وی با اشاره به نبود همکاری کافی میان نهادهای دولتی و خصوصی در حوزه تصادفات، گفت: در بسیاری از مواقع دستگاههای دولتی که باید در این عرصه نقش جدیتری ایفا کنند، آنطور که باید درگیر نمیشوند.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از وزارت راه و شهرسازی، «سید کمال هادیانفر» در همایش «رانندگی ایمن؛ مسئولیت اجتماعی» که به مناسبت روز یادمان قربانیان سوانح رانندگی در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این همایش، به مشکلات موجود در حوزه تصادفات و سوانح رانندگی کشور پرداخت.
وی همچنین تاکید کرد که ۳۲ دستگاه دولتی مسئول کاهش تصادفات و ایمنی حملونقل در کشور هستند و این دستگاهها باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند.
عدم همکاری کافی بیمهها در سرمایهگذاری برای پیشگیری از تصادفات
وی در خصوص عوامل تصادفات جادهای نیز توضیح داد: مهمترین عامل تصادفات جادهای عامل انسانی است که بر اساس بررسیها ۹۲ درصد از تصادفات ناشی از اشتباهات رانندگان است و برای جلوگیری از این عامل باید تلاش کنیم تا فرهنگ ایمنی رانندگی در جامعه تقویت شود.
هادیانفر به هزینههای ناشی از تصادفات نیز اشاره کرد و گفت: هر ساله بیمهها حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان خسارت به دلیل تصادفات پرداخت میکنند و این در حالی است که هیچگاه محاسبه دقیقی از هزینههای معنوی ناشی از این حوادث وجود ندارد. خسارتهای روحی و روانی ناشی از تصادفات، مانند از دست دادن اعضای خانواده یا شاهد بودن حادثه، در کشور ما هیچ سازوکار جبرانی مدونی ندارد.
هادیانفر در ادامه به وضعیت تصادفات در گذشته اشاره کرد و گفت: در دهه ۸۰، تعداد کشتههای تصادفات جادهای در ایران سالیانه حدود ۲۸ هزار نفر بود. آن زمان پیشبینی میشد که اگر اقدامات اساسی صورت نگیرد، این آمار به ۳۵ هزار کشته در سال برسد. اما در آن دوره با اراده دولت، جلسات مکرر برگزار شد و اصلاحات گستردهای در حوزههای مختلف شامل نوسازی ناوگان، بهسازی راهها و توسعه تجهیزات انجام شد. این اقدامات به کاهش تعداد کشتهها منجر شد و در نهایت شاهد کاهش از ۲۸ هزار کشته به حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار کشته در سالهای اخیر بودیم.
هادیانفر با انتقاد از عدم همکاری کافی بیمهها در سرمایهگذاری برای پیشگیری از تصادفات افزود: بیمهها باید در این زمینه نقش جدیتری ایفا کنند تا بتوانند خسارات کمتری بپردازند و این برای خود بیمهها نیز منافع اقتصادی به همراه خواهد داشت.
هادیانفر در ادامه به چند عامل اصلی در کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: اولین عامل، مدیریت صحیح در سطح ملی است. این موضوع باید به صورت هماهنگ و با اراده جدی دولت پیش برود.
هادیانفر در پایان صحبتهای خود بر لزوم همافزایی و همکاری تمامی دستگاهها و نهادها برای کاهش تصادفات و بهبود ایمنی حملونقل تاکید کرد و گفت: اگر این هماهنگیها بهطور جدی انجام شود، میتوانیم شاهد کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی در جادهها باشیم.