به گزارش ایسنا، موضوع بلیت هواپیما در ماههای گذشته در صدر اخبار حوزه هوایی قرار داشت. با اعلام سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت، به نظر میرسید صنعت هوایی هم کمی آرام بگیرد، اما مخالفت شرکتهای هواپیمایی با این نرخ و درخواست برای افزایش بیشتر قیمت و گرانفروشی آنها، تا کنون ماجرا را کش داده است.
خوشخو با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان متولی بحث ایمنی صنعت هوانوردی ملاحظات متعددی را دارد، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری رسالت دارد چرخ این صنعت را با کمک ذی نفعان به گردش دربیاورد. تکالیفی را قانونگذار برای سازمان هواپیمایی کشوری مشخص کرده است؛ یکی از این تکالیف نظارت بر فعالیتهای شرکتهای هواپیمایی است، بنابراین با تدابیر و ملاحظاتی که وجود دارد، قطعا سازمان هواپیمایی کشور در موعد مقرر اقدامات خود را عملی خواهد کرد.
وی در واکنش به ابلاغ قیمتهای مصوب بلیت پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری نرخی تعیین نکرده، دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر است که به سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف کرده این نرخ را ابلاغ کند. شورای عالی هواپیمایی یک شورای فراسازمانی است. در این شورا وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع، گمرک، وزارت اقتصاد، سازمان هواپیمایی و دو نماینده وزیر هستند و یک سازوکاری برای این موضوع گذاشتهاند.
تامین ارز ایرلاینها از بازار آزاد و قرض!
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: ممنوعیت چارتری را سال گذشته داشتیم تا اینکه تا اواخر سال ۱۴۰۱ و در ایام نوروز بهدلیل اینکه مطالبات شرکتهای هواپیمایی برای افزایش قیمت تعادل بازار و عرضه و تقاضا را با مشکلات و چالشهایی مواجه کرده بود، مجددا با پدیده چارتری مواجه شدیم که تصمیم سازمان مبنیبر محدودیتی مضاعف برای اینگونه پروازها بوده است.
سازمان هواپیمایی وظیفه تنظیمگری حملونقل هوایی را بر عهده دارد
در این راستا حسن خوشخو -معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری- با حضور در یک برنامه تلویزیونی درخصوص اقدامات این سازمان درباره ساماندهی بازار بلیتهای هواپیما و چالشهای صنعت هوایی اظهار کرد: مجوز پرواز ۱۰ شرکت هواپیمایی معراج، ساها، وارش، تابان، زاگرس، کیش، سپهران، کارون، آتا و فلای پرشیا بهدلیل عرضه بلیت بالاتر از نرخ مصوب در برخی مسیرهای پروازی از جمله شیراز، اهواز، مشهد، کیش و عسلویه، پروازهایشان باطل شده است، گرچه این تصمیم منجر به کاهش عرضه بلیت هواپیما در برخی مسیرهای داخلی میشود، اما برای ساماندهی بازار مجبور به پذیرش تبعات این تصمیم شدیم.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی در واکنش به تحویل سوخت به ایرلاینها با قیمت ۶۰۰ تومان، گفت: آمادهایم این موضوع عین قانون اجرایی شود، یعنی با همان قیمتهایی که الان به شرکتهای هواپیمایی خارجی با نرخ ۷۰ تا ۸۰ درصد فوب خلیجفارس سوخت میدهند، به ایرلاینهای داخلی سوخت بدهند. مصرف سوخت به ازای هر ساعت صندلی پرواز ۴۰ لیتر است و بخش کوچکی از هزینه مسافر میشود. اگر این عدد را با نرخ ۲۰ هزار تومان محاسبه کنیم، به جز هزینه سوخت ما سوبسیدی از دولت نمیگیریم.
وی خاطرنشان کرد: گزارشهایی که از طریق رسانهها منتشر شد ناشی از چالش قیمت بلیت پرواز هواپیما و درصد افزایشی اعمالشده از سوی ستاد تنظیم بازار با آن چیزی که شرکتهای هواپیمایی به فروش میرساندند، بود. سازمان هواپیمایی کشوری برای آن دسته از شرکتهایی که مقررات را رعایت نکردند، مهلت زمانی دو هفتهای مشخص کرده و پس از آن برخی از مسیرهای پروازی را در شرکتهایی که مصوبه لغو پروازهای چارتری و نرخ مصوب را رعایت نکردند، با محدودیت مواجه کردیم.
وی بیان کرد: بابت پروازهای داخلی به نرخ دلار امریکا پول میدهیم. دولت به ما دستور میدهد قیمت بلیت هواپیما را به نرخ ثابت به مردم عرضه کنیم، این در حالی است که امروز نشست و برخاست در فرودگاه مشهد با فردا فرق دارد، چه کسی باید این هزینه را پرداخت کند؟ شرکت هواپیمایی؟ مشکلات، مشکلات قانونی است و دخالت غیرقانونی دولتها.
راهکار جلوگیری از زیان شرکتها، آزادسازی قیمتهاست
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه محدودیت پروازی برای شرکتهای هواپیمایی -متخلف- قطعا عرضه را محدود میکند، بیان کرد: لاجرم بایستی اقدامی را انجام میدادیم که بتوانیم تنظیمگری را در فعالیت شرکتهای هواپیمایی ایجاد کنیم و طبیعتا هر محدودیتی ممکن است چالشهای خودش را داشته باشد. عرضه و تقاضا در حملونقل هوایی تناسب ندارد؛ باید قبول کنیم میزان عرضه در حمل و نقل هوایی با توجه به نیازهای روزافزون جامعه متناسب نیست و این چالش صنعت هوایی است.
موسوی ادامه داد: پرسشهایی که در حال حاضر باید مطرح شود این است که ما چند فروند هواپیمای ملکی مسافری داریم؟ حدود ۳۵۰ فروند هواپیمای ثبتشده داریم. باید بپرسیم چه تعداد فعال است؟ کمتر از یک سوم آن، چرا؟ به دلیل قیمت. شرکتهای دولتی ما زیانده هستند و راهکار هم آزادسازی قیمتهاست. ما هم در شورای عالی هواپیمایی گفتیم که در آن صورت تضمین میدهیم بلیت هواپیما را از یک سقفی بالاتر نمیفروشیم.
محدودیت شرکتهای متخلف، گرانفروش و چارترکننده

البته این اظهارات هم بیجواب نماند و حسین مذنب -مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی- در توییتر نوشت: در مقابل تفکری که میگوید اتوبوسسوار و قطارسوار نباید سوار هواپیما شود، ایستادهایم.
انتهای پیام