نقطه حادثه‌خیز مهم کرمان و طرحی که به نفع اجرا تغییر کرد

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان بیان کرد: در خصوص روستای سعادت آباد باید به سمت راهکارهای زودبازده برویم و اینکه طرحی ایده آل را اجرا کنیم در شرایط کشور ما شدنی نیست اما طرح های کوتاه مدت و درمان کننده مشکل سعادت آباد را رفع می کند.

منبع: https://www.irna.ir/news/85489758/%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D9%87-%D8%AE%DB%8C%D8%B2-%D9%85%D9%87%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B7%D8%B1%D8%AD%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B9-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

وی تاکید کرد: مشکل این بود که مردم روستا مستقیم جاده را قطع می کردند و باعث تصادفات می شدند لذا طرح دور برگردان ایمن را هماهنگ کردیم و آماده اجرا است که در هماهنگی با استانداری کرمان تامین اعتبار می شود.

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان تصریح کرد: ۲ بریدگی در این جاده وجود دارد که در هر ۲ طرف این جاده روستا قرار گرفته و زمانی که مردم می خواستند به روستا وارد شوند جاده اصلی را قطع می کنند لذا با وجود سرعت بالای خودروهای ورودی، ما برخورد جلو به پهلو را در این منطقه داریم که در قالب طرح جدید، نواحی تداخلی را در طول به صورت استاندارد اجرا می کنیم.

با آغاز فعالیت سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان، به سراغ وی برای مصاحبه در این مورد رفتیم که دیدیم رویکرد وی به طور کلی متفاوت است و خود وی نیز تصریح داشت که طرح قبلی قابلیت اجرا نداشت و مناسب نبود.

اجرای نواحی تداخلی به شکل استاندارد

وی با بیان اینکه طی هماهنگی با فرمانداری مقرر شد ۲۰۰ میلیارد ریال برای ایمن سازی طرح جدید تخصیص یابد گفت: یک دور برگردان ایمن در قالب این طرح در این محل احداث می شود، علاوه بر آن روشنایی این روستا را تامین کردیم، علائم گذاری و آشکارسازی نیز در دستور کار قرار می گیرد.

  شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

درواقع ثبت آمار افزون بر ۱۸ هزار تردد در روز در این جاده خود گویای اهمیت این نقطه حادثه خیزی است که نقطه نیست، بسیار بزرگ تر از یک نقطه است.

دوربین ها فعال شدند

بنا به گفته سرپرست اداره کل راهداری استان، طرح جدید هندسی ضابطه‌مند تا نیمه دوم سال جاری اجرایی می‌شود و قادر است تا ۹۵ درصد حوادث رانندگی این منطقه را کاهش دهد.

طرحی که در همان نگاه اول نزد خیلی ها قابلیت اجرا نداشت و بیشتر به مثابه سنگ بزرگ نشانه نزدن تلقی می شد زیرا هم هزینه بالای ۸۰۰ میلیارد ریالی که برای آن اعلام می شد بسیار زیاد و غیرقابل تحقق بود و هم زمین ها و مغازه های کسبه در این محدوده که بیشتر نمایشگاه های کامیون و خودروهای سنگین است، امکان خرید و الحاق به این راحتی ندارند.

وی در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان در خصوص وضعیت این نقطه حادثه خیز با شمار بالای حوادث رانندگی عنوان کرد: طرح پروژه رفع نقطه حادثه خیز روستای سعادت آباد در ابتدا به صورت ۲ میدان بیضی شکل با ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این اداره کل ارائه شد اما معتقدم که این طرح اجرایی نبود زیرا در گام نخست نیاز به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تملک اراضی و منازل مردم در آن محدوده داشت و در قالب آن باید تمامی کاربری های اطراف جاده به طول یک کیلومتر جمع آوری می‌شد.

حضور مراکز جمعیتی در ۲ سوی ورودی شهر کرمان در حالی است که این منطقه زیرگذر، دوربرگردان ایمن و حتی علایم و روشنایی مناسب وجود ندارد و باوجود دوربرگردان نامناسب و همچنین نداشتن محلی مختص عبور و مرور روستاییان ۲ سوی جاده بر مشکلات افزوده است.

  ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی حمایتی در خوزستان در دستور کار قرار دارد

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، روستای سعادت‌آباد با بیش از سه هزار و ۵۰۰ خانوار با قدمتی چندین دهه در ۲ سوی جاده ورودی اصلی شهر کرمان قرار گرفته؛ جاده‌ای که بنا بر اعلام متولیان بیشترین بار ترافیکی مسافران کرمان را برعهده دارد؛ نداشتن دسترسی بین ساکنان ۲ سوی جاده، دوربرگردان های ناایمن، نبود سرعتکاه و ساماندهی نشدن حریم جاده تا مغازه های اطراف، از جمله مشکلات این محدوده برشمرده می شود که سبب افزایش آمار سوانح رانندگی نیز شده است.

از طرفی اعتراض مسئولان محلی روستا بلند بود که سال هاست پیگیر هستند و اتفاقی رخ نمی دهد؛ آمار تردد این جاده نیز خود گواه اهمیت موضوع بود؛ حال آنکه به نظر می رسید تا دوره مدیریت قبلی راهداری استان، این نقطه حداقل جزو پنج اولویت اول استان قلمداد نشده بود و اینکه چرا مسئولان شهرستان هم در این زمینه کاری انجام نمی دادند، خود پرسشی مهم بود.

حضور میدانی خبرنگاران مجله خبری راه و ساختمان برای تهیه گزارش از مشکلات ورودی اصلی شهر کرمان و آمار سوانح آن درست زمانی رخ داد که فردای آن روز، سرپرست جدید اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان معارفه شد؛ تا پیش از آن، مدیرکل قبلی راهداری در مصاحبه با مجله خبری راه و ساختمان گفته بود که طرحی با هدف احداث ۲ میدان برای حل این مشکل تدوین شده و بخشی از زمین ها و مغازه های اطراف جاده نیز باید به حریم برای اجرای این طرح الحاق شود؛ هزینه آن تا ۸۰۰ میلیارد ریال برآورد شده بود.

  اظهارات اقتصادی پزشکیان و جلیلی در روز اول دور دوم انتخابات

عبداللهی در ادامه با بیان اینکه سرعتکاه در این محدوده قابلیت اجرایی در این منطقه ندارد و باوجود تردد بالای جاده باغین امکان تصادفات را افزایش می دهد، تصریح کرد: همچنین نصب سرعتکاه در مسیرهای بزرگراهی و آزادراه‌ها مرسوم نیست، ضمن آنکه اجرای آن نیز ضابطه، آیین‌نامه خاص و استانداردی ندارد اما کفشک و شیارهای لرزاننده در این نقطه قابلیت اجرا دارد.

وی با بیان اینکه دوربین های هر ۲ سمت روستای سعادت آباد را فعال کردیم ادامه داد: یک طرح هندسی و ضابطه مند در سعادت آباد کرمان در مرحله اجرا قرار گرفته است و اجرای آن در نیمه دوم سال جاری تا حدود ۹۵ درصد جلو تصادفات را خواهد گرفت.

علی عبداللهی با اشاره به پیگیری های دهیاری و شورای سعادت آباد برای رفع این نقطه حادثه خیز افزود: باید به دنبال طرحی استاندارد می رفتیم که برای اجرای آن از استانداردهای راهداری نیز عدول نکنیم لذا سه نشست کمیته فنی با مهندسان مشاور برگزار کردیم و برآورد اولیه اجرای این طرح ۸۰۰ میلیارد ریال برای سال جاری بود اما این رقم را به ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال کاهش دادیم که می توان گفت با این اعتبار طرح خوبی ارائه شده است.

نقطه حادثه‌خیز مهم کرمان و طرحی که به نفع اجرا تغییر کرد
دیدار علی عبداللهی مدیرکل راهدرای کرمان (بالا سمت چپ) با داود میاندهی رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان(بالا سمت راست)