آغاز ریل‌گذاری راه آهن خاش – چابهار+ فیلم

به گزارش خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها، پیشرفت فیزیکی کل راه‌آهن خاش – ایرانشهر را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت عملیات زیرسازی در این محدوده نیز ۷۴ درصد است و امروز شاهد آغاز عملیات ریلگذاری آن هستیم.
عباس خطیبی ریل مورد نیاز برای ساخت این ۴۶۶ کیلومتر را ۷۰ هزار تن بیان کرد و افزود: تمام ریل مورد نیاز این پروژه تولید ملی است و از کارخانجات داخل کشور تامین می‌شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون تمامی جبهه‌های کاری در بخش زیرسازی، روسازی و ساختمان در راه آهن چابهار – زاهدان فعال هستند.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در خصوص وضعیت اجرایی راه‌آهن چابهار – زاهدان گفت:‌ در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل محور ۷۳ درصد، زیرسازی ۸۷ درصد، روسازی ۲۶ درصد و ساختمان‌ها ۲۷ درصد است.
وی وضعیت پیشرفت فیزیکی محدوده ایرانشهر – نیکشهر به طول ۱۷۴ کیلومتر را ۶۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده نیکشهر تا چابهار به طول ۱۴۰ کیلومتر نیز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی آن نیز به ۹۴ درصد رسیده است.
خطیبی راه‌آهن چابهار – زاهدان را یکی از اولویت مهم کشور دانست و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مَکُران و بالفعل شدن ظرفیت‌های معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب‌های آزاد، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بین‌المللی است.
وی این خط ریلی را از نظر حجم عملیات اجرایی یک ابر پروژه اعلام کرد و گفت:‌ حدود ۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی این پروژه است و در طول مسیر ۲۷ کیلومتر پل و ۱۷ کیلومتر تونل ساخته می‌شود و برای ساخت آن ۹۱ هزار تن ریل، ۱.۱۹ میلیون تن اصله تراورس و ۲۸۷ دستگاه سوزن بکار می‌رود.

آغاز ریل‌گذاری راه آهن خاش - چابهار

منبع: https://www.irna.ir/news/85666680/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%DB%8C%D9%84-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D9%87%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D8%B4-%DA%86%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85