بلیت پروازهای ایران ایر یک ریال بیشتر از مصوب نیست

مدیرعامل هواپیمایی ایران‌ایر ادامه داد: بخشی از صنعت هوانوردی، توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود و طبیعتاً براساس میزان سرمایه‌گذاری خود، انتظار سود دارد؛ چنانچه سود مورد نظر محقق شود، سرمایه‌گذاری و به دنبال آن صنعت هم توسعه پیدا خواهد کرد اما اگر سود مورد انتظار، محقق نشود، مدتی کجدار و مریض طی مسیر خواهند و سپس بعد از مدتی ممکن است از صنعت خارج هم شود. 

مدیرعامل هواپیمایی ایران‌ایر در رابطه با حذف یارانه سوخت به سبب ناترازی‌ در مصرف‌ سوخت کشور، تصریح کرد: حذف یا عدم حذف یارانه سوخت به صنعت هوانوردی، برای شرکت‌های هواپیمایی تاثیری نخواهد داشت و بیشتر هزینه خریداران بلیط را بالاتر می‌برد. همانطور که اشاره شد، امر سرمایه‌گذار احساس کند که صنعتی زیان‌ده است، دیگر ادامه نخواهد داد. قطعا و حتماً در قیمت بلیت تاثیر خواهد داشت که درصد آن نیز مشخص شده است. در بالاترین حالت، ۴٠ الی ۵٠ درصد قیمت بلیط را  افزایش خواهد داد اما دامنه محدود نخواهد شد.

وی افزود: در موضوعاتی همچون سوخت، اگر تاثیرات آن صرفاً بر بلیط هواپیما باشد، راه بر جایی نخواهد داشت. این مسافر  هواپیما است که متضرر با منافع خواهد شد؛ اما برای شرکت هواپیمایی تاثیری ندارد و ممکن است دست شرکت‌ها را هم برای اعمال افزایش قیمت‌ها باز بگذارد؛ چراکه دیگر یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند که بخواهند تابع قیمت مصوب باشند.   

 مدیرعامل ایران‌ایر در رابطه با در رابطه با قیمت‌های نامتعارف برخی پروازها، تصریح کرد: تصریح کرد: در مورد  هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را می‌دهیم که حتی یک ریال بالاتر از قیمت مصوب سازمان هواپیمایی، عرضه و فروش نخواهیم داشت.

  هدفی جز تامین مسکن برای مردم نداریم/ ثبت‌نام ۴ میلیون نفر در نهضت ملی

فرزادی‌پور خاطر نشان کرد: راهکار دیگر این است که تقاضا برای هواپیما را کم کرده و به سمت سایر روش‌های حمل‌ونقل حرکت دهیم،  افرادی که مدیریت صنعت و حمل‌ونقل را برعهده دارند، بایستی کنترل شرایط داشته باشند و مسیر توسعه صنعت ریلی یا صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای را دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: البته مشکل فعلی ما بحث سرمایه‌گذاری نیست؛ مشکل محدودیت‌هایی است که برای کشور ما ایجاد شده است. بررسی کنیم که  طی ٢٠ سال اخیر، چند فروند هواپیمای نو یا مناسب توانسته‌ایم بصورت مستقیم از شرکت‌های بویینگ و ایرباس تهیه کنیم؟ تعداد آن‌ها به انگشتان دست هم نمی‌رسد. طی چند سال اخیر، سه فروند هواپیمای تقریباً نو (حدود دو تا دو نیم سال) توانستیم از شرکت ایرباس خریداری کنیم؛ بنابراین تخصیص منابع، مشکل  ما نیست؛ مشکل اصلی ما این است که محصولات بازار بصورت مستقیم به ما فروخته نمی‌شود؛ وگرنه اعتقاد همه ما بر این است که صنعت هوانوردی کشور، کشش و ظرفیت‌ تهیه آن را دارد. 

فرزادی‌پور ادامه‌ داد: در حال حاضر میزان نیاز کشور به هواپیما با موجودی‌مان فاصله قابل توجهی دارد. ٢ الی ٢.۵ برابر بایستی افزایش پیدا کند؛ اما باید دید آیا در اختیارمان قرار خواهد گرفت یا خیر. به نظر بنده مشکلی در تامین سرمایه داشته باشیم. مشکل این است که نمی‌توانیم متناسب با نیاز، خرید انجام دهیم. 

مدیرعامل هواپیمایی ایران‌ایر در پایان پیرامون برنامه‌های این شرکت برای نوروز ١۴٠٣، نیز گفت: طبق روال‌ سال‌های گذشته، برنامه‌ خواهیم داشت و تلاش می‌شود که  قطعا امسال برنامه‌ها و خدماتی ویژه و خاص ‌تر هم به لحاظ کیفی و کمی برای مسافران داشته‌ باشیم.

  دانلود جامع ترین فایل Pdf جزوه راه سازی و روسازی ویژه کنکور کارشناسی ارشد

فرزادی‌پور در رابطه با میزان واردات هواپیما شرکت ایران‌ایر در سال جاری و اظهار کرد: در مجموع ٨٠ فروند هواپیما و بالگرد واردات کشور شده است که تعدادی از این‌ها وارد خطوط پروازی شده است. 

مشکل فعلی، سرمایه‌گذاری نیست؛ بلکه محدودیت‌هایی است که ایجاد شده است

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ضمن تاکید بر اینکه حذف یارانه سوخت هواپیماها، صرفاً هزینه خرید بلیط برای خریداران را بالا می‌برد، از ارائه برنامه‌های ویژه و خاص این شرکت هواپیمایی برای نوروز امسال خبر داد.

شمس‌الدین فرزادی‌پور با حضور در غرفه ایسنا در بیست‌ و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفت‌وگو با این خبرگزاری، بر موضوع عدم تعادل عرضه و تقاضا در بلیت‌های هواپیمایی و تأثیر مستقیم آن بر قیمت بلیت‌ها تاکید و اظهار کرد: مشکل در این حوزه، تا زمانیکه عرضه و تقاضا متعادل نیست هرکجا که عرضه با تقاضا  همخوانی ندارد، این مشکلات وجود دارد. راهکار هم فقط این است که عرضه و تقاضا را متعادل کرد و در حقیقت متناسب با تقاضا، عرضه را افزایش داد؛ تقاضا که بالا می‌رود، چنانچه عرضه متناسب نباشد، طبیعتاً منجر به صف و افزایش قیمت می‌شود. 

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402120100376/%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AAبلیت پروازهای ایران ایر یک ریال بیشتر از مصوب نیست