آینده روشن صنعت ساختمان با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان گلستان در خصوص گرایش مردم به استفاده از این تکنولوژی ها، گفت: استفاده از این فناوری باید به تدریج فرهنگ سازی شده و جا بیفتد مانند پنجره های upvc که هم اکنون به عنوان ملزومات ساختمان مدنظر قرار گرفته است.

امیر ضیایی یکی دیگر از فعالان صنعت ساختمان در استان گلستان هم گفت : نهادهایی همچون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن گلستان باید تلاش کنند تا با رایزنی هایی که انجام می دهند، بتوانند ملاقات های تجاری را با دیگر شرکت ها در استان ها و کشورهای مختلف حاضر در نمایشگاه فراهم کنند.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، براساس برنامه ریزی دولت مقرر است که در چهار سال آینده در هر سال یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود که سهم گلستان حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی است، دو سوم از این واحدها در حوزه شهرها و یک سوم در بخش روستایی ساخته خواهد شد.

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور در حاشیه این نمایشگاه اظهارداشت: با روی کار آمدن دولت جهادی سیزدهم تکاپو و رونق در صنعت ساختمان برای تامین مسکن مورد نیاز مردم شتاب محسوسی گرفت.

وی بیان کرد :‌ خوشبختانه شرکت های ایرانی در زمینه ساخت واحدهای پیش ساخته به دستاوردهای خوبی رسیده اند و می توانند واحدهایی در ابعاد ۵۰ متر را در کمتر از ۲ هفته تحویل مشتری دهند.

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشور تاکید کرد: با صنعتی سازی ساختمان مدت زمان ساخت واحدهای مسکونی به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد، افزایش سرعت ساخت و ساز و پیشی گرفتن از تورم و تلاطم بازار می تواند قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهد.

مهران فدوی یکی دیگر از فعالان حوزه ساخت و ساز و عضو عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان گلستان به موضوع افزایش قیمت نهاده های موثر در قیمت نهایی مسکن اشاره کرد و گفت : افزایش هزینه حمل و نقل ، رشد ۶۷ درصدی دستمزد کارگر، جهش چند برابری کرایه حمل مصالح و تورم بازارهای جانبی به افزایش قیمت تمام شده هر متر مسکن منجر شده است.

مهدی ملک افزود: براساس برآوردها سهم صنعتی سازی ساختمان در کشور حدود پنج درصد اعلام شده در حالی که نقش آفرینی صنعتی سازان در بخش ساختمان در کشورهای پیشرو حداقل ۴۰ درصد است.

وی ادامه داد: برای همراه سازی بیشتر فعالان بخش های صنعتی و تولیدی در کشور باید در حوزه فرهنگ سازی اقدامات گسترده تری در دستور کار قرار بگیرد.

رفع شکاف بازار مسکن با نقش آفرینی تولیدکنندگان بخش

ملک حضور در نمایشگاه ها و ارائه توانمندی ها را عامل موثری در بازاریابی محصولات قلمداد کرد و گفت: باید فعالیت های همچون سبک سازی، هوشمندسازی، کیفی سازی و مدیریت مصرف انرژی در ابنیه و کاهش آلایندگی در فرآیند ساخت در صنعت ساختمان کشور تعمیم داده تا بتوانیم بناهای با کیفیت در اختیار هموطنان قرار دهیم.

  افزایش ۱۵۰ درصدی سفارش تولید ناوگان ریلی در فصل بهار امسال

وی گفت: با بهره گیری از تکنولوژی های نوظهور و تولیدات شرکت های دانش بنیان می توانیم هزینه تولید و قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهیم که این موضوع در جبران شکاف موجود بین نیاز جامعه و آمار تولید بسیار موثر است.

وی افزود: دولت در نظر دارد با ارتقا حمایت های مالی و قانونی زمینه پویایی صنعت ساختمان را فراهم کرده و به بازار متلاطم مسکن آرامش تزریق کند.

آغاز رونق صنعت ساختمان در دولت سیزدهم

مرتضوی گفت: در حوزه صنعتی‌ سازی فاصله بسیاری با کشورهای پیشرو در صنعت ساختمان داریم؛ در حالی که نقش آفرینی صنعتی سازان ساختمان در برخی از کشورها به حدود ۵۰ درصد می رسد این رقم در کشور ما  بسیار اندک است.

