آغاز نهضت توسعه بزرگراهی در استان اردبیل در دولت سیزدهم

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه تکمیل شبکه بزرگراهی استان و احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان نیازمند ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است، درباره مطالبات پیمانکاران در احداث بزرگراه‌های استان خاطرنشان کرد: میزان مطالبات پیمانکاران در احداث بزرگراه‌ها سه هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال است و با تامین اعتبارات از محل سفر رئیس جمهور و تهاتر نفت بخشی از این مطالبات پرداخت شود.

در این گزارش به آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های بزرگراهی استان اردبیل خواهیم پرداخت ، این استان از نظر شاخص‌های زیرساختی بویژه در حمل و نقل از استان‌های کم‌برخوردار محسوب می‌شود. با این حال طی یک سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای هم برای تامین منابع لازم و هم اجرای پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفته است طوری که هر ناظر منصفی در جریان سفر از جنوب به شمال استان خواهد دید که کل استان اردبیل به کارگاه راه‌سازی تبدیل شده است.

داود شایقی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل نیز گفت: اعتبار لازم برای احداث بزرگراه‌ها با تلاش و پیگیری‌های مسئولان استان از محل ماده ۵۶ تامین شده و بزودی ابلاغ خواهد شد.

آغاز نهضت توسعه بزرگراهی در استان اردبیل در دولت سیزدهم

حیدری ادامه داد: در سال جاری هم از محل تهاتر نفت۱۲۰هزار میلیارد ریال منابع در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای اجرای پروژه‌های بزرگراهی استان قرار می‌گیرد.

وی درباره عملیات اجرایی محور پارس‌آباد- سربند و مشگین‌شهر گفت: دراین مسیر در کنار تکمیل مطالعات، احداث بزرگراه به طول ۶۰ کیلومتر در حال اجراست که پیش‌بینی شده تا پایان سال ۲۰ کیلومتر آن به روی خودروها گشوده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اضافه کرد: در مجموع قرار شد قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای پروژه‌های بزرگراهی استان اردبیل از محل تهاتر نفتی سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص دهد تا شاهد تسریع در عملیات اجرایی این پروژه‌ها باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: برای تکمیل پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهور به استان نیازمند تامین اعتبار هستیم و در کنار آن انتظار داریم تا از محل تهاتر نفت برای سه پروژه مشترک با قرارگاه خاتم‌الانبیا تامین اعتبار شود.

وی افزود: این پروژه‌ها از لیست منابع اعتباری تهاتر نفت قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای سال ۱۴۰۱حذف شده بود که بعد از رایزنی‌های مستمر قرار شد هر سه پروژه بزرگراهی ذکر شده از این منابع استفاده کنند.

بر این اساس هم اکنون طرح‌های پارس‌آباد – مشگین‌شهر، اردبیل- سرچم، اردبیل- آستارا،  اردبیل – سراب، سه‌راهی صحرا-گرمی و بیله‌سوار و مشگین‌شهر- پارس‌آباد دارای ردیف ملی و منابع اعتباری هستند.

  دستمزد عامل اصلی تورم نیست/خواسته جامعه کارگری کنترل و مهار تورم است

حیدری اظهار کرد: اگر منابع موردنیاز برای توسعه بزرگراه‌ها سریع‌تر اختصاص یابد در کوتاه‌ترین زمان می‌توان پروژه‌های بزرگراهی بویژه شمال تا جنوب این استان را به سرانجام رساند.

حوزه استان‌های مجله خبری راه و ساختمان: یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

توسعه بزرگراه‌ها به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه استان جزو دغدغه‌های اصلی مسئولان استان است و برای رفع این دغدغه‌ها تکمیل کریدور شمال- جنوب استان در دستور کار قرار گرفته تا شهرستان‌های واقع در شمال استان به مرکز و جنوب استان متصل شده و ایمنی جاده‌های استان ارتقا یابد.

بر اساس اعلام مسئولان راه و شهرسازی استان اردبیل ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه تا ۶ سال آینده در استان اردبیل اجرا می‌شود که از این میزان ۵۲ کیلومتر بزرگراه اخیرا با حضور سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور افتتاح شد و  پایان سال هم ۵۲ کیلومتر دیگر هم در استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

حیدری اضافه کرد: علاوه بر این، در نشست استاندار اردبیل و مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیاء مقرر شد از محل ۴۸ هزار میلیارد ریال منابع تهاتر نفت در سال ۱۴۰۰، ۲۰۰۰ میلیارد ریال به بزرگراه اردبیل – سرچم ، ۱۰۰۰ میلیارد ریال به بزرگراه اردبیل – مشگین‌شهر و ۵۰۰ میلیارد ریال به بزرگراه  گرمی – بیله‌سوار اختصاص یابد.

 تا سال ۱۳۹۵ در استان اردبیل ۲۵۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در دست اجرا دارای ردیف ملی بود ولی امروز تمام پروژه‌های بزرگراهی استان دارای ردیف ملی هستند و بدین ترتیب دولت متعهد شده منابع لازم را برای ارتقای بزرگراه‌های استان و رسیدن اردبیل به میانگین کشوری تامین کند.

