و در تسهیل ارتباط  شمال و جنوب با توجه به حجم تردد و سفر حدود ۳۰ هزار وسیله نقلیه از این آزادراه، تأثیر بسزایی به‌دنبال خواهد داشت.

وی همچنین از ۲ آزادراه کنارگذر شرقی و غربی اصفهان به‌عنوان دیگر طرح‌های مهم و نیمه‌کاره استان نام برد و افزود: تکمیل این طرح‌ها به‌عنوان یک حلقه پیرامون شهر اصفهان می‌تواند ارتباط شمال به جنوب کشور را تسهیل کند.

به گفته وی، آزادراه‌های غرب و شرق می‌تواند یک حلقه را پیرامون شهر اصفهان ایجاد کند و ترافیک‌های سنگین را از محدوده و حریم اصفهان و شهرهای اطراف دور کند.

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان افزود: آزادراه کنارگذر غربی اصفهان در امتداد اجرای آن از میدان کرکوند شهر مبارکه تا مسیر مبارکه به بروجن و ادامه آن تا مسیر اصفهان به شیراز ادامه پیدا خواهد کرد 

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان گفت: این طرح‌ها، ارتباط کُریدور شمال به جنوب و حتی ارتباط شمال و جنوب به غرب کشور را تسهیل خواهد کرد.

وی اضافه کرد: این طرح هم‌اینک توسط ۶ موسسه از قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال اجرا و در مسیر قم – اصفهان درزمینهٔ زیرسازی، ابنیه، تونل‌ها، پل‌ها و آبروها فعال است.

  نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تاب‌آوری صنعت هوانوردی کشور 

صلواتی بابیان اینکه طرح‌های پیشران در حوزه حمل‌ونقل و راه و آزادراه‌ها می‌تواند به توسعه منجر شود خاطرنشان کرد: از ۲ سال گذشته تاکنون حدود ۶۰ درصد از معارضات تأسیساتی پروژه برطرف شده و اتفاقات مطلوبی در این مدت درزمینهٔ پیشرفت پروژه رخ‌داده است.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، پروژه قطار تندروی تهران- قم- اصفهان که به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم سال‌ها بر زمین‌مانده بود با پیگیری انجام‌شده در وزارت راه و شهرسازی، در دستور کار قرار گرفت و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان کارفرمای آن تعیین شد.

این پروژه هم‌اکنون در تعداد قابل‌توجهی کارگاه در حال اجراست، اما اولویت جاری، تکمیل مسیر اصفهان – قم است که به مرحله زیرسازی رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با ایجاد قطعه‌های یک و دو آزادراه شرق اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر زمان سفر به شمال کشور و پایتخت حدود ۴۰ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد و در ادامه برای اینکه بتوانیم تا سه‌راهی مبارکه، ابتدای آزادراه اصفهان – شیراز را احداث کنیم این تأثیر بسیار بیشتر خواهد شد و به‌طور تقریب ترافیک از داخل شهر و حریم شهر اصفهان جدا می‌شود.

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان بابیان اینکه اجرای این پروژه ناظر به حل مشکلات بروکراسی اداری آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: این پروژه به‌صورت فاینانس خارجی است و نیازی به اعتبارات داخلی ندارد و تنها درصورتی‌که بتوانیم مشکل مجوزها و مصوبات لازم را از شورای اقتصاد، سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی حل کنیم، مشکلی برای ادامه اجرای آن وجود ندارد.

  خراسان جنوبی رتبه اول طرح جهش تولید مسکن را کسب کرد

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، این استان  به‌عنوان چهارراه ترانزیتی، رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.



منبع

وی بیان کرد: آزادراه کنارگذر شرق برای تکمیل به‌تقریب حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و برای کنارگذر غرب حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است که این دو مورد نیز در مصوبات سفر جاری رییس جمهور به اصفهان پیش‌بینی‌شده است.

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان گفت: برخی از مسوولان معتقدند قطار تُندرو با توجه به نرخ ارز طرح به نسبت گرانی است اما اگر به‌عنوان یک ضرورت و فناوری جدید به این طرح نگاه کنیم موضوع متفاوت خواهد شد و دیگرکسی به‌عنوان یک کالای لوکس به این موضوع نگاه نخواهد کرد.

وی بابیان اینکه تعدادی تقاطع‌های غیر هم‌سطح در این سفر پیش‌بینی‌شده که در استان در حال احداث است، افزود: ازجمله این طرح‌ها، تقاطع غیر هم‌سطح شهدای هسته‌ای در آزادراه اصفهان- کاشان و تقاطع غیر هم‌سطح شهدای دانشجو در شهر نجف‌آباد مجاور دانشگاه آزاد اسلامی این شهر در مسیر جاده داران – تیران، تقاطع غیر مسطح بسیج در شهرضا در محور شهرضا دهاقان و در محل تقاطع جاده شهرضا دهاقان و جاده اصفهان – شیراز است.

صلواتی اظهار داشت: این اعتبار به‌عنوان سهم دولت باید پرداخت شود تا بتوانیم تا ۲ سال آینده کنارگذر شرقی و تا چهار سال آینده هم ادامه کنار گذر غربی را به بهره برداری برسانیم.

صلواتی اظهار داشت: توقع شهروندان و هم‌وطنان این است که قطار تُندروی اصفهان – تهران هرچه زودتر تکمیل شود بخصوص اینکه به‌عنوان یک صنعت مادر می‌تواند ایجادکننده صنایع دیگر باشد.

  پیشرفت نهضت ملی مسکن در پردیس به میانگین ۴۵ درصدی رسید

مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان گفت: در کنار اجرای این طرح‌ها، بهسازی مسیرهایی که به آزادراه شرقی اصفهان منتهی می‌شود ازجمله ورودی تشریفات (جاده فرودگاه) پیش‌بینی‌شده و بهسازی، ایمن‌سازی و زیباسازی این مسیرها انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورت تکمیل و بهره برداری از این ۲ طرح، به‌طور تقریب ۲۰ تا ۳۰ سال آینده نیازی به احداث شبکه‌های ارتباطی در شمال و جنوب کشور نخواهیم داشت و با توجه به داشتن شبکه راه‌ها و شبکه آزادراهی در استان، امکان انتخاب با مردم است که بخواهند از کدام مسیرها عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه باید درزمینهٔ قطار سریع‌السیر نگرش مثبتی را در کشور ایجاد کنیم، بیان کرد: بعضی مواقع نگرش‌های غیراقتصادی به این پروژه می‌شود اما ما معتقدیم که این طرح اثرات متفاوت محیط زیستی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: چند طرح دیگر از سال‌های گذشته باقیمانده ازجمله ۲ باندِ کردن داران به درود و ورودی شهر بویین و میاندشت و دوبانده کردن سمیرم به یاسوج و تکمیل این طرح‌ها در محدوده استان اصفهان در سفر پیش‌بینی‌شده و اعتبارات مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفته‌شده است.