«بم»های خاموش در مسیر نوسازی

به گزارش ایسنا، امروز پنجم دی سالروز حادثه غم‌انگیز زلزله بم است که در سال ۱۳۸۲ اتفاق افتاد و با حدود ۳۵ هزار کشته از آن به عنوان مرگبارترین زلزله تاریخ ایران یاد می شود. یکی از دلایل اصلی افزایش خسارات زلزله بم، وجود خانه‌های خشت و گلی و فقدان سازه بود.

«بم»های خاموش در مسیر نوسازی

در این رویداد سفیران بم ضمن انتقال تجربیات خود به تشریح بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی پرداختند. بر اساس آمار شهرهایی که در این مدت بسته‌های تشویقی را اجرایی کرده‌اند، آمار صدور پروانه‌های ساخت و ساز در آنها افزایش قابل توجهی و حتی جهشی داشته است، خوشبختانه در بیستمین سالگشت زلزله، آمار شروع نوسازی واحدهای فرسوده در دولت سیزدهم از مرز ۱۸۰ هزار واحد گذشته و قریب به ۵۵ هزار واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است.

راهبرد اصلی دولت سیزدهم شتاب‌بخشی به کاهش سقف‌های لرزان و ناپایدار در محدوده‌های هدف است. این شتاب‌بخشی با دو مشکل مواجه است که دولت و شهرداری‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند؛ بنابراین ما باید به‌سمت مردمی‌سازی این کار برویم. حتی اگر وام ارزان در اختیارشان قرار داده شود باز هم توانایی نوسازی بافت فرسوده برای همه مردم وجود ندارد، در نتیجه یکی از راهکارهای اصلی استفاده از توانایی سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده‌است.

به دنبال این حادثه ناگوار، نوسازی و بهسازی شهرها بیش از پیش جدی گرفته شد. بم از نو ساخته شد اما آنطور که محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری می گوید در ایران حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد که هیچ‌گونه سازه فلزی و بتنی نداشته و۱۰ میلیون نفر نیز در این واحدها سکونت دارند و می‌توان گفت هر شهر ایران معادل یک بم خاموش است.

«بم»های خاموش در مسیر نوسازی
زلزله بم ـ سال ۱۳۸۲
«بم»های خاموش در مسیر نوسازی
تخریب ارگ بم در جریان زلزله سال ۱۳۸۲
«بم»های خاموش در مسیر نوسازی
ارگ بم ـ نوروز ۱۴۰۲

محمد آیینی در این خصوص توضیح داد: بخشی از سرمایه‌گذاران نیز به‌واسطه سودآوری اندک در این پروژه‌ها شرکت نمی‌کنند، در نتیجه ما باید آن‌ها را به طرق مختلف برای کمک به مردم تشویق می‌کردیم که از ابتدای فعالیت دولت کنونی بسته‌های مختلف تشویقی برای سرمایه‌گذاران آماده شد و با تلاش‌های صورت گرفته در این دولت تاکنون تعداد پروانه‌های ساختمانی جدید از مرز ۱۸۰ هزار واحد عبور کرده است که باید این عدد حداقل به سالی ۳۰۰ هزار واحد برسد.

  خرید و قیمت مبل راحتی، مبلمان کلاسیک و سلطنتی ایران میز

به گفته آیینی اولین راهکار نوسازی خانه‌های ناپایدار و لرزان آگاه‌سازی ساکنان این بافت‌هاست؛ متاسفانه بسیاری از ساکنان بافت‎های فرسوده از حق و حقوق خود و تسهیلاتی که برای ساخت و ساز و نوسازی در این بافت‎ها در نظر گرفته شده است، اطلاع چندانی ندارند به همین منظور سال گذشته هم‌زمان با سالروز زلزله بم رویداد بزرگ و سراسری «سفیران نوسازی بم برای ایران قوی » برگزار شد و سفیرانی متشکل از ۳۵ نفر از مدیران، نخبگان و مسوولان شهر بم در بیش از ۱۰۰ شهر مختلف که  ۶۷ درصد بناهای ناپایدار را به خود اختصاص داده‌اند، حضور یافتند.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402100503502/%D8%A8%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C

مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مناسبت بیستمین سالگرد زلزله بم در رویداد تقدیر از اقدامات بازآفرینی شهری در شهرستان بم،‌ گفت: دولت تلاش کرده با تصویب بسته‌های تشویقی مختلف، پرداخت تسهیلات نوسازی و ودیعه اسکان و حمایت از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی دولت در عرصه نوسازی مسکن و دعوت از انبوه‌سازان و سازندگان خرد برای حضور فعالانه‌تر، سرعت نوسازی بافت‌های فرسوده را در سطح کشور شتاب بخشد.

بر اساس آمار حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده وجود دارد که هیچ‌گونه سازه فلزی و بتنی نداشته و۱۰ میلیون نفر نیز در این واحدها سکونت دارند؛ در واقع می‌توان گفت هر شهر ایران معادل یک بم خاموش است. البته در بیستمین سالگشت زلزله بم آمار شروع نوسازی واحدهای فرسوده در دولت سیزدهم از مرز ۱۸۰ هزار واحد گذشته و قریب به ۵۵ هزار واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است.

  اقدام دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن کارکنان صنایع مختلف/ اولین "صنعت شهر" کشور در خوزستان

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نوسازی بافت فرسوده بخش مهمی از برنامه توسعه هفتم است، عنوان کرد: قطعا در طول اجرای برنامه هفتم توسعه کشور دوران طلایی برای نوسازی بافت‌های فرسوده را شاهد خواهیم بود.