ایمنی خانه‌های روستایی کرمان با خیز تسهیلات مقاوم‌سازی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته سهمیه مقاوم‌سازی و بهسازی در سطح روستاهای استان کرمان ۱۲ هزار واحد پیش‌بینی شده بود، اظهارداشت: از این ۱۲ هزار واحد تاکنون مقاوم‌سازی هفت هزار واحد در روستاهای استان تامین اعتبار و عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده از سوی این بنیاد سطح بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در این استان به بالای ۶۰ درصد رسیده است، ادامه داد: برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی در سال جاری هنوز مصوبه جدیدی به بنیاد مسکن ابلاغ نشده و هم‌اینک مجموعه واحدهای در حال نوسازی و مقاوم‌سازی همان واحدهای تعیین شده در سال گذشته هستند.

انتظارها برای افزایش

وی تصریح کرد: در هشت ماه اخیر با پیشنهاد به هیات دولت درخواست شد که وام مقاوم سازی واحدهای روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان قرض الحسنه در پنج سال تغییر کند و بعد از ورود رییس جمهور به این موضوع تضمین نامه صادر و بانک مرکزی هم اقدام به این کار کرده است که اینک موضوع از بانک مرکزی تا تخصیص به استان‌ها  در حال پیگیری است و بزودی این میزان عملیاتی می‌شود.

حال و با توجه به میزان خسارت هایی که هربار با سیل یا زلزله در اقصی نقاط استان و کشور شکل می گیرد، ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی بویژه در روستاها که بیشتر در کانون این حوادث قرار دارند نیز نمایان تر می شود و امید می رود با تسریع در افزایش سقف این تسهیلات این مهم نیز زودتر به افق های تعیین شده خود برسد.این در حالی است که باتوجه به شرایط اقتصادی جامعه و افزایش قیمت‌ کالاها دیگر نیاز به سخن گفتن درباره ضرورت‌های افزایش سقف این نوع تسهیلات نیست زیرا اگر می خواهیم روستاییان با این تسهیلات بتوانند مقاوم سازی منازل خود را به سرانجام برسانند باید این مبلغ نیز بسته به شرایط روز جامعه به‌روزرسانی شود.

  اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی درباره مهلت ثبت‌نام فاز هفتم نهضت ملی مسکن



منبع

علی اکبر سلطانی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان ادامه داد: واحدهای بازسازی و نوسازی شده در جریان سیلاب‌ و زلزله‌ در استان کرمان طی سال‌های اخیر سبب افزایش سطح مقاوم سازی واحدهای روستایی این استان شده است.

هفت هزار از ۱۲ هزار واحد استان

کرمان در وضع بهتر از متوسط کشوری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه برای مقام‌سازی واحدهای روستایی در این سال‌ها اقدامات خوبی در استان انجام شده گفت: سطح مقاوم‌سازی واحدهای روستایی در این استان از متوسط کشوری بالاتر است.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، یکی از مهمترین نیازهای توسعه روستایی، مسکن روستایی است. تامین مسکن روستایی اغلب از عناصر مهم برنامه‌های مختلف توسعه بوده و در سال‌های اخیر سیاست وام مسکن روستایی به همین منظور اجرایی شده است؛ دولت‌ها نیز از طریق وام مسکن اقدام به حمایت از نوسازی مسکن روستایی کرده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان اظهار امیدواری کرد که با افزایش سقف این تسهیلات وضعیت مقاوم سازی روستاها نیز شکل و شمایل بهتری به خود گیرد و ایمنی ساختمان های روستایی با ضریب افزایش مناسب تری همراه باشد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان با اشاره به اینکه تسهیلات پرداختی بهسازی و مقاوم‌سازی به روستاییان همچنان ۱۰۰ میلیون تومان است در گفت‌وگو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان گفت: هنوز مصوبه پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ابلاغ نشده است.

تسهیلات مسکن روستایی که با عنوان وام طرح ویژه بهسازی مساکن روستایی در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد در دولت‌های اخیر با توجه به روند افزایشی قیمت‌ها و نرخ تورم سال به سال بیشتر شده و از ۵۰ میلیون تومان سال ۹۹ به ۱۰۰ میلیون تومان سال ۱۴۰۰ رسیده و حالا هم مسئولان بنیاد مسکن از موافقت دولت با ۲۰۰ میلیون تومان شدن این وام خبر می دهند.

  جاده‌های مازندران از ۱۲ تا ۱۶ مهر زیر بار محدودیت‌های ترافیکی می‌رود
مهدی محمدی گفت: در فرایند افزایش نیافتن پرداخت وام بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان توپ در زمین سازمان برنامه و بودجه است که باید در این راستا  تضمین‌نامه‌ای به بانک مرکزی بدهد.