اظهارات اقتصادی ۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سومین روز رقابت‌ها

اظهارات اقتصادی ۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سومین روز رقابت‌ها

در سومین رقابت‌های انتخاباتی سه نامزد ریاست جمهوری به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص برنامه هفتم توسعه، برقراری عدالت و معیشت مردم پرداختند.

به گزارش ایسنا، از عصر روز گذشته (چهارشنبه) تا گفت‌وگو ویژه‌ی خبری شب، به‌ترتیب مصطفی پورمحمدی،  سعید جلیلی و علیرضا زاکانی، سه نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در  سه برنامه‌ی تلویزیون به بیان دیدگاه‌های خود از جمله در حوزه اقتصادی پرداختند.

پورمحمدی: جامعه و مردم باید ثروتمند شوند 

مصطفی پورمحمدی با حضور در برنامه‌ «با مردم» شبکه یک سیما، ضمن تاکید براینکه اینجا برای انجام کارهای نمایشی و عکس گرفتن یا برخی کارهای حاشیه‌ای که نتیجه ندارد، نیست، بر پیشرفت قابل توجه کشور در صنایع مختلف از جمله صنایع نظامی، قطعه‌سازی، هوایی و…. اشاره و اظهار کرد: امروز قدرت و توانمندی علمی و فناوری کشور در حوزه‌های نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی، برخی صنایع نظامی، صنایع موشکی و صنایع پیچیده دارویی، بسیاری از تجهیزات قطعه‌سازی و صنایع هوایی پیشرفت داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که آمریکا هم معتقد است که ایران در رقابت انتقال فناوری جزو چند کشور اول قرار گرفته است.

وی دوران فعالیت خود به عنوان وزیر کشور در دوره‌ نخست رئیس جمهوری محمود احمدی‌نژاد را مرور کرده و متذکر شد: برای نخستین بار موضوع سهمیه‌بندی بنزین در آن زمان آغاز شد که اولین پروژه بزرگ دولت الکترونیک بود. همچنین در امر بنگاه‌های زودبازده، ۱۳۹ هزار بنگاه را در کشور پشتیبانی کردیم، وام داده و اعتبار اختصاص دادیم.

مصطفوی ادامه داد: همان زمان هم در دولت آقای احمدی‌نژاد، باز کنار گذاشته شدم و به سازمان بازرسی کل کشور رفتم، در آنجا هم سعی کردیم نگاه بازرسی را عوض کنیم؛ در این راستا، شورای دستگاه‌های نظارتی ایجاد کردیم تا از موازی‌کاری‌ها و کارهای تکراری و کم‌حاصل جلوگیری شود و توانستیم کنترل و نظارت الکترونیک را با حدود ۲۳۰۰ دستگاه اجرایی کشور، برقرار کردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم هم که به وزارت دادگستری آمدم،  علاوه بر کنترل بازار در تعزیرات، ‌ کنترل  قاچاق و تخلفات صادرات و واردات را هم متحول کردیم و خوشبختانه دوران موفقی سپری شد تا آنجایی که از یک میلیون پرونده سالانه به ۵۰۰ هزار پرونده در سال چهارم رسیدیم.

پورمحمدی با طرح این سوال که «امروز چرا آمده‌ام؟»، ضمن تاکید براینکه بایستی همه تلاش کنیم تا وضع کشور را به پیش ببریم، گفت: نمی‌خواستم دیگر در کارهای اجرایی وارد شوم؛ اما در موسسه‌ای تحقیقاتی با نویسندگان و هنرمندان در ارتباط هستم و تمام تجاربم و نکات مثبت همه دولت‌ها را به کار خواهم گرفت. آشنایی خود با مدیران اجرایی کشور از همه طیف‌ها و گرایش‌ها را بکار می‌گیرم. آمده‌ام تا تجربه، آگاهی و شناخت خودم را در اختیار مردمی که بسیار خود را به آنان مدیون می‌دانم قرار دهم.   گرایش‌ها و سلیقه‌ها را مانع کمک و خدمت آنان قرار نمی‌دهم و از همه مدیران شایسته و نیروهای کارآمد بهره‌گیری خواهم کرد. بنده با شعار «خرد، شادی و شکوفایی» گام برمی‌دارم.  

