تامین مالی هفته: رشت – آستارا
از طرف دیگر با توجه به اهمیت راهآهن رشت-آستارا به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب و یکی از مهمترین طرحهای ترانزیتی و تحولزا در توسعه راهآهن، در اولویتهای اجرایی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و با توجه به منافع مشترک میان ایران و روسیه در راهاندازی کریدور شمال – جنوب، استفاده از روشهای تامین مالی روسیه برای این کریدور مورد توجه قرار دارد.
انتخاب مسیر بندرعباس برای ترانزیت کالا از روسیه به عربستان سعودی، موجب افزایش درآمد گمرکی کشور و استان، فعالتر شدن محوطههای تخلیه و بارگیری، رونق حمل و نقل ریلی و افزایش سهم راهآهن در ترانزیت کالا و کاهش خطرات ناشی از حمل و نقل جادهای میشود.
از جمله این اقدامات میتوان به استفاه از ظرفیتهای ترانزیتی ایران استفاده کرد.
روز دوشنبه دهم مهرماه، پل روگذر ماشینرو پیامبر اعظم (ص) در ورامین افتتاح شد. این پل ۴۰۸ متر طول دارد و برای احداث آن ۱۷۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
در این خصوص سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راهآهن- با بیان اینکه این پل بزرگترین پل روگذر راه آهن در تمام کشور است، گفت: رفع معارضات این پل بسیار دشوار بود، از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ این پل با ۵۰ درصد پیشرفت همراه شده بود و در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم ۵۰ درصد باقیمانده به نتیجه رسید.
ترانزیت هفته: قطار روسیه – عربستان در بندرعباس
سفر هفته: بذرپاش به آذربایجان
برای مثال در هفتهای که گذشت، یک رام قطار کانتینری شامل ۳۱ واگن که از منطقه فرماچیوفو روسیه (منطقه چلیابینسک) به مقصد عربستان وارد سرخس شده بود، پس از طی مسیر ۱۶۱۰ کیلومتری در شبکه ریلی ایران طی سه روز و نیم از سرخس به بندرعباس رسید.
به گزارش ایسنا، یکی از هدفگذاریهای دولت سیزدهم، استفاده از ظرفیت دیپلماسی و گسترش ارتباط با کشورهای همسایه است. در این راستا، انعقاد قراردادهایی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه، از اقدامهای مورد نیاز برای رسیدن به این هدف به شمار میرود.
افتتاح هفته: پل روگذر راهآهن کشور
همچنین آذربایجان بهعنوان یکی از همسایههای شمالی ایران، هدف دیگری برای برقراری تفاهم و گسترش همکاری است. از این رو به گفته مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- با برگزاری جلسات متعدد کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آذربایجان روابط دو کشور در حال بازگشت به شرایط عادی است.
در این راستا عباس خطیبی-معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل- با تشریح مزایای اقتصادی و ترانزیتی راهآهن رشت – آستارا، در خصوص نحوه مشارکت روسیه در احداث این راهآهن گفت: موافقتنامه تامین مالی طرح از روسیه به صورت دریافت وام صادراتی و تا سقف پنج میلیارد دلار است.
یکی دیگر از ظرفیتهای استفاده از همکاریهای ایران با کشورهای همسایه، تامین مالی است.
انتهای پیام