این مقام مسئول بیان داشت: هدف گذاری ابتدایی ما جابهجایی سالیانه یک میلیون تن کالا بین دو کشور است که با استمرار حرکت قطارها و سرعت خوب بازرگانی میتواند افزایش یابد.
صالحی اضافه کرد: هر دو محموله با توجه به سرعت سیر بالا و تعرفه ترجیحی و یکسان بین هر چهار کشور بسیار مورد پسند کشور روسیه قرار گرفت و در این زمینه رئیس راه آهن روسیه نیز از ایران تشکر کرد.
وی یادآور شد: سال گذشته محصول پتاس را در کریدور شمال- جنوب برای نخستین بار در تاریخ ایران از روسیه تا بندرعباس ترانزیت کردیم، همچنین در خرداد و تیر امسال نیز محصول زغال سنگ به صورت تمام ریلی از روسیه تا بندرعباس ترانزیت شد.
هدفگذاری سالیانه یک میلیون تن کالا بین ایران و چین از طریق ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: پیش بینی ما این است که زمان حمل محمولهها بین دو کشور ایران و چین به یک سوم میزان فعلی کاهش یابد.
وی اظهار داشت: همچنین باید بتوانیم تعرفه ترجیحی خوبی را بین این چهار کشور داشته باشیم، به طوری که حمله بار از طریق ریلی برای صاحبان کالا جذاب باشد.
صالحی ادامهداد: خوشبختانه هم در داخل کشور ما سرعت این قطارها بالا است و هم با توافقی که بین کشورهای یاد شده انجام شده بسیاری مشکلات حل شده و سیر این قطارها سرعت بالایی خواهد داشت.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کانتینر حاوی قطعات خودرو از چین به ایران حمل شده و در مقابل مواد معدنی از کشورمان به چین حمل میشود، تاکید کرد: با استمرار این کریدور به طور حتم صاحبان سایر کالاها به سمت این مسیر ایمن ریلی خواهند رفت.
وی خاطرنشانکرد: افزایش تبادلات بین چین، قزاقستان و ترکمنستان از این مسیر، از جمله مزایای آن است و بسیاری محمولهها که شاید حملشان از طریق دریایی مدت زمان بالایی نیاز داشته باشد، میتواند از طریق این مسیر ریلی ایمن در مدت زمان کوتاهتری تبادل شود.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین موضوعات برای استمرار حرکت این قطارها و تثبیت کریدور، افزایش سرعت بازرگانی است و باید بتوانیم با سرعت بالاتری در طول این مسیر بار را حمل کنیم.