  کاهش ۱۲ درصدی سوانح ریلی در سال ۱۴۰۲

کشور ثروتمند با مردم ثروتمند ایجاد می‌شود و مردم باید ثروتمند شوند. ثروت نبایست یکجا جمع شود و حقوق زیردستان و تهیدستان را ضایع نکند؛ این مهم با عدالت محقق خواهد شد

وی با بیان اینکه سه اولویت برای برنامه‌های خود دارد، گفت:  ثروت یکی از آن‌هاست که کشور را به اهداف خود می‌رساند؛ کشور ثروتمند با مردم ثروتمند ایجاد می‌شود و مردم باید ثروتمند شوند. ثروت نبایست یکجا جمع شود و حقوق زیردستان و تهیدستان را ضایع نکند؛ این مهم با عدالت محقق خواهد شد.  ثروت و قدرت در کنار عدالت برای جامعه، شادی، نشاط و شکوفایی می‌آورد که همه این‌ها نیز با خردمندی محقق می‌شود.

زاکانی: سفره معیشت مردم باید فراخ باشد

علیرضا زاکانی نیز با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، ضمن تاکید صریح بر اینکه “پاسخگوی هر مسئولیتی که در ۴۵ سال گذشته داشتم، هستم. ”، سخت‌ترین کار خود را  مبارزه با فساد با قوی‌ترین شاخه‌ها و تنه‌های فساد در کشور از دهه ۱۳۸۰ خوانده و گفت:  مواجهه با فساد اقتصادی را از قوی‌ترین بخش آن یعنی بخشی که حمایت ویژه داشت، شروع کردم و در دستگاه‌های اجرایی و قضایی و سایر مجموعه‌ها از جمله خودِ مجلس ادامه دادم.  

به ادعای این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، طی ۳۳ماه گذشته که روابط را به‌گونه‌ای ترسیم کردیم که بیشترین خدمت به مردم در حوزه‌های معیشت، خدمات عمرانی و اجتماعی داده شود،  کارهایی را در دولت بر عهده گرفتیم که ۱۰ها سال بر زمین مانده بود اما با پشتیبانی دولت انجام دادیم. به‌طور مثال برای قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن که در دولت قبل معطل مانده بود، در دولت سیزدهم، گره را باز کردیم. در سال گذشته قرارداد خرید ۱۱۸۴ واگن را بستیم.

  روشهای اندازه گیری دما

وی افزود: زمانیکه دولت ملی و محلی دست در دست هم بگذارند، می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند. یکی دیگر از این اقدامات بزرگ. این بود که معاون اول رئیس جمهور برای اولین بار کلنگ احداث ۲۰۳ هزار واحد مسکونی توسط شهرداری را در چندین منطقه تهران به زمین زدند.

گوشت را ۱۸۰ هزار تومان ارزان‌تر عرضه می‌کنیم

وی در رابطه با معیشت مردم نیز گفت: گوشت ران گوسفندی را ۳۱۶ هزار تومان می‌فروشیم و ۱۲۰ تن فروش روزانه داریم؛ این درحالی است که در بازار آزاد بیش از ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

زاکانی تاکید کرد: نیاز مردم را از طریق نرم‌افزارهای موبایلی تامین می‌کنیم. از یک سال و نیم قبل زیر ساخت‌ها را با تفاهم‌نامه میان معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه، وزیر اقتصاد و چند تن از دیگر مقامات دولتی فراهم کردیم. این کار برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود.

باید به مردم نقش داد، حتی مردمی که از جناح بنده نباشند؛ هدف ما این است که معیشت و سفره مردم را باید فراخ کنیم

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با انتخاب اعضای کابینه خود، تصریح کرد: باید به مردم نقش داد؛ حتی مردمی که از جناح بنده نباشند؛ افرادی که دور یک میز با ما می‌نشینند باید هم‌داستان و هم‌جهت در چارچوب اقدامات آیت‌الله رئیسی باشند؛ هدف ما این است که معیشت و سفره مردم را باید فراخ کنیم و آبادانی‌های عمرانی و زیرساختی در همه حوزه‌ها را با نگاهی وسیع، ایجاد کنیم.  

