اقتصاد ایران در دو سالگی دولت سیزدهم

اقتصاد ایران در دو سالگی دولت سیزدهم

چهره روز: دولت سیزدهم

همچنین رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد از ورود بیش از ۳.۲ تن طلا به صورت رسمی از گمرکات به کشور در چند ماه اخیر و در پی مصوبه دولت برای تسهیل واردات طلا و معافیت آن از هرگونه مالیات و عوارض خبر داد.

تعامل روز: دولت و بخش خصوصی

هیات رئیسه اتاق ایران در نامه‌ای به سران قوا، ضمن تأکید بر پایبندی به عهد بخش خصوصی برای کمک به تحقق شعار سال، انعکاس انتظارات زیرمجموعه‌های سه قوه از مجموعه اتاق ایران را برای همکاری مشترک خواستار شدند.

او به افزایش فروش نفت و تحقق دیپلماسی انرژی در این دولت نیز اشاره کرد و گفت:ر حوزه انرژی و فروش نفت نیز کشور ظرفیت‌های زیادی دارد، اما برخی مسئولان دولت گذشته می‌گفتند در روز بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت، نمی‌توان فروخت. این در حالی است که در ماه‌های نخست دولت سیزدهم مشخص شد می‌توان روزانه بیش از این یک میلیون بشکه نفت هم فروخت و پول آن را نیز دریافت کرد و ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال ۱۴۰۰ از این مسیر جبران شد.

به گزارش ایسنا، نگاهی به شاخص‌های کلان اقتصادی نشان می‌دهد که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بهبود وضعیت قابل توجه است و می‌توان در حوزه‌های مختلف این وضعیت را بررسی کرد و از این رو بخش مهمی از بسته اقتصادی امروز نیز به بررسی این عملکرد اختصاص دارد.

همچنین مدل امتیازدهی اعتباری اشخاص حقیقی بازنگری و مورد تصویب شورای سنجش اعتبار قرار گرفت.

یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور بود که تا کنون این طرح با سرعت خوبی پیش رفته و آب به ۲۵۰۰ روستا رسیده است.

  تدوین بسته‌های تشویقی برای ساخت مسکن در بافت فرسوده 

نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی سید ابراهیم رئیسی به مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و غیره اختصاص داشت که یکی از پررنگترین آن‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی، موضوعی به نام تورم بود. رئیس دولت سیزدهم به کاهش ۲۰ درصدی تورم در شش ماهه ابتدایی فعالیت دولت اشاره کرد و افزود: در اسفند ۱۴۰۰ نرخ تورم ۵۹.۳ درصدی به ۴۰ درصد کاهش یافت و شاخص‌ها بهبود پیدا کرده بود. البته تورم درد مزمنی است که سال‌هاست به آن گرفتار هستیم. زمانی که دولت آغاز به‌کار کرد تورم موجود در کشور ۶۰ درصد بود، اما دولت تلاش کرد تا اقداماتش موجب افزایش تورم نشود.

ترمز روز: رشد بورس

امروز (۳۱ خردادماه) ۳۲ میلیون و ۳۱ هزار سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت نیان الکترونیک با نماد «نیان» عرضه در بازار فرابورس می‌شود.

همچنین بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده از سوی بانک مرکزی، اقتصاد ایران در سال گذشته توانسته رشد اقتصادی بیش از چهار درصد را به ثبت برساند. رشدی که البته در تمام بخش‌ها هنوز همسان نیست اما آنچه که بیشترین اهمیت را دارد، بالا بودن رشد صنعتی کشور به عنوان موتور پیشران اقتصاد ملی است.

در خبری دیگر، مهدی موحد بکنظر در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بعد از تعامل بسیار مثبت سازمان امور مالیاتی و اصناف در یک ماه گذشته، در راستای همراهی و همدلی بیشتر، مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه صاحبان مشاغل با کسب مجوز از سوی شورای عالی هماهنگی سران قوا، به مدت ۱۰ روز تمدید شد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402033120900/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85

سید ابراهیم رئیسی روز گذشته از پیگیری واردات خودرو و در کنار آن افزایش تولید داخلی خبر داد. خبری که به نظر می‌رسد برای خریداران خبر خوبی باشد زیرا آنها را یک قدم به آرزوی خود، یعنی خودرودار شدن نزدیک می‌کند.

  تدوین بسته‌های تشویقی برای تسریع نوسازی در بافت‌های فرسوده

شاخص کل بورس امروز با ۶۹۴۰ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۱۷۳ هزار واحد افزایش یافت. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۷۲۶۸ واحد صعود کرد و در رقم ۷۴۶ هزار و ۱۳۴ واحد ایستاد.

شب گذشته رییس جمهور با حضور در یک برنامه تلوزیونی به ارائه آمارهایی از وضعیت اقتصاد کشور در دو سال گذشته پرداخت، اطلاعاتی که نشان می‌دهد اقتصاد ایران در دو سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.