وی خاطرنشان کرد: با ایجاد قطعههای یک و دو آزادراه شرق اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر زمان سفر به شمال کشور و پایتخت حدود ۴۰ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد و در ادامه برای اینکه بتوانیم تا سهراهی مبارکه، ابتدای آزادراه اصفهان – شیراز را احداث کنیم این تأثیر بسیار بیشتر خواهد شد و بهطور تقریب ترافیک از داخل شهر و حریم شهر اصفهان جدا میشود.
مجری کل طرحهای زیربنایی اصفهان بابیان اینکه اجرای این پروژه ناظر به حل مشکلات بروکراسی اداری آن از اهمیت ویژهای برخوردار است، اظهار داشت: این پروژه بهصورت فاینانس خارجی است و نیازی به اعتبارات داخلی ندارد و تنها درصورتیکه بتوانیم مشکل مجوزها و مصوبات لازم را از شورای اقتصاد، سازمان برنامهوبودجه و بانک مرکزی حل کنیم، مشکلی برای ادامه اجرای آن وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در صورت تکمیل و بهره برداری از این ۲ طرح، بهطور تقریب ۲۰ تا ۳۰ سال آینده نیازی به احداث شبکههای ارتباطی در شمال و جنوب کشور نخواهیم داشت و با توجه به داشتن شبکه راهها و شبکه آزادراهی در استان، امکان انتخاب با مردم است که بخواهند از کدام مسیرها عبور کنند.
علیرضا صلواتی روز دوشنبه در گفتوگو با مجله خبری راه و ساختمان افزود: قطار تندروی ” تهران- قم- اصفهان ” بهعنوان مهمترین پروژه زیربنایی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در حوزه حملونقل و ارتباطات استان اصفهان مطرح است.
وی بابیان اینکه تعدادی تقاطعهای غیر همسطح در این سفر پیشبینیشده که در استان در حال احداث است، افزود: ازجمله این طرحها، تقاطع غیر همسطح شهدای هستهای در آزادراه اصفهان- کاشان و تقاطع غیر همسطح شهدای دانشجو در شهر نجفآباد مجاور دانشگاه آزاد اسلامی این شهر در مسیر جاده داران – تیران، تقاطع غیر مسطح بسیج در شهرضا در محور شهرضا دهاقان و در محل تقاطع جاده شهرضا دهاقان و جاده اصفهان – شیراز است.
وی اضافه کرد: این طرح هماینک توسط ۶ موسسه از قرارگاه خاتمالانبیا در حال اجرا و در مسیر قم – اصفهان درزمینهٔ زیرسازی، ابنیه، تونلها، پلها و آبروها فعال است.
صلواتی اظهار داشت: این اعتبار بهعنوان سهم دولت باید پرداخت شود تا بتوانیم تا ۲ سال آینده کنارگذر شرقی و تا چهار سال آینده هم ادامه کنار گذر غربی را به بهره برداری برسانیم.
وی بیان کرد: آزادراه کنارگذر شرق برای تکمیل بهتقریب حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و برای کنارگذر غرب حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است که این دو مورد نیز در مصوبات سفر جاری رییس جمهور به اصفهان پیشبینیشده است.
وی همچنین از ۲ آزادراه کنارگذر شرقی و غربی اصفهان بهعنوان دیگر طرحهای مهم و نیمهکاره استان نام برد و افزود: تکمیل این طرحها بهعنوان یک حلقه پیرامون شهر اصفهان میتواند ارتباط شمال به جنوب کشور را تسهیل کند.
صلواتی بابیان اینکه طرحهای پیشران در حوزه حملونقل و راه و آزادراهها میتواند به توسعه منجر شود خاطرنشان کرد: از ۲ سال گذشته تاکنون حدود ۶۰ درصد از معارضات تأسیساتی پروژه برطرف شده و اتفاقات مطلوبی در این مدت درزمینهٔ پیشرفت پروژه رخداده است.
وی افزود: چند طرح دیگر از سالهای گذشته باقیمانده ازجمله ۲ باندِ کردن داران به درود و ورودی شهر بویین و میاندشت و دوبانده کردن سمیرم به یاسوج و تکمیل این طرحها در محدوده استان اصفهان در سفر پیشبینیشده و اعتبارات مناسبی برای آنها در نظر گرفتهشده است.
مجری کل طرحهای زیربنایی اصفهان گفت: برخی از مسوولان معتقدند قطار تُندرو با توجه به نرخ ارز طرح به نسبت گرانی است اما اگر بهعنوان یک ضرورت و فناوری جدید به این طرح نگاه کنیم موضوع متفاوت خواهد شد و دیگرکسی بهعنوان یک کالای لوکس به این موضوع نگاه نخواهد کرد.
۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، این استان بهعنوان چهارراه ترانزیتی، رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.
مجری کل طرحهای زیربنایی اصفهان گفت: این طرحها، ارتباط کُریدور شمال به جنوب و حتی ارتباط شمال و جنوب به غرب کشور را تسهیل خواهد کرد.
به گفته وی، آزادراههای غرب و شرق میتواند یک حلقه را پیرامون شهر اصفهان ایجاد کند و ترافیکهای سنگین را از محدوده و حریم اصفهان و شهرهای اطراف دور کند.
مجری کل طرحهای زیربنایی اصفهان گفت: در کنار اجرای این طرحها، بهسازی مسیرهایی که به آزادراه شرقی اصفهان منتهی میشود ازجمله ورودی تشریفات (جاده فرودگاه) پیشبینیشده و بهسازی، ایمنسازی و زیباسازی این مسیرها انجام خواهد شد.
صلواتی گفت: بنای ما بر این است که همه این تقاطعهای غیر همسطح تا ۲ سال آینده به بهره برداری برسد.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، پروژه قطار تندروی تهران- قم- اصفهان که بهعنوان یکی از طرحهای مهم سالها بر زمینمانده بود با پیگیری انجامشده در وزارت راه و شهرسازی، در دستور کار قرار گرفت و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی بهعنوان کارفرمای آن تعیین شد.
این پروژه هماکنون در تعداد قابلتوجهی کارگاه در حال اجراست، اما اولویت جاری، تکمیل مسیر اصفهان – قم است که به مرحله زیرسازی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه باید درزمینهٔ قطار سریعالسیر نگرش مثبتی را در کشور ایجاد کنیم، بیان کرد: بعضی مواقع نگرشهای غیراقتصادی به این پروژه میشود اما ما معتقدیم که این طرح اثرات متفاوت محیط زیستی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.
صلواتی اضافه کرد: طرح مزبور درزمینهٔ کاهش آلودگی هوا، تصادفات و زمان سفر نیز مؤثر بوده و در تسهیل ارتباط شمال و جنوب با توجه به حجم تردد و سفر حدود ۳۰ هزار وسیله نقلیه از این آزادراه، تأثیر بسزایی بهدنبال خواهد داشت.
صلواتی اظهار داشت: توقع شهروندان و هموطنان این است که قطار تُندروی اصفهان – تهران هرچه زودتر تکمیل شود بخصوص اینکه بهعنوان یک صنعت مادر میتواند ایجادکننده صنایع دیگر باشد.
مجری کل طرحهای زیربنایی اصفهان افزود: آزادراه کنارگذر غربی اصفهان در امتداد اجرای آن از میدان کرکوند شهر مبارکه تا مسیر مبارکه به بروجن و ادامه آن تا مسیر اصفهان به شیراز ادامه پیدا خواهد کرد