وی تاکید کرد: مشکل این بود که مردم روستا مستقیم جاده را قطع می کردند و باعث تصادفات می شدند لذا طرح دور برگردان ایمن را هماهنگ کردیم و آماده اجرا است که در هماهنگی با استانداری کرمان تامین اعتبار می شود.
بنا به گفته سرپرست اداره کل راهداری استان، طرح جدید هندسی ضابطهمند تا نیمه دوم سال جاری اجرایی میشود و قادر است تا ۹۵ درصد حوادث رانندگی این منطقه را کاهش دهد.
با آغاز فعالیت سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان، به سراغ وی برای مصاحبه در این مورد رفتیم که دیدیم رویکرد وی به طور کلی متفاوت است و خود وی نیز تصریح داشت که طرح قبلی قابلیت اجرا نداشت و مناسب نبود.
سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان تصریح کرد: ۲ بریدگی در این جاده وجود دارد که در هر ۲ طرف این جاده روستا قرار گرفته و زمانی که مردم می خواستند به روستا وارد شوند جاده اصلی را قطع می کنند لذا با وجود سرعت بالای خودروهای ورودی، ما برخورد جلو به پهلو را در این منطقه داریم که در قالب طرح جدید، نواحی تداخلی را در طول به صورت استاندارد اجرا می کنیم.
از طرفی اعتراض مسئولان محلی روستا بلند بود که سال هاست پیگیر هستند و اتفاقی رخ نمی دهد؛ آمار تردد این جاده نیز خود گواه اهمیت موضوع بود؛ حال آنکه به نظر می رسید تا دوره مدیریت قبلی راهداری استان، این نقطه حداقل جزو پنج اولویت اول استان قلمداد نشده بود و اینکه چرا مسئولان شهرستان هم در این زمینه کاری انجام نمی دادند، خود پرسشی مهم بود.
حضور مراکز جمعیتی در ۲ سوی ورودی شهر کرمان در حالی است که این منطقه زیرگذر، دوربرگردان ایمن و حتی علایم و روشنایی مناسب وجود ندارد و باوجود دوربرگردان نامناسب و همچنین نداشتن محلی مختص عبور و مرور روستاییان ۲ سوی جاده بر مشکلات افزوده است.
عبداللهی در ادامه با بیان اینکه سرعتکاه در این محدوده قابلیت اجرایی در این منطقه ندارد و باوجود تردد بالای جاده باغین امکان تصادفات را افزایش می دهد، تصریح کرد: همچنین نصب سرعتکاه در مسیرهای بزرگراهی و آزادراهها مرسوم نیست، ضمن آنکه اجرای آن نیز ضابطه، آییننامه خاص و استانداردی ندارد اما کفشک و شیارهای لرزاننده در این نقطه قابلیت اجرا دارد.
درواقع ثبت آمار افزون بر ۱۸ هزار تردد در روز در این جاده خود گویای اهمیت این نقطه حادثه خیزی است که نقطه نیست، بسیار بزرگ تر از یک نقطه است.
علی عبداللهی با اشاره به پیگیری های دهیاری و شورای سعادت آباد برای رفع این نقطه حادثه خیز افزود: باید به دنبال طرحی استاندارد می رفتیم که برای اجرای آن از استانداردهای راهداری نیز عدول نکنیم لذا سه نشست کمیته فنی با مهندسان مشاور برگزار کردیم و برآورد اولیه اجرای این طرح ۸۰۰ میلیارد ریال برای سال جاری بود اما این رقم را به ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال کاهش دادیم که می توان گفت با این اعتبار طرح خوبی ارائه شده است.
![نقطه حادثهخیز مهم کرمان و طرحی که به نفع اجرا تغییر کرد](https://img9.irna.ir/d/r2/2024/05/28/3/171176155.jpg?ts=1716887079768)
طرحی که در همان نگاه اول نزد خیلی ها قابلیت اجرا نداشت و بیشتر به مثابه سنگ بزرگ نشانه نزدن تلقی می شد زیرا هم هزینه بالای ۸۰۰ میلیارد ریالی که برای آن اعلام می شد بسیار زیاد و غیرقابل تحقق بود و هم زمین ها و مغازه های کسبه در این محدوده که بیشتر نمایشگاه های کامیون و خودروهای سنگین است، امکان خرید و الحاق به این راحتی ندارند.
سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان بیان کرد: در خصوص روستای سعادت آباد باید به سمت راهکارهای زودبازده برویم و اینکه طرحی ایده آل را اجرا کنیم در شرایط کشور ما شدنی نیست اما طرح های کوتاه مدت و درمان کننده مشکل سعادت آباد را رفع می کند.