مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه تکمیل شبکه بزرگراهی استان و احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان نیازمند ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است، درباره مطالبات پیمانکاران در احداث بزرگراههای استان خاطرنشان کرد: میزان مطالبات پیمانکاران در احداث بزرگراهها سه هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال است و با تامین اعتبارات از محل سفر رئیس جمهور و تهاتر نفت بخشی از این مطالبات پرداخت شود.
در این گزارش به آخرین وضعیت اجرای پروژههای بزرگراهی استان اردبیل خواهیم پرداخت ، این استان از نظر شاخصهای زیرساختی بویژه در حمل و نقل از استانهای کمبرخوردار محسوب میشود. با این حال طی یک سال گذشته تلاشهای گستردهای هم برای تامین منابع لازم و هم اجرای پروژهها در دستور کار قرار گرفته است طوری که هر ناظر منصفی در جریان سفر از جنوب به شمال استان خواهد دید که کل استان اردبیل به کارگاه راهسازی تبدیل شده است.
داود شایقی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اردبیل نیز گفت: اعتبار لازم برای احداث بزرگراهها با تلاش و پیگیریهای مسئولان استان از محل ماده ۵۶ تامین شده و بزودی ابلاغ خواهد شد.
حیدری ادامه داد: در سال جاری هم از محل تهاتر نفت۱۲۰هزار میلیارد ریال منابع در اختیار قرارگاه خاتمالانبیاء برای اجرای پروژههای بزرگراهی استان قرار میگیرد.
وی درباره عملیات اجرایی محور پارسآباد- سربند و مشگینشهر گفت: دراین مسیر در کنار تکمیل مطالعات، احداث بزرگراه به طول ۶۰ کیلومتر در حال اجراست که پیشبینی شده تا پایان سال ۲۰ کیلومتر آن به روی خودروها گشوده شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: در مجموع قرار شد قرارگاه خاتمالانبیاء برای پروژههای بزرگراهی استان اردبیل از محل تهاتر نفتی سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص دهد تا شاهد تسریع در عملیات اجرایی این پروژهها باشیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: برای تکمیل پروژههای مصوب سفر رئیس جمهور به استان نیازمند تامین اعتبار هستیم و در کنار آن انتظار داریم تا از محل تهاتر نفت برای سه پروژه مشترک با قرارگاه خاتمالانبیا تامین اعتبار شود.
وی افزود: این پروژهها از لیست منابع اعتباری تهاتر نفت قرارگاه خاتمالانبیاء برای سال ۱۴۰۱حذف شده بود که بعد از رایزنیهای مستمر قرار شد هر سه پروژه بزرگراهی ذکر شده از این منابع استفاده کنند.
بر این اساس هم اکنون طرحهای پارسآباد – مشگینشهر، اردبیل- سرچم، اردبیل- آستارا، اردبیل – سراب، سهراهی صحرا-گرمی و بیلهسوار و مشگینشهر- پارسآباد دارای ردیف ملی و منابع اعتباری هستند.
حیدری اظهار کرد: اگر منابع موردنیاز برای توسعه بزرگراهها سریعتر اختصاص یابد در کوتاهترین زمان میتوان پروژههای بزرگراهی بویژه شمال تا جنوب این استان را به سرانجام رساند.
حوزه استانهای مجله خبری راه و ساختمان: یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم میگذرد، دولتی که به ریاست آیتالله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولتهای پس از انقلاب، هیچ دولتی بهاندازه دولت سیزدهم و آیتالله رئیسی میراثدار مشکلات، ضعفها و کاستیهای برجایمانده از دولت پیش از خود نبوده است.
توسعه بزرگراهها به عنوان یکی از زیرساختهای اصلی توسعه استان جزو دغدغههای اصلی مسئولان استان است و برای رفع این دغدغهها تکمیل کریدور شمال- جنوب استان در دستور کار قرار گرفته تا شهرستانهای واقع در شمال استان به مرکز و جنوب استان متصل شده و ایمنی جادههای استان ارتقا یابد.
