چگونگی همراهی کشور آذربایجان برای تکمیل کریدور شمال – جنوب

خطیبی ادامه داد: از این رو در مذاکرات دوجانبه‌ای که بین ایران و روسیه صورت گرفته، به این موضوع تاکید شده است. روس‌ها هم اعلام کردند که به‌صورت همزمان با کشور آذربایجان در تعامل هستند که بتوانند آنها را هم به این مسیر بیاورند تا این توافق سه‌جانبه شکل بگیرد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402082115034/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A2%D8%B0%D8%B1%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره نقش کشور آذربایجان در ارتباط بین کریدور شمال – جنوب در ایران با روسیه گفت: روس‌ها اعلام کردند که به‌صورت همزمان با کشور آذربایجان در تعامل هستند که بتوانند آنها را هم به این مسیر بیاورند تا این توافق سه‌جانبه شکل بگیرد.

عباس خطیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب، راه‌آهن رشت – آستارا است، گفت: اگر این راه‌آهن تکمیل شود، این کریدور شکل می‌گیرد؛ چه از بندرعباس تا آستارا که به‌صورت ریلی است و چه مسیرهای دریایی دیگر که می‌تواند از طریق آستارا به روسیه متصل شود و شبکه را کامل کند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل درباره نقش کشور آذربایجان در  ارتباط بین کریدور شمال – جنوب در ایران با کشور روسیه اظهار کرد: توافقاتی که درباره کریدور شمال- جنوب صورت می‌گیرد، مربوط به دو کشور نیست، مربوط به چند کشور است. موضوع کریدور شمال – جنوب که در سال‌های گذشته مطرح شده، همواره سه‌جانبه بین ایران- روسیه – آذربایجان بوده و واضح است که کشور آذربایجان هم باید در این موضوع همراهی کند.

  ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در دولت سیزدهم تحویل مردم شده است
چگونگی همراهی کشور آذربایجان برای تکمیل کریدور شمال - جنوب

وی در پاسخ به اینکه پس از دریافت پیشنهاد از سوی روسیه، چه زمانی مورد نیاز است تا خط ریلی رشت – آستارا تکمیل شود؟ بیان کرد: ما یک زمان حداکثر چهار ساله را برای این پروژه پیش‌بینی کردیم و برنامه‌ اجرایی‌مان به این صورت است و فکر می‌کنیم که امکان آن وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه با توجه‌ به شرایط روسیه در جنگ با اوکراین و احتمال تمایل این کشور برای انتقال بار از مسیر ایران، تا چه اندازه می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد؟ گفت: هر کشور برای انتقال بارَش به‌دنبال کوتاه‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین مسیر می‌گردد،   مسیر کریدور شمال – جنوب با همین رویکرد تعریف شده است و می‌خواهد از این موضوع پشتیبانی کند؛ بنابراین طبیعی است که اگر این مسیر کامل شود، آنها به این سمت می‌آیند و ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.