وی افزود: شاید بتوان مهمترین دلیل این آشفتگی را در فقدان مدیریت یکپارچه ساخت و ساز در خارج از حریم و محدوده شهرها و در قالب عناوینی همچون شهرک، مجموعه، مجتمع، مرکز و … دانست.
رییس هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به بازنگری در دستور العمل شهرکسازی کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: ستاد مدیریت شهرکسازی کشور با استقرار در شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و با عضویت وزارتخانههای مرتبط، از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ضمن صدور پروانه تأسیس یک شهرک خصوصی، پروانه بهرهبرداری دو شهرک خصوصی، پیش پروانه تأسیس ۱۰ و پروانه تأسیس یک شهرک دولتی را صادر کرده است. این در حالی است که از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۴۰۰ عملا هیچ پروانه تاسیس و بهرهداری شهرکهای دولتی و خصوصی صادر نشده بود.
غفوری خاطرنشان کرد: ستاد مدیریت شهرکسازی کشور، در چارچوب دستورالعمل ترویج شهرکسازی در سال ۱۳۸۶ با اهداف متنوعی از جمله تدوین سیاستهای ترویج شهرکسازی و سامان دادن به ساخت وسازهای بیضابطه خارج از محدوده و حریم شهرها تشکیل شد اما تا زمان دولت سیزدهم، اقدام چندانی برای تحقق اهداف صورت نداد.
وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی پروانه بهرهبرداری یک شهرک و پروانه تأسیس دو شهرک دولتی دیگر در دستور کار این ستاد قرار گرفته است. در این راستا و با هدف کمک به سیاستهای تأمین مسکن دولت، شرکت عمران شهرهای جدید رأسا مطالعات امکانسنجی و مکانیابی بیش از ۴۰ شهرک در اراضی دولتی در ۱۳ استان کشور را با مساحت بیش از ۱۰ هزار هکتار و ظرفیت جمعیتپذیری بیش از ۴۰۰ هزار نفر را در ۱۳ استان و ۲۳ شهرستان کشور انجام و برای آغاز عملیات اجرایی به سازمان ملی زمین و مسکن سپرد.
به گفته غفوری، جلسات ستاد شهرکسازی کشور، در سال جاری به صورت مستمر در شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شده و علاوه بر پروانههای تأسیس و بهرهبرداری، شرح خدمات طرحهای جامع، آمادهسازی و طراحی شهری، پروانه ساختمانی و گواهی پایان کار در شهرکها را تدوین و مصوب کرده است.
انتهای پیام