اراضی نهضت ملی مسکن مورد ارزیابی و پایش گسل قرار می‌گیرند

ممنوعیت احداث بنا در پهنه های گسلی

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر کارگروه ملی زلزله نیز گفت: با انجام مطالعات پژوهشی تدقیق نقشه گسل ها و تعیین حرایم آنها در شیراز، احداث هرگونه سازه ها و ساختمان های مهم در پهنه های گسلی مشخص شده ممنوع خواهد شد.

او افزود: وجود گسل های فراوان و زلزله های رخ داده بیانگر این است که باید با گاهی با کنترل و گاهی با ممنوعیت ساخت تمهیداتی اندیشید.اینکه چگونه بسازیم که این تخریب و آسیب کم شود دستاورد مطالعات ما خواهد شد و لازم است از استادانی که در دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی شیراز می خواهند به ما کمک کنند تا کاری مقبول از دیدگاه کارشناسی ارائه شود تقدیر کنیم.

او افزود: ما دو قرارداد داریم که یکی تعیین حریم گسل های شهر شیراز و یکی نیز قرارداد پایدار سازی دامنه های ناپایدار است که این دو کار با حمایت مالی شهرداری شیراز و کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی فارس انجام خواهد شد.



منبع

وی افزود: بحث تقدیق حریم گسل ها مشخص می کند که ساختمان های مهم مانند بیمارستان ها، مدارس، پمپ بنزین ها، ایستگاه های آتش نشانی و دکل های مخابراتی در پهنه محدوده حریم گسل احداث نشود.

وی ادامه داد: بر این اساس احداث ساختمان های مهم مانند بیمارستان ها، مدارس، مخازن سوخت و گاز در محدوده تعیین شده ممنوع خواهد شد.همچنین تمهیدات مهندسی نیز برای افزایش تاب آوری نقاط تقاطعی لوله‌های گاز و شریان های حیاتی با گسل ها اندیشیده خواهد شد. این اقدام منجر به ارتقاء تاب آوری شهری در برابر زلزله و زمین لرزه به عنوان دو مخاطره‌ای به شدت مهم در شهر شیراز خواهد شد.

  افزایش سرعت بازرگانی در راه‌آهن در دستور کار است/ تعمیرات واگن به بخش خصوصی سپرده شود

رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: همچنین در حوزه فرونشست نیز در بحث نهضت ملی مسکن موضوع مورد توجه وزارت راه و شهرسازی این است که زمین هایی که برای اجرای این طرح معرفی می شوند باید از لحاظ فنی مورد ارزیابی قرار گیرد تا بعد از انجام ساخت و ساز برای مردم و بهره برداران مشکلی ایجاد نشود.

حیدری بیان کرد: براساس ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی هر زمینی که مشکل داشته باشد برای بررسی فنی به مرکز تحقیقات ارجاع داده می شود و ما از لحاظ فنی و از منظر بحث فرونشست و تطبیق پهنه بندی حریم گسل ها آنرا ارزیابی می کنیم و نظر خود را ارائه می دهیم تا با خیال آسوده به محدوده الحاق شود.

وی ادامه داد: در گام نخست این اقدام را در ۶ شهر کشور انجام داده بودیم و شهر شیراز به عنوان یکی از کلانشهرها باقی مانده بود که قراردادی سه جانبه بین مرکز تحقیقات راه و مسکن، شهرداری شیراز و اداره کل راه و شهرسازی فارس منعقد شد که بحث تقدیق حرائم گسل ها که موضوع مهمی در ساخت و ساز شهری است در شیراز انجام شود و پهنه گسلی ما مشخص گردد تا با تعیین حرایم گسل، ساخت و سازها بر اساس ضوابط شهرسازی و آیین نامه های ۲۸۰۰ منطبق و انجام شود.

او اظهار داشت: همچنین مشخص می کند که چه ساختمانی هایی که روی گسل ساخته شده می بایست در اولویت مقاوم سازی قرار گیرد.

محمد مهدی حیدری در جلسه مطالعات پژوهشی تدقیق نقشه گسل ها و تعیین حرائم آنها در شیراز و حاشیه ۱۰ کیلومتری آن که در شیراز برگزار شد افزود: بر همین اساس و بر اساس بند”ض” ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران وظیفه‌ای به مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی محول شده که بحث تدقیق حرایم گسل ها در کلانشهرها عملیاتی شود.

  تغییر موازنه در بازار مسکن به نفع خریداران

علی بیت الهی افزود: این اقدام یکی از مطالعات موثر و مفیدی است که برای شهر شیراز و مردم آن انجام می شود وقتی پهنه های گسلی مشخص شد این صرفا یک مطالعه کتابخانه ای نیست و به عنوان یک قانون پس از تصویب ابلاغ و لازم الاجرا خواهد بود.

رییس مرکزتحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی افزود: همچنین بحث تدقیق حرایم گسل ها مشخص می کند که وقتی حریم گسل مشخص شد ساختمان های مهم با یک فاصله از حریم گسل ساخته شود و در حقیقت یک نقشه راه برای ساخت و ساز و طرح تفصیلی شهری خواهد بود.