استفاده از ظرفیت تعاونی‌های گردشگری در اشتغالزایی

به گزارش ایسنا، همه ساله افراد بسیاری تحت عنوان گردشگر و توریست به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کنند که از محل آن میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد شده و ارزآوری و درآمدزایی قابل توجهی در زمینه اقتصاد و گردشگری ملی و محلی به دنبال دارد.

طبق آمارها تا پایان سال گذشته نزدیک به ۳۵۰۰ تعاونی گردشگردی و صنایع‌دستی در کشور فعالیت داشتند. با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری در ایران، تشکیل تعاونی‌های گردشگری می‌تواند نقش موثر و بسزایی در خلق فرصت‌های شغلی و توسعه کارآفرینی داشته باشند.

به اعتقاد کارشناسان برای ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی توسط تعاونی‌های گردشگری لازم است شرایط اقتصاد و بازار، ایجاد زیرساختهای لازم به لحاظ تامین منابع مالی و نیروی کار، تدوین قوانین و مقررات و سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402071610616/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%BA%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%DB%8C%DB%8C

دولت‌ها به منظور بهره‌مندی از مزیت‌های گردشگری، برنامه‌ریزی‌های مختلفی را در دستور کار قرار می‌دهند تا علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری از ظرفیت این صنعت عظیم در جهت اشتغالزایی و ارزآوری استفاده کنند.

پیشتر خشایار باقرپور ـ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم سوق یافتن سرمایه‌های مردم به سمت هتل سازی و گردشگری به جای مسکن تاکید کرده و با اشاره به پتانسیل‌های بالای گردشگری در کشورمان گفته بود: اگر خود را با کشوری نظیر ترکیه که صرفا از صنعت گردشگری خود درآمد چند میلیاردی دارد، مقایسه کنیم ظرفیت‌های بالقوه‌ای داریم که هنوز بالفعل نشده و یکی از دلایلش نبود زیرساخت است.

استفاده از ظرفیت تعاونی‌های گردشگری در اشتغالزایی

به گزارش ایسنا، برابر آمارها تا پایان سال گذشته نزدیک به ۳۵۰۰ تعاونی گردشگردی و صنایع‌دستی با عضویت بیش از ۲۶ هزار نفر و  اشتغالزایی ۲۰ هزار نفری در کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۱۶۵۰ تعاونی متعلق به حوزه گردشگری و ۱۸۵۰ تعاونی مربوط به حوزه صنایع‌دستی است.

  برنامه ۱۶۶ هزار واحدی نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید

به گفته مطیع جهانی سیاست‌های کلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید به سمت و سوی مردمی شدن برود و توجه به تعاونی‌های گردشگری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با اعلام آمادگی برای جذب مشارکت و سرمایه‌های مردمی در حوزه گردشگری گفت: جذب گردشگر و مدیریت صنعت گردشگری باید از جانب متولیان امر به بهترین شکل صورت پذیرد تا هم سرمایه‌های مردم ارزش افزوده بالا پیدا کند و هم تمرکز از سرمایه‌گذاری روی صرفا بخش مسکن برداشته شود.

او معتقد است که تعاونی‌های گردشگری می‌توانند در صنعت گردشگری یک نمونه موفق در زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی به شمار آیند.

علی مطیع جهانی – عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مزیت‌های بالای اشتغال در تشکل‌های تعاونی، خودباوری، ریسک پذیری، انگیزه پیشرفت و خلاقیت را از ویژگی‌های کارآفرینی در بخش تعاون عنوان می‌کند.

وی می‌گوید: مشارکت و حضور مستقیم مردم در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، مدیریت فضای گردشگری کشور را مورد توجه قرار می دهد و موجب می‌شود که فضاهای تاریخی، باستانی و زیبایی‌های طبیعت به جایگاه واقعی خود نزدیک شوند.

در این بین نقش تعاونی‌ها به عنوان بنگاه‌های زودبازده و کارآمد در حوزه گردشگری اثرگذار است. تعاونی‌های گردشگری با توجه به کارکردها و مزیتهای خود ضمن ارتقای سطح دانش اعضا به کاهش هزینه‌ها،‌ عرضه بهینه محصولات و خدمات گردشگری، خلق فرصتهای شغلی، بازاریابی و رونق کسب و کار کمک می‌کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران، تعاونی‌های گردشگری و هتلداری را نام برده و می‌گوید: این دسته تعاونی‌ها جزو تعاونی‌های خدماتی هستند که با توجه به پویایی بالا و به واسطه مردمی بودن خود می‌توانند نقش و جایگاه تاثیرگذاری در عرصه گردشگری ایران داشته باشند.

  فارغ‌التحصیلان کدام رشته‌ها بیشترین و کمترین شانس اشتغال را دارند؟