جلیلی: شروع دولت جدید با برنامه توسعه هفتم، فرصت خوبی خواهد بود

سعید جلیلی در پایان شبِ سوم رقابت‌ها و گفتمان‌های نامزدهای انتخاباتی،  با حضور در برنامه‌ گفت‌وگو ویژه خبری شبکه خبر، در تشریح برنامه‌های اقتصادی خود به موضوع برنامه توسعه هفتم  اشاره کرده و گفت: در تدوین برنامه‌های پنجم، ششم و برنامه هفتم توسعه حضور داشتم؛ بنابراین اشراف خوبی بر برنام هفتم توسعه دارم. شروع دولت بعدی با برنامه هفتم توسعه فرصت خوبی است؛ چراکه دولت کار خود را با برنامه‌ای آغاز خواهد کرد که تصویب شده و این بسیار ارزشمند است.

حدود ۱۵ مورد در برنامه توسعه هفتم وجود دارد که دولت باید بتواند ظرف مدت یکسال آن را بنویسد؛ در حقیقت دولت باید بر برنامه هفتم توسعه اشراف داشته باشد ‌و سریع آن را تهیه کند

این کاندیدای چهاردهمین دوره‌ ریاست جمهوری، اظهار کرد:  داشتن برنامه و باور به آن، لازمه‌ی جهش کشور است. دولت یازدهم، اعتقادی به برنامه ششم نداشت و آقای روحانی، این برنامه را قبول نداشت؛ براین اساس تنها ۳۰ درصد آن برنامه اجرا شد و رشد منفی و صفر داشتیم.

  فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک کشور تغییر کرد

جلیلی خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ مورد در برنامه توسعه هفتم وجود دارد که دولت باید بتواند ظرف مدت یکسال آن را بنویسد؛ در حقیقت دولت باید بر برنامه هفتم توسعه اشراف داشته باشد ‌و سریع آن را تهیه کند.

وی افزود: بنده بررسی و  مطالعه‌ عمیق داشتم که چرا برنامه‌های توسعه به درستی اجرا نشد!؟ در سال ۱۳۳۷، سازمان برنامه از یک گروه دانشگاه هاروارد دعوت و آنها کتابی منتشر کردند. سال ۱۳۴۱ بحث‌هایی پیرامون برنامه‌نویسی در ایران مطرح شد که در حال حاضر  هم کماکان برخی از آن مشکلات هنوز وجود دارد. مهم است که چرا برنامه به فرجام نمی رسد!؟. رئیس جمهور باید به برنامه‌ها اشراف داشته باشد و موانع تحقق برنامه را بداند و آن‌ها را رفع کند.

این نامزد ریاست جمهوری یادآور شد : زمانیکه پیش نویس برنامه هفتم نوشته شد، رشد هشت درصد و تورم زیر ۱۰ درصد پیش‌بینی  شد. اختلاف بر سر این بود که آیا این اهداف محقق خواهد شد یا خیر؟. ساعت‌ها مطالعه در دولت سایه و گفت‌وگو با دولت و مجلس داشتیم که در نهایت جمع‌بندی بنده این شد که این اهداف محقق می‌شود اما باید پای کار آمد. در اولین فرصت باید ۱۵ برنامه‌ای که باید دولت تهیه کند، نوشته شود.

جلیلی در پایان اظهار کرد: در اوایل دولت آقای رئیسی هم منعکس کردیم که در تولید، توزیع و مصرف فرآورده‌های نفتی دو الی چهار  درصد ضایعات در فرآورده های نفتی وجود دارد؛ راهکار آن، سامانه برخطی بود که این در برنامه هفتم نیامد؛ بنابراین به آقای رئیسی گفتم و ایشان هم پیگیری کردند و در برنامه آمد. این کار جلوی چند میلیارد دلار ضایعات را می‌گیرد، اما نکته این است که باید پای کار بود.

انتهای پیام 

منبع: https://www.isna.ir/news/1403032416191/%D8%A7%D8%B8%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%DB%B3-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B2%D8%AF-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%87%D8%A7