آماده‌باش گشت‌های راهداری برای اربعین‌/ کاهش بودجه نگهداری راه‌ها باعث افزایش تصادفات می‌شود

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه کل درآمد ما در سال گذشته به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید که ۴ هزار میلیارد تومان آن برای نگهداری راه‌ها در نظر گرفته شد، بیان کرد: امسال هم درآمدهای ما افزایش یافت، اما هزینه هم افزوده شد، به عنوان مثال هزینه روکش آسفالت امسال به کیلومتری ۲.۵ میلیارد تومان رسید.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، نشست تخصصی روسای پلیس راه و مدیران کل راهداری کشور صبح امروز در تهران برگزار شد.



منبع

به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان «داریوش امانی» صبح امروز در مراسم مشترک فرماندهان پلیس راهور و سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای اظهار کرد: تصادفات جاده‌ای در چند سال اخیر روند کاهشی داشته است، اما اگر مراقب راه‌ها نباشیم بار دیگر روند صعودی خواهد داشت.

وی با اشاره به اعتراض راهور به کاهش کیفیت و حتی خرابی راه‌ها، نیوجرسی، علائم ایمنی، گاردریل و دوربین‌ها در جاده‌ها، افزود: طول راه‌های کشور زیاد و اعتبار نگهداری آن کم است. در کشور ۲۲۱ هزار کیلومتر جاده داریم که ۳۵ هزار کیلومتر راه شریانی و اصلی است.

وی با اشاره به ظرفیت ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای، بیان کرد:‌ سال ۹۸ که حدود ۳.۵ میلیون زائر اربعین داشتیم ۳۳ درصد زائران توسط ناوگان مسافری جاده‌ای جابه‌جا شد و امسال شاید بتوانیم حداکثر ۳۵ درصد زائران را از طریق ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای جابه‌جا کنیم.

امانی با بیان اینکه گشت‌های راهداری از یک هفته پیش از آغاز طرح سفرهای زیارتی اربعین در جاده‌های منتهی به مرز مستقر خواهند بود، ادامه داد: همچنین بازسازی پایانه‌ها، افزایش گیت‌های خروجی و افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی در پایانه‌های مرزی انجام شده است.

  خروج مراکز پرخطر از محدوده شهری از اولویت‌های برنامه هفتم توسعه است

اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد به بهسازی جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی‌

امانی اضافه کرد: در نشست شورای عالی ایمنی راه‌ها اعلام کردیم اگر ۵ هزار میلیارد تومان به ما داده شود می‌توانیم یک‌ساله کل نقاط حادثه خیز را برطرف کنیم، اما در ۶ ماهی که از جلسه گذشته، هنوز آن را اختصاص نداده‌اند. وضعیت قیر هم به همین شکل است و هنوز اختصاص نیافته است.

امانی در مورد ایام اربعین امسال گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های ستاد اربعین امسال حدود ۵ میلیون زائر اباعبدالله(ع) خواهیم داشت و هماهنگی‌ها در این باره در سطح کلان انجام شده است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: امسال با توجه به آنکه اربعین حسینی در فصل تابستان است، پیش‌بینی شده تا در پایانه‌های مرزی خصوصاً چزابه، شملچه و مهران برای مقابله با گرما تمهیداتی انجام شود، در این راستا ایجاد سایبان و مه‌پاش برای زوار در دستورکار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اعتبارات راهداری برای بهسازی و مناسب‌سازی محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای خروجی اختصاص یافت، از سال ۱۴۰۰ طبق مصوبات ستاد اربعین عملیات عمرانی مذکور آغاز شد و امیدواریم تا پیش از اربعین به پایان برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا حدود ۸ هزار دستگاه ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای برای انتقال زوار اربعین اختصاص یابد، همچنین بین ۲ هزار دستگاه تا ۳ هزار دستگاه اتوبوس هم طی هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و صنایع بزرگ که ناوگان در اختیار دارند نظیر پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، ذوب‌آهن و غیره تأمین می‌کنیم، البته تامین این اتوبوس‌ها با تأیید فنی پلیس راه انجام می‌شود.

  مشکلات خیرین مسکن‌ساز در قم را حل می‌کنیم

معاون وزیر راه و شهرسازی از ادامه برنامه سازمان راهداری برای رصد نقاط حادثه خیز خبر داد و تاکید کرد: در تفاهم اولیه ۵۹۰ نقطه حادثه خیز داشتیم که بیش از ۵۰۰ نقطه آن ایمن‌سازی شده و ۲۲۴ نقطه هم در دست اصلاح است.

امانی تاکید کرد: این مورد هم قابل ذکر است که در آن سال ما ابزار تشویقی ارائه لاستیک دولتی به رانندگان داشتیم، اما امسال ابزار تشویقی نداریم اما تلاش می‌کنیم مشوق‌هایی برای جذب ناوگان داشته باشیم.

۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ها اصلاح شد

وی ادامه داد: چرا عوارض آزادراهی افزایش یافت اما بلافاصله آن را برگرداندند؟ یا باید اعتبار برای نگهداری راه‌ها بگذاریم یا اینکه عوارض را افزایش دهیم.

امانی از جلسات مستمر با مجلس و اعضای کمیسیون عمران خبر داد و گفت: باید ۱۶۸ هزار میلیارد تومان (۴ درصد ارزش راه‌ها) برای نگهداری راه‌ها باید اختصاص داده شود. با این حال این رقم ۲ درصد شد که به ۷۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و در نهایت به ۴ هزار میلیارد تومان رسید.

معاون وزیر راه ادامه داد: ۹۰ درصد اقتصاد جاده به این ۳۵ هزار کیلومتر بستگی دارد. شاخص جهانی می‌گوید سالانه ۴ تا ۶ درصد هزینه راه را برای نگهداری آن باید کنار گذاشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده امسال حدود ۶۰ هزار زائر از طریق حمل و نقل هوایی، ۳۰۰ هزار زائر از طریق حمل و نقل ریلی و بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از طریق حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود. بنابراین سهم بخش جاده‌ای در جابه‌جایی زوار اربعین بیش از ۹۰ درصد است.

  تکمیل طرح‌های نیمه تمام یکی از محورهای فعالیت دولت سیزدهم است