افزایش ۲۸۰ مگاواتی تولید برق برای پیک تابستان ۱۴۰۱

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از روابط عمومی مستضعفان، «محسن امیری» با بیان اینکه ۵ درصد از برق موردنیاز کشور توسط نیروگاه‌های این هلدینگ وابسته به بنیاد مستضعفان تامین می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر مجموع ظرفیت نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان معادل ۴ هزار و ۱۰۰  مگاوات است که توسط ۹ نیروگاه هدلینگ برق و انرژی صبا تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان برای تولید برق پایدار هم‌زمان با شروع پیک مصرف در فصل گرما در آمادگی کامل قرار دارند، افزود: بنیاد مستضعفان با توجه به نیاز کشور به افزایش ظرفیت تولید برق، توسعه نیروگاه‌ها و افزایش راندمان واحدهای تولید برق را در دستور کار داشته و با سرمایه‌گذاری بنیاد و تلاش متخصصین، هم اکنون ۱۶۰ مگاوات به تولید نیروگاه چابهار از طریق راه‌اندازی واحد بخار و ۱۲۰ مگاوات به تولید نیروگاه خرمشهر از طریق راه‌اندازی سیستم مدیا اضافه خواهد شد که مجموعاً ۲۸۰ مگاوات برق ظرفیت تولید کشور را افزایش می‌دهد.

به گفته امیری؛ با اتمام پروژه‌های سیکل ترکیبی نیروگاه‌های چابهار و خرم‌آباد، شاهد افزایش راندمان بیش از ۱۰ درصدی در این نیروگاه‌ها مواجه خواهیم بود.

وی ادامه داد: با اتمام پروژه‌های در حال توسعه نیروگاه‌های خرم‌آباد و چابهار، سالانه معادل ۵۲۵ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد و با آغاز عملیات اجرایی بلوک دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد که شامل ۲ واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی است، ۳۶۶ مگاوات به ظرفیت تولید برق در این نیروگاه در آینده نزدیک اضافه می‌شود.



منبعوی با تشریح بخشی از طرح‌های توسعه‌ای این هدلینگ گفت: بخش بخار نیروگاه خرم‌آباد به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در سال جاری و بخش بخار نیروگاه خرمشهر، نیروگاه علی‌آباد و نیروگاه شهید کاوه قائن جزو طرح‌های توسعه‌ای بنیاد مستضعفان در حوزه نیروگاهی است تا با تکمیل این طرح‌ها بخشی از نیاز کشور در این حوزه تامین شود.

  بازگشت قطار ترنست‌ تهران- یزد به سیر

به گفته امیری این سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق با هدف افزایش تولید برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان صنعتی، خانگی و … است تا حتی‌الامکان به جلوگیری از خاموشی‌ها کمک کند.

مدیرعامل هلدینگ نیروگاهی بنیاد مستضعفان با اشاره به رکوردزنی تعمیرات نیروگاه‌ها در سال جاری، گفت: به دنبال برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تمام واحدهای نیروگاهی بنیاد مستضعفان موفق شدند تعمیرات خود را با اتکا به توان متخصصین داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمان مقرر به پایان برسانند و این در حالی بود که تامین نقدینگی برای واحدهای نیروگاهی یکی از مشکلات جدی در این مسیر بوده ولی توجه به دانش نیروگاهی و زمان‌بندی مناسب، باعث شد تا ساخت و تامین قطعات در حداقل زمان ممکن انجام شود و امروز تمام واحدها آماده تولید هستند.