وی با بیان اینکه برای تکمیل بزرگراه اردبیل- سرچم چهار هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص می‌یابد، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۱ جاده پارس‌آباد-مشگین شهر به طول ۱۳۷ کیلومتر و جاده گرمی- بیله‌سوار هم به طول ۸۹ کیلومتر دارای ردیف ملی شدند.

وی افزود: با طرحی که در رابطه با ایجاد صندوق و افزایش اختیارات استانداران ارائه شده، از لحاظ اعتبار در شرایط مطلوب قرار خواهیم گرفت.

  خطیب جمعه قم از مالکان خوش انصاف قدردانی کرد

وی با بیان اینکه اردبیل به احداث ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه نیاز دارد، اظهار کرد: ۲۰۰ کیلومتر از توسعه بزرگراه‌ها در استان اردبیل به سرانجام رسیده و ۳۰۰ کیلومتر نیز در مرحله اجراست.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا پایان سال شاهد احداث و بهره‌برداری از ۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان خواهیم بود، گفت: امیدواریم بانک‌های عامل با کاستن از فرآیند بروکراسی در پرداخت تسهیلات ماده ۵۶، راه و شهرسازی استان را در تکمیل محورهای بزرگراهی کمک کنند.

عاملی با بیان اینکه راه‌اندازی صندوق اعتباری در استان به پروژه‌های عمرانی کمک زیادی خواهد کرد، گفت: اعتبار این صندوق از محل درآمد مازاد، فروش املاک مازاد، صندوق توسعه ملی، اعتبارات استانی و ملی تامین خواهد شد.

وی درباره زمان تکمیل جاده کلور-درام گفت: اجرای این طرح در ۲ قطعه به پیمانکار واگذار شده و تکمیل آن نیازمند ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل تهاتر نفت و اعتبارات ماده ۵۶ است که در صورت تامین اعتبارت این طرح تا سه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: با جذب سالانه بالای ۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی از محل استانی، ملی، ماده ۵۶، تهاتر نفتی و سایر ردیف‌ها برای راه‌های استان شاهد توسعه و جهش ویژه‌ای در بحث توسعه بزرگراه‌ها خواهیم بود.

حیدری همچنین درباره مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اردبیل در سال گذشته و اعتبارات این سفر اظهار کرد: از مجموع  ۶۸۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته از محل مصوبات سفر رئیس جمهور برای طرح‌های عمرانی، زیربنایی و زیرساختی استان اردبیل، ۲۷۰ میلیارد تومان صرف توسعه بزرگراه‌های منطقه می‌شود.

آغاز نهضت توسعه بزرگراهی در استان اردبیل در دولت سیزدهم

استان اردبیل، استان کم‌برخوردار از نظر توسعه بزرگراهی بوده و میزان تصادفات جاده‌ای هم در این استان از میانگین کشوری بالاتر است به طوری که به خاطر نبود ایمنی لازم بیشتر جاده‌ها بویژه در شمال استان به جاده قتلگاه معروف شده اما با تامین اعتبارات از محل ماده ۵۶ و تهاتر امیدها برای توسعه بزرگراه‌های استان افزایش یافته است.

آغاز نهضت توسعه بزرگراهی در استان اردبیل در دولت سیزدهم



منبع

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه عملیات اجرایی بزرگراه اردبیل– مشگین‌شهر مطلوب است افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این بزرگراه به بهره‌برداری برسد.

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

  بارش باران از عصر امروز در ۲ استان شدت می‌گیرد
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از اختصاص هشت هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب تهاتر نفتی برای پروژه‌های بزرگراهی استان اردبیل خبرداد و افزود: از محل تهاتر نفت در بودجه ۱۴۰۱ برای پروژه بزرگراهی گرمی – بیله‌سوار یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال ، اردبیل – مشگین‌شهر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اردبیل – سرچم چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص می‌یابد.

احداث ۲۵۸ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل

به گفته وی ، استان اردبیل دارای ۱۸۵ کیلومتر بزرگراه است و با توسعه بزرگراهی تلاش می‌شود میانگین و شاخص برخورداری استان در بزرگراه از ۲۱ درصد به ۲۷ درصد برسد.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

شایقی اظهار کرد: در کنار ۱۵ هزار میلیارد ریال منابع استانی، از محل سفر رئیس جمهور به استان اردبیل هم ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های عمرانی مانند راه‌آهن اردبیل – میانه، بزرگراه‌ها و توسعه طرح‌های زیربنایی در سطح استان تخصیص می‌یابد.

محبوب حیدری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل هم در مصاحبه با مجله خبری راه و ساختمان از اجرای ۲۸۵ کیلومتر بزرگراه در استان خبرداد و گفت: انتظار داریم با ادامه این روند و تخصیص بموقع اعتبارات، عقب‌ماندگی‌های بزرگراهی استان اردبیل در یک فرآیند سه تا چهار ساله به نتیجه برسد.

در همین زمینه سیدحامد عاملی، استاندار اردبیل گفت: چهار خطه کردن راه‌های اصلی از شمال تا جنوب از جمله بزرگراه پارس‌آباد – اردبیل، مشگین‌شهر-اردبیل و محور سرچم – اردبیل در توسعه اقتصادی و گردشگری نقش بسزایی دارد.

حیدری همچنین افزود: در پروژه چهارخطه گرمی – بیله‌سوار هم پیمانکاران در ۲ قطعه فعال هستند و کارها به شکل مطلوب پیش می‌رود.