آمار بازرسی از کارگاه‌های پرخطر اعلام شد

تشکیل اداره کل بازرسی کار در راستای حفظ و صیانت از نیروی کار و طبق ماده ۹۶ قانون کار پیش‌بینی شده که وظیفه نظارت عالیه بر کلیه کارگاه‌های مشمول قانون کار را انجام می‌دهد. بر اساس قانون کار با پیگیری بازرسان کار، ادارات کار و دادستان‌ها از فعالیت کارگاه‌های غیرایمن جلوگیری می‌شود و چنانچه در واحدی موارد ایمنی رعایت نشود، بازرسان با همکاری دادستان‌های محل برای حفظ و صیانت از نیروی کار اقدام به تعطیلی واحد تولیدی می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان بر لزوم افزایش سالانه تعداد کارگروه‌های حفاظت فنی و بهداشت‌ کار در کارگاه‌های مشمول قانون کار تاکید دارند و معتقدند دانشجویان باید با رشته‌های مرتبط با ایمنی تربیت شوند تا بتوانند با عنوان مسئول ایمنی یا عناوین مشابه در کارگاه‌ها فعالیت کنند.

به گزارش ایسنا، مطابق مواد ۸۵ و ۹۵ قانون کار، تأمین شرایط ایمن محیط کار، تأمین تجهیزات ایمن، ماشین‌آلات ایمن، آموزش ایمنی به کارگران، وسایل حفاظت فردی، آموزش فنی و نظارت بر عهده کارفرمایان است.

وی از انجام ۶۴ هزار و ۹۰۳ فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر طی این مدت خبر داد و گفت:برنامه‌های تحولی اداره‌کل بازرسی کار در بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ صددرصد تحقق یافته است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از انجام بیش از ۶۴ هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در شش ماهه نخست امسال خبر داد.

در همین راستا احمدرضا پرنده ـ مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – با اشاره به تحقق برنامه‌های تحولی این حوزه در شش ماهه نخست سال‌جاری گفت: مشارکت کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در ایمن‌سازی محیط کار طی شش ماهه نخست امسال ۱۰۶ درصد تحقق یافته و این رقم در مدت مذکور به ۲۴ هزار و ۸۲۶ کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار رسیده است.

  جزئیات صادرات تعاونی‌ها در استان تهران
بازرسان کار با حضور در واحدهای اقتصادی و تذکرات به موقع در خصوص مکان‌های ناایمن از وقوع حوادث ناشی از کار که می‌تواند تبعات بسیاری برای افراد، خانواده‌ها و جامعه داشته باشد، پیشگیری می‌کنند.

طیق آمارها حدود ۲۳ هزار کمیته حفاظت فنی در سطح کشور و در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر به منظور حفاظت از نیروی کار تشکیل شده که ضمن خودارزیابی در کارگاه از نیروی کار و سرمایه‌های مجموعه صیانت می‌کنند.

سالانه ۴۲۰ هزار بازرسی از کارگاه‌های سطح کشور به منظور نظارت برحفظ و صیانت نیروی کار انجام می‌گیرد و حدود ۳۶۰ هزار ابلاغیه رفع نواقص به کارگاه‌ها ارائه می‌شود.

آمار بازرسی از کارگاه‌های پرخطر اعلام شد

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402090805400/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D8%AE%D8%B7%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%AF

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار از انجام حدود ۶۵ هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر در شش ماه نخست سال خبر داد و گفت: مشارکت کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار در ایمن‌سازی محیط کار طی این مدت ۱۰۶ درصد تحقق یافته است. بازرسان کار با نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در حفظ و صیانت از جان نیروهای کار، ارتقای کیفیت تولید و بهره‌وری و امنیت شغلی کارگران موثرند؛ لذا هر چه نظارت بر کارگاه‌ها و محیط‌های کارگری کامل‌تر و به‌روزتر باشد موجب کاهش حوادث ناشی از کار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، امروزه بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که نه تنها در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است، بلکه به دلیل منافع بلندمدت اجتماعی و اقتصادی نظیر حفظ نیروی کار و افزایش کیفیت تولید موجب ایجاد انگیزه در کارفرمایان می‌شود.

  عمر بالای ناوگان عمومی کرمان/ استاندار: دولت حمایت می‌کند