هادی حسینی یکی از فعالان فناوری های نوظهور در بخش ساختمان هم گفت: برای توسعه تکنولوژی های جدید به ویژه در تکنولوژی های وابسته به بستر اینترنت پتانسیل بسیار مطلوبی در کشور وجود دارد.

آینده روشن صنعت ساختمان با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن

آینده روشن صنعت ساختمان با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن

وی ادامه داد: شاید در وهله نخست فناوری های نوظهور صنعت ساختمان گران به نظر برسند اما با بومی سازی این تکنولوژی ها و البته رقابتی تر کردن فضای این مبحث و مشارکت بیشتر مجریان و شرکت ها می توان قیمت های این بخش را تعدیل کرد.

تولیدکنندگان، نمایندگان فروش و جمعی از سازمان های مردم نهاد بخش ساختمان تلاش کردند تا علاوه بر فروش و بازاریابی محصولات صنعت ساختمان در خصوص دغدغه ها و تنگناهای بخش با هم تشریک مساعی و هم اندیشی کنند ارائه محصولات مبتنی بر فناوری های نوظهور نظیر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، در معرض نمایش و فروش قراردادن واحدهای پیش ساخته، عرضه تولیدات داخلی سبک، مقاوم و هم سو با طبیعت از جمله موارد عرضه شده در این نمایشگاه بود.

دولت زمینه پویایی صنعت ساختمان را فراهم کرد

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، برپایی نمایشگاه کشوری صنعت ساختمان فرصتی مناسب برای فعالان این بخش بود تا با واکاوی چالش ها و معرفی فناوری های نوین زمینه پویایی بیشتر این صنعت اقتصادی را هموارتر کرده و زمینه اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن را مهیا کنند.                                  

شرکت های فعال در حوزه ساختمان از استان های گلستان ، تهران ، مازندران، خراسان رضوی ، البرز ، آذربایجان شرقی و یزد در اواخر هفته گذشته در محل نمایشگاه بین المللی گرگان گرد هم آمدند و بیستمین نمایشگاه عرضه محصولات صنعت ساختمان را به مدت چهار روز برگزار کردند.

  راه‌آهن اردبیل-میانه تا پایان سال بهره‌برداری می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم در حاشیه این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: صنعت ساختمان تاثیر زیادی در تولید ناخالص ملی و پایداری اشتغال در جامعه دارد و سعی مدیران دولتی بر آن است تا با استفاده از همه ظرفیت ها و فناوری های نوظهور امکان دستیابی اقشار مختلف جامعه به مسکن با کیفیت را فراهم کنند.

در گلستان حدود ۵۰۰ هزار خانوار سکونت دارند که از این تعداد ۲۳۰ هزار خانوار معادل ۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری استان روستایی هستند.



منبع

آینده روشن صنعت ساختمان با اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن

محسن علاالدین یکی از مدیران شرکت های سازنده ساختمان های پیش ساخته معتقد است : صنعت ساختمان در روش سنتی به عنوان یک صنعت آب بر محسوب می شود و با توجه به گرمایش روز افزون زمین و کمبود شدید آب ، فعالان صنعت ساختمان مجبور هستند به سراغ روش هایی با مصرف آب حداقل برود.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور ادامه داد: با تقویت بخش تقاضا و نقش آفرینی تولیدکنندگان می توان شکاف موجود در بازار مسکن را برطرف کرد و در این مسیر دولت تسهیلات خوبی برای امر سازندگی در بازار مسکن پیش بینی کرده است.

فدوی تصریح کرد : از سوی دیگر برخی راهکارها مانند صنعتی سازی یا استفاده از فناوری های نوظهور  هم می توانند در دراز مدت قیمت نهایی مسکن را برای مشتری اقتصادی تر کرده و البته کیفی سازی بناها و افزایش عمر ساختمان ها را افزایش دهد.

ملک ادامه داد: توجه به صنعتی سازی ساختمان می تواند علاوه بر افزایش عمر بناها و مستحدثات تولید شده، موجب ارتقای آسایش شهروندان و مصرف کنندگان شود.

