دو اتاق خواب در کنار سالن ورودی و یک گاراژ در طبقه بالاتر قرار دارند، درحالی که سالن، آشپزخانه و اتاق ناهارخوری در طبقه زیرین قرار دارند. نگرش کانسپت ذاتی بر این عقیده استوار است که هر معمار باید خلاقیتهای ذهنی و ذهنیت خاص خود خلق کند. یک مثال از کانسپت ذاتی، آثار جان پورتمن است در خلق هتلهای مربع شکل با فضای دراماتیک هستند. لابیهای چند طبقه هتلهای او، به ویژه در هتل هایت سانفرانسیسکو در اصل مکانهایی عمومی هستند که هم متعلق به هتل و هم متعلق به شهر هستند. در حالی که بیشتر کارهای معمار قبل از شروع هر ساختمان انجام می شود، حضور مداوم ما در مرحله ساخت و ساز به همان اندازه مهم است. در طول این مرحله ما در فواصل زمانی منظم از محل کار بازدید می کنیم تا به سوالات سازنده پاسخ دهیم و به طور فعال به مسائل احتمالی رسیدگی کنیم.
- این پل دارای یک سازه خرپایی بزرگ از استیل و فولادی است که به آن ظاهری سنگین در خط افق می دهد.
- برای تأکید بر فرم تندیسی ساختمان، مصالح بکار رفته در آن ساده نگه داشته شده اند، دیوارها در داخل و خارج بنا به رنگ سفیدرنگ آمیزی شده اند.
- خواهشمند است از هرگونه تماس حضوری، تلفنی و یا از طریق پست با دفتر مجله جهت پیگیری در این زمینه خودداری نمایید و تنها از طریق ایمیل اقدام نمایید.
- توسعه و ساخت طرح سازه لوله ای توسط فضل الرحمان خان در ساخت ساختمانهای بلندمرتبه یک دستاورد فنی محسوب میشود.
- همیشه میتوان بعداً تغییراتی ایجاد کرد، اما در این مرحله که طراحی روانتر است، تغییر آسانترین کار است.
ماهیت لایهای موجب میشود تا در فرمهای طبیعی، فقط عکسالعملهای کششی یا فشاری به وجود آید. مربع، نمایانگر ماده، وزن و حدود مشخص است مجله خبری ساختمان و حسی از کشش و امتداد و تجربه حرکت را القاء میکند. مربع با رنگ قرمز منطبق است و وزن حجم قرمز با شکل سنگین و ساکن مربع مطابقت دارد.
همچنین، شکلها نیز دارای خصوصیت گویا و معنی دار نظام زیباشناختی خود هستند. در طراحی، این کیفیتهای معنی دار شکل و رنگ میبایست با یکدیگر مطابقت داده شوند. رنگها نیروها و انرژیهای درخشندهای هستند که چه آگاه و چه ناخود آگاه روی ما اثر مثبت و منفی خواهند داشت.
هنرمندانی که شیشههای رنگین خلق میکنند از رنگ برای خلق چنان محیطی معنوی و اسرارآمیز استفاده میکردند تا اندیشههای پرستش کنندگان را بر دوش شاهین معنویت به پرواز درمیآورند. اثرات رنگ نه تنها از لحاظ بصری بلکه از جنبههای روانشناسی و روان شناختی نیز باید بررسی شوند. رنگهای نارنجی و آبی، رنگهای مکمل هستند و مخلوط این رنگها، رنگ خاکستری به وجود میآورد. وقتی ناظر در این مکان قرار میگیرد، نورهای متفاوتی دریافت خواهد کرد که این نورها متناوباً با نارنجی و آبی است و دیوارها این رنگها را با زوایای دائماً متغیر انعکاس میدهد. همچنین کلمه و آوای آن، شکل و رنگ اش، رگههای اصلی از ذات فوق طبیعی است که ما تصویری اندک از آن داریم. همانطور که صدا، رنگ، جلا به لفظ میبخشد، همینطور هم رنگ بهطور طبیعی به فرم شکل خاصی میدهد.
فصلنامه هنر معماری 57
در حقیقت معماری بومی همان معماری است که مردم اکثر روزها در اطراف خود میبینند.