برگزاری نخستین اجلاس ۶ جانبه ترانزیتی با هدف همگرایی در منطقه

افندی‌زاده این اجلاس را در امتداد نشست اخیر سران شانگهای در سمرقند و مذاکرات انجام شده بین وزرای حمل‌ونقل کشورهای حاضر در اجلاس دانست و ابراز امیدواری کرد که این اجلاس، منجر به تبیین و تصویب تصمیمات هوشمندانه و هدفمند جهت اقدام مشترک با همکاری مشترک همه اعضا شود.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، «شهریار افندی‌زاده» معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در نخستین اجلاس وزرای ایران با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان که صبح امروز برگزار شد، افزود: این اجلاس را یک ابتکار عمل جدید برای تقویت همگرایی منطقه‌ای بین کشورهای حاضر در زمینه حمل‌ونقل و ترانزیت می‌دانیم.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، پس از سخنان معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان کشورهای حاضر در اجلاس اظهارات خود را بیان کردند. روزم دوم اجلاس دو روزه وزرای ایران با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان درباره همکاری‌های ترانزیتی فردا نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان ادامه خواهد داشت.



منبع

افندی‌زاده با بیان اینکه یک ابتکار ارزشمند برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات اعضاء در چارچوب یک برنامه عمل مشترک منطقه‌ای ۶ جانبه ترانزیتی، فراهم شده است، افزود: در این راستا، به گروه‌های کارشناسی تأکید می‌شود از هر ظرفیت و ابزاری نظیر عضویت مشترک در سازمان‌ها و کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی ترانزیتی، همکاری‌های با یکدیگر در سرمایه‌گذاری و احداث پروژه‌های زیرساختی، حسن همجواری و بهبود ترددهای مرزی، توسعه دیجیتال در فرایندهای ترانزیت، تسهیل در امور کنسولی و ویزای رانندگان و بهبود مستمر تعرفه‌ها و عوارض ترانزیتی در راستای این برنامه عمل مشترک بهره‌گیری کنند.

  یزد باید معین اشتغال کشور باشد

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به‌واسطه شکل‌گیری فضای سازنده و تعاملی فعلی در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت میان اعضای حاضر، به‌ویژه فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران با هر یک از اعضا در چارچوب روابط دوجانبه و همچنین توافقات چندجانبه ایران با دیگر کشورهای حاضر، فصل نوین و روزهای شکوفایی همکاری‌های حمل ونقل و ترانزیتی در حال رقم خوردن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی هم چنین به امکان هدف‌گذاری میان مدت ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و ۵ کشور ترکمنستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان اشاره کرد و گفت: در بیانیه پایانی اجلاس هم این هدف‌گذاری مورد تأکید است.

 وی گفت: برگزاری این اجلاس فضای مناسبی برای تبادل نظر وزرای کشورهای حاضر در این زمینه و همچنین دیدارهای دوجانبه میان وزرا و سایر مقامات ارشد حمل و نقلی کشورهای عضو فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: در چارچوب گسترش این دست همکاری‌ها، زمینه‌های مطلوب برای هم‌افزایی موقعیت جغرافیایی، زیرساخت‌ها و امکانات حمل ونقلی‌مان، بهره‌مندی تمام بازیگران عرصه حمل‌ونقل، لجستیک، تجارت و اقتصاد کشورهای متبوع ما، بیش از پیش در این پهنه جغرافیایی فراهم شود.

وی خواستار نگاه ویژه گروه‌های کارشناسی به ایجاد سازوکار مدیریت کریدورهای ترانزیتی عبوری در راستای تقویت همکاری ۶ جانبه ترانزیتی و طرح توافقات کلیدی به همین منظور در متن سند پایانی این اجلاس شد.