بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

وی با اعلام اینکه در خراسان جنوبی ۳۱ نقطه حادثه‌خیز مصوب داریم گفت: تاکنون ۱۳ مورد رفع شده و ۶ مورد در دست اجراست، هشت نقطه باقی مانده و ۴۹ نقطه پرتصادف نیز در استان احصا و برای تصویب به تهران ارسال شده است.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی که پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور را از اولویت‌های مدیریت استان قرار داده است، بتازگی در بازدید از ورودی شهر حاجی‌آباد مرکز شهرستان مرزی زیرکوه برای اصلاح هندسی این محور با هدف رفع یک نقطه حادثه‌خیز دستور ویژه صادر کرد.

بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

وی با اشاره به اینکه ایجاد راه دسترسی مناسب به روستاها موجب توسعه بیش از پیش می‌شود گفت: راه‌های روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستایی، یکی از فعالیت‌ها اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را تشکیل می‌دهد که شامل حفظ و نگهداری راه‌های روستایی اعم از ترمیم و لکه‌گیری آسفالت، خط‌کشی راه‌های آسفالت، نصب علائم، شانه‌سازی و پاک‌سازی حریم راه‌های روستایی است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی، طول راه‌های این استان ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که از این میزان ۷۶۸ کیلومتر بزرگراه، هزار و ۲۱۰ کیلومتر راه اصلی، سه هزار و ۳۴۷ کیلومتر راه فرعی و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی است.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان ساخت و ترمیم راه روستایی یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه‌ای در توسعه روستایی دارد به‌طوری که می‌توان از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد کرد.

اسدالله جلال‌زاده در گفت و گو با خبرنگار مجله خبری راه و ساختمان افزود: از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، ۲۰ میلیارد تومان توسط وزارت راه و شهرسازی و ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع مالی استانی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مصوب شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: از محل این اعتبارات ابلاغی رفع ۲ نقطه حادثه‌خیز، تبدیل یک آبنما به پل در محور سرایان  – بیرجند و تعریض ۱۲ دستگاه پل در سطح محورهای مواصلاتی استان انجام شده است.

  تازه ترین آمار متقاضیان دریافت یارانه دستمزد

بهسازی راه‌ها؛ رهاورد سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

اما سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم، رهاورد خوبی از جمله