بر اساس اعلام مسئولان راه و شهرسازی استان اردبیل ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه تا ۶ سال آینده در استان اردبیل اجرا میشود که از این میزان ۵۲ کیلومتر بزرگراه اخیرا با حضور سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور افتتاح شد و پایان سال هم ۵۲ کیلومتر دیگر هم در استان به بهرهبرداری خواهد رسید.
حیدری اضافه کرد: علاوه بر این، در نشست استاندار اردبیل و مسئولان قرارگاه خاتمالانبیاء مقرر شد از محل ۴۸ هزار میلیارد ریال منابع تهاتر نفت در سال ۱۴۰۰، ۲۰۰۰ میلیارد ریال به بزرگراه اردبیل – سرچم ، ۱۰۰۰ میلیارد ریال به بزرگراه اردبیل – مشگینشهر و ۵۰۰ میلیارد ریال به بزرگراه گرمی – بیلهسوار اختصاص یابد.
تا سال ۱۳۹۵ در استان اردبیل ۲۵۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در دست اجرا دارای ردیف ملی بود ولی امروز تمام پروژههای بزرگراهی استان دارای ردیف ملی هستند و بدین ترتیب دولت متعهد شده منابع لازم را برای ارتقای بزرگراههای استان و رسیدن اردبیل به میانگین کشوری تامین کند.
وی با بیان اینکه برای تکمیل بزرگراه اردبیل- سرچم چهار هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص مییابد، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ جاده پارسآباد-مشگین شهر به طول ۱۳۷ کیلومتر و جاده گرمی- بیلهسوار هم به طول ۸۹ کیلومتر دارای ردیف ملی شدند.
وی افزود: با طرحی که در رابطه با ایجاد صندوق و افزایش اختیارات استانداران ارائه شده، از لحاظ اعتبار در شرایط مطلوب قرار خواهیم گرفت.
وی با بیان اینکه اردبیل به احداث ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه نیاز دارد، اظهار کرد: ۲۰۰ کیلومتر از توسعه بزرگراهها در استان اردبیل به سرانجام رسیده و ۳۰۰ کیلومتر نیز در مرحله اجراست.
این مقام مسئول با بیان اینکه تا پایان سال شاهد احداث و بهرهبرداری از ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان خواهیم بود، گفت: امیدواریم بانکهای عامل با کاستن از فرآیند بروکراسی در پرداخت تسهیلات ماده ۵۶، راه و شهرسازی استان را در تکمیل محورهای بزرگراهی کمک کنند.
عاملی با بیان اینکه راهاندازی صندوق اعتباری در استان به پروژههای عمرانی کمک زیادی خواهد کرد، گفت: اعتبار این صندوق از محل درآمد مازاد، فروش املاک مازاد، صندوق توسعه ملی، اعتبارات استانی و ملی تامین خواهد شد.
وی درباره زمان تکمیل جاده کلور-درام گفت: اجرای این طرح در ۲ قطعه به پیمانکار واگذار شده و تکمیل آن نیازمند ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل تهاتر نفت و اعتبارات ماده ۵۶ است که در صورت تامین اعتبارت این طرح تا سه سال آینده به بهرهبرداری میرسد
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: با جذب سالانه بالای ۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی از محل استانی، ملی، ماده ۵۶، تهاتر نفتی و سایر ردیفها برای راههای استان شاهد توسعه و جهش ویژهای در بحث توسعه بزرگراهها خواهیم بود.
حیدری همچنین درباره مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اردبیل در سال گذشته و اعتبارات این سفر اظهار کرد: از مجموع ۶۸۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته از محل مصوبات سفر رئیس جمهور برای طرحهای عمرانی، زیربنایی و زیرساختی استان اردبیل، ۲۷۰ میلیارد تومان صرف توسعه بزرگراههای منطقه میشود.
استان اردبیل، استان کمبرخوردار از نظر توسعه بزرگراهی بوده و میزان تصادفات جادهای هم در این استان از میانگین کشوری بالاتر است به طوری که به خاطر نبود ایمنی لازم بیشتر جادهها بویژه در شمال استان به جاده قتلگاه معروف شده اما با تامین اعتبارات از محل ماده ۵۶ و تهاتر امیدها برای توسعه بزرگراههای استان افزایش یافته است.