به گزارش خبرنگار اقتصادی مجله خبری راه و ساختمان، “سید میعاد صالحی” امروز (یکشنبه) در مراسم راهاندازی قطار کانتینری دو سربار ایران چین و بهرهبرداری از فاز نخست ریلی چین- ایران- اروپا در بندر خشک آپرین افزود: این قطار با عبور از کشورهای دوست و همسایه قزاقستان و ترکمنستان، به سمت چین حرکت میکند.
وی گفت: ۱۰ روز پیش نیز قطار کانتینری حامل قطعات خودرو از چین به سمت ایران حرکت کرده و طی دو روز آینده در مرز اینچهبرون دو قطار مبادله میشوند.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: امروز تجربه کریدور شرقی- غربی را آغاز کردیم که بارهایی از مبدا چین و ایران با عبور از ترکمنستان و قزاقستان به صورت دوسربار حرکت خواهد کرد.
وی اضافه کرد: امسال همچنین محصول استراتژیک زغال سنگ از مسیر روسیه برای نخستین بار به هندوستان ترانزیت شد و در خرداد و تیر امسال ۹ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول طی هفت قطار (هفتهای یک قطار) مسیر را طی کرد که سرعت سیر بالایی داشت و در کمتر از سه روز مسیر ریلی یکهزار و ۶۱۰ کیلومتری سرخس بندرعباس طی شد که یک تجربه و رکورد خوب بود.
صالحی اظهار داشت: این کریدور زمان حمل بار را نسبت به حمل و نقل دریایی به شدت کاهش خواهد داد و امنیت و ایمنی خوبی به دنبال دارد و این مسیر تمام ریلی که از چین، قزاقستان و ترکمنستان میگذرد مورد توجه تجار و صاحبان بار قرار خواهد گرفت.
صالحی تصریح کرد: برای تحقق این مهم با نگاه بلند شهید رئیسی برای توسعه حمل و نقل ریلی و با تعاملات سه کشور چین، قزاقستان و ترکمنستان، بنیانهای خوبی نهاده شد و آنچه مهم است استمرار این مسیر است تا شاهد اعتمادسازی بیشتری بین تجار ایرانی و چینی باشیم.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد: سیر قطارها از هفتهای یک قطار به روزی یک قطار افزایش یافته و حجم تبادلات ارتقا یابد.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، امروز در مراسمی قطار کانتینری دو سربار ایران- چین راه اندازی شد. در این مراسم که در بندر خشک ریلی آپرین برگزار شد، همچنین فاز اول کریدور ریلی چین- ایران- اروپا به بهرهبرداری رسید.