افتتاح بخشی از واحدهای نهضت ملی تا پیش از تابستان

به گزارش روز دوشنبه مجله خبری راه و ساختمان از وزارت راه و شهرسازی، نشست بررسی روند پیشرفت اجرای طرح نهضت ملی مسکن که با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری ایران)، نماینده بانک مسکن، رییس بنیاد مسکن و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها به شکل وبیناری برگزار شد.

وی تاکید کرد: در خصوص ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن (بهره‌مندی از توان سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در تامین اراضی تولید مسکن) هیچ مانعی وجود ندارد و پیگیری‌های ویژه استان‌ها می‌تواند در اجرا موثر باشد.

در تبصره این ماده آمده است: چنانچه دستگاه‌های موضوع این ماده در مدت دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام نکنند، ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه به ترتیب یادشده، اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر کنند.

وی در خصوص سندهای دفترچه‌ای و الزام سازمان ثبت و اسناد مبنی بر پذیرش آنها در قراردادهای مشارکت مدنی، اعلام کرد: جلسه‌ای با حضور سازمان ثبت اسناد و املاک در خصوص رفع این مشکل برای پذیرش اسناد دفترچه‌ای انجام شد که این کار باید انجام بشود. بدین معنا و بر اساس مصوبه شورای مسکن، اسناد دفترچه‌ای در تمامی قراردادهای سازمان ملی و سایر قراردادهای دولتی علاوه بر اسناد دفترچه‌ای شهرهای جدید باید موردپذیرش قرار بگیرد و این مصوبه شورای عالی مسکن است و لازم‌الاجراست.

  ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی روستایی اختصاص یافت

این مقام مسوول درباره تسهیلات نهضت ملی مسکن توضیح داد: در خصوص پروژه‌هایی که به دلیل فنی هزینه ساخت افزایش می‌یابد، به‌طور حتم به ستاد وزارتخانه اعلام شود تا رفع مشکلات افزایش وام برای آن واحدهای اعلام شده در دستور قرار بگیرد.

الزام استان‌ها در بهره‌مندی از ظرفیت ماده ۱۰ قانون جهش تولید

محمودزاده تاکید کرد: هم اکنون اراضی یک میلیون و ۳۸۴ واحد طرح نهضت ملی با کاربری مسکونی تامین شده و آماده بارگذاری است که در این خصوص استان‌ها باید همکاری مناسب را داشته باشند.

«محمود محمودزاده» معاون مسکن وزیر راه وشهرسازی در این جلسه بر اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن و تلاش برای تامین اراضی و تعیین تکلیف متقاضیان تا پایان خردادماه تاکید کرد.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، در ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن آمده است همه وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت‌هایی که ۱۰۰ درصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چارچوب مکان‌یابی موضوع ماده (۶) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن قرار می گیرند (به استثنای اراضی تبصره (۲) ماده (۹) این قانون)، در مدت دو ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه وشهرسازی اقدام کنند. ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یادشده در مدت یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

  طراحی ساختمان های اداری طراحی داخلی طراحی پلان طراحی نما راژه | road-housing

محمودزاده گفت: در حوزه تامین زمین عدد قابل ملاحظه‌ای تامین شده است و استان‌ها برای تامین بقیه اراضی طرح نهضت ملی مسکن می‌توانند از موضوع ماده ۱۰ کمک بگیرند.  

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در پروژه‌هایی که با همکاری بنیاد مسکن، کمیته امداد و بهزیستی انجام می‌شود، نیاز به آورده اولیه متقاضیان وجود ندارد و واحدهای این نهادها و سازمان می‌تواند بلافاصله در همکاری ادارات‌کل راه و شهرسازی و کمیته امداد شروع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی کامل بخش‌های ستادی، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه از جمله معاونت مسکن و ساختمان، شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری ایران برای رفع مشکلات احتمالی استان‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد .

احتمال افزایش تسهیلات نهضت ملی در برخی پروژه‌ها

کدام واحدهای نهضت ملی بدون آورده متقاضی ساخته می‌شود؟

تبصره ۲ این قانون می‌افزاید: زمین‌های متعلق به وزارت جهاد کشاورزی واقع در محدوده و حریم شهرها که بر اساس ماده (۱۲) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۶/ ۱۰/ ۱۳۷۹ و قوانین بودجه سنواتی با تصویب هیات وزیران امکان فروش آنها میسر می‌شود، لازم است قبل از ارجاع موضوع به هیات وزیران، به تایید وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم شمول برنامه واگذاری اراضی برای احداث و تولید مسکن برسد.



منبع

معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد در مراحل مختلف اجرا قرار دارد، اعلام‌کرد: واحدهای در حال اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیشرفت‌های مناسبی دارد و در صدد هستیم تا قبل از پایان تابستان تعداد واحدهای قابل ملاحظه‌ای از پروژه‌های طرح نهضت افتتاح شوند و به بهره‌برداری برسند.

  استخدام و به‌کارگیری نیرو در دستگاه‌ها و شرکت‌های تماماً دولتی نظام‌مند می‌شود