این در حالی است که در حال حاضر از ۳۳۰ هواپیمای ثبتشده در کشور، ۱۳۹ فروند هواپیما از دو سال به بالا (تا ۱۵ سال) زمینگیر است و حتی تعدادی از این هواپیماها قابل برگشت به چرخه پروازی نیستند و باید از ناوگان خارج شوند، کاری که سازمان هواپیمایی کشور در برنامه خود قرار داده است.

البته تلاشهایی برای پر کردن این شکاف ۳۶۰ عددی انجام شده، ازجمله اینکه محمدیبخش وعده داده تا پایان سال، از طریق واردات یا تعمیر هواپیماهای زمینگیر، ناوگان فعال به ۲۵۰ عدد برسد.
بیشتر بخوانید
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای تعدادی از اینها که قابل برگشت هستند، برای بازگردادن آنها به چرخه برنامه داریم. البته که ما امروز هیچ هواپیما و موتوری را به خارج اعزام نمیکنیم، تمام آنها در داخل تعمیر میشود و این فرایند با ایجاد زیرساخت در شرکتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. البته هزینه این تعمیر نباید از خرید و واردات بیشتر باشد.
با وجود این، تاکید مسئولان سازمان هواپیمایی و وزیر کشور بر این است که در حال حاضر، صنعت هوایی کشور با وجود تحریمها توانسته روی پای خودش بایستد، تا جایی که اکنون تمامی تعمیرات هواپیماهای موجود با توان متخصصان داخلی انجام میشود و هیچ هواپیمایی به خارج از کشور برای تعمیر فرستاده نمیشود، اقدامی که از آن تحت عنوان نهضت تعمیر قطعه یاد میکنند تا هواپیماهای زمینگیر را به سر خط بیاورند.
انتهای پیام