نمایشگاهی که در آن انواع محصولات ساختمانی از قبیل زیرگروه‌های صنعت ساختمان شامل تاسیسات، پمپ‌های موتورخانه، در و پنجره، دکوراسیون، آب ‌شیرین‌کن، تصفیه آب، ساخت و ساز، اسکلت‌های بتنی، فلزی و بلوک، مصالح ساختمان، سرامیک، کاشی، سنگ، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، پوشش‌ها، نماسازی، دکوراتیو در معرض نمایش بازدیدکنندگان بود.

 علاالدین ادامه داد: این واحدها کمترین مشکلات را برای طبیعت داشته و از نظر عایق گرما و سرما و همچنین صدا به مراتب مطلوب تر از واحدهای بتنی و سیمانی معمول است.

به گفته وی اگر تکنولوژی ها در مسیر بهبود کیفیت زندگی مردم و آسایش آنها باشد جای خود را باز می کند.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت های شبکه در کشور از جایگاه مطلوبی برخوردار است، با سرمایه‌گذاری گسترده دولت شاهد آن هستیم جایگاه ایران از برخی کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا بالاتر است.

  افزایش ۲ تا ۳ برابری بودجه راه‌های کشور ضروریست 

حسینی اضافه کرد: در حالی که بخش عمده ای از مساحت کشور زیر پوشش فیبر نوری قرار دارد اما بهره گیری مناسبی از این ظرفیت ارزشمند انجام نمی شود، با وجود همه‌ زیرساخت‌های مناسب شاهد آن هستیم که سازندگان مسکن در کشور توجه ای به این پتانسیل مهم ندارند و ظرفیت های مناسب شبکه های فیبر نوری در داخل ابنیه به کابل های آنالوگ و با ظرفیت اندک اطلاعاتی تبدیل می شود.

این فعال صنعت ساختمان اضافه کرد: هم اکنون به دلیل این که مجری این سیستم ها در شهرهای مختلف کم است، تعرفه‌های آنها بالا بوده و از آن ها کمتر استفاده می شود ولی اگر این امکانات بیشتر شود عمومیت بیشتری خواهد یافت.

شرکت های داخلی به دستاوردهای خوبی رسیدند

وی ادامه داد: با این وجود ، راهکارها و اعمال برخی سیاست های دولت مانند اجرای قانون جهش تولید مسکن می تواند باعث ثبات و مدیریت قیمت تولید مسکن در کشور شود.

وی اضافه کرد : سبک تر بودن سازهای پیش ساخته نسبت به مسکن های معمول آسیب پذیری آنها را در برابر زلزله و دیگر سوانح طبیعی کاهش می دهد و تاکید بر کیفی سازی واحدهای پیش ساخته موجب افزایش طول عمر آنها نسبت به واحدهای ساخته شده با روش های سنتی می شود.

ضرورت فرهنگ سازی برای همراه سازی بیشتر فعالان بخش های تولیدی

لزوم استفاده از فناوری های نوین 

وی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود به ۶ میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز است و قوه مجریه با همکاری سایر قوا مصمم است با بسیج همه منابع و امکانات کاستی های بازار مسکن در کشور را جبران کند و به نتیجه مطلوب برساند.

وی افزود : در برخی نمایشگاه ها به دلیل عدم تبلیغات و اطلاع رسانی نادرست مسوولان استانی فقط شاهد بازخورد های محلی بودیم در حالی اگر در این حوزه شرکت ها بخصوص شرکت ما به خوبی معرفی می شد، شاید می توانستیم در نمایشگاه های مختلف شاهد دستاوردهای بهتری برای استان و بخصوص شرکت خودمان داشته باشیم.

سید محمد مرتضوی افزود: پس از هشت سال انفعال در دولت های قبلی در حوزه تولید مسکن، اقدامات خوبی در دولت جهادی و وزارت راه و شهرسازی برای تامین نیاز مسکن در کشور انجام شده است که باید این راهبرد را قدر دانست.

قانون جهش تولید مسکن باعث ثبات بخش مسکن می شود 

تاثیر صنعت ساختمان بر تولید ناخالص ملی و پایداری اشتغال