از طرف دیگر با توجه به اهمیت راهآهن رشت-آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهمترین طرحهای ترانزیتی و تحولزا در توسعه راهآهن، در اولویتهای اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و با توجه به منافع مشترک میان ایران و روسیه در راهاندازی کریدور شمال – جنوب، استفاده از روشهای تامین مالی روسیه برای این کریدور مورد توجه قرار دارد.
ترانزیت هفته: قطار روسیه – عربستان در بندرعباس
یکی دیگر از ظرفیتهای استفاده از همکاریهای ایران با کشورهای همسایه، تامین مالی است.
از جمله این اقدامات میتوان به استفاه از ظرفیتهای ترانزیتی ایران استفاده کرد.
انتخاب مسیر بندرعباس برای ترانزیت کالا از روسیه به عربستان سعودی، موجب افزایش درآمد گمرکی کشور و استان، فعالتر شدن محوطههای تخلیه و بارگیری، رونق حمل و نقل ریلی و افزایش سهم راهآهن در ترانزیت کالا و کاهش خطرات ناشی از حمل و نقل جادهای میشود.
همچنین آذربایجان بهعنوان یکی از همسایههای شمالی ایران، هدف دیگری برای برقراری تفاهم و گسترش همکاری است. از این رو به گفته مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- با برگزاری جلسات متعدد کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آذربایجان روابط دو کشور در حال بازگشت به شرایط عادی است.
به گزارش ایسنا، یکی از هدفگذاریهای دولت سیزدهم، استفاده از ظرفیت دیپلماسی و گسترش ارتباط با کشورهای همسایه است. در این راستا، انعقاد قراردادهایی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه، از اقدامهای مورد نیاز برای رسیدن به این هدف به شمار میرود.
بذرپاش در آستانه سفر به آذربایجان در خصوص اهداف این سفر توضیح داد: تراز تجاری ایران و آذربایجان طی سالهای گذشته افت داشته که باید مجددا ارتقا یابد و از آنجایی که بخش زیادی از این روابط مرتبط با حملونقل و ترانزیت است، به دنبال توافقات مثبت در این حوزه هستیم.
افتتاح هفته: پل روگذر راهآهن کشور

تامین مالی هفته: رشت – آستارا
انتهای پیام