به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از وزارت راه و شهرسازی، «رضا اکبری» امروز (سه شنبه) در شانزدهمین نمایشگاه قیر، آسفالت و صنایع وابسته که در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن برگزار شد، افزود: در حال حاضر محاسبات استهلاک کامیونهای باری بر روی جادهها انجام شده است و با محاسبه حمل بار و بارنامه از جاده و روسازی استاندارد برای نگهداری جادهها، هماکنون به ازای یک کیلومتر پیمایش یکهزار و ۵۲ تومان هزینه استهلاک حساب شده است.
وی توضیح داد: بر اساس محاسبات انجام شده در سال گذشته، ۸۷ درصد تردد جادهای با خودروهای سواری، پنج درصد با کامیونت، ۴۷ درصد کامیون دو محور، ۲۳ درصد کامیون سه محور و ۲۴ درصد با کامیون های چهار محور انجام شده و بر همین اساس ۱۶.۵ میلیارد کیلومتر بار در کشور حمل شده است.
این مقام مسئول گفت: بر همین اساس، جمع هزینه استهلاک جادههای کشور ۴۰ همت ثبت شد در حالی که مبلغ تخصیص یافته به نگهداری جادهها به میزان ۱۵ همت دریافت شد.
وی، کسری تخصیص منابع نگهداری از راهها در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را معادل ۶۳ همت عنوان کرد.
تدوین آییننامههای اجرایی برای تامین منابع مورد نیاز نگهداری راهها
سرپرست سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با تاکید بر اینکه احکام مناسبی در برنامه هفتم توسعه برای تخصیص بودجه به نگهداری راهها اختصاص یافته است، گفت: تلاش میکنیم تا فاصله واقعی بین منابع تخصیصی و نیاز جادهها به منابع را با آییننامههای که در دست تدوین داریم بهبود دهیم.
اکبری، اقدامات آزمایشگاه فنی خاک برای استانداردسازی جاده ها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با هوش مصنوعی به اعداد و ارقام مناسبی رسیده ایم، اما با توجه به آنکه وضعیت منابع تخصیص یافته به بخش نگهداری راههای کشور مناسب نبوده است در تلاش هستیم تا احکام مناسبی در برنامه هفتم توسعه را به این بخش اختصاص دهیم و بتوانیم جهش دو برابری را در روکش آسفالت جادهها محقق کنیم.
وی تصریحکرد: درب های سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به روی محققان، دانشگاهیان و صاحبنظران این عرصه باز است.
منبع: https://www.irna.ir/news/85643040/%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9-%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%87%D9%84%D8%A7%DA%A9-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DB%B4%DB%B0-%D9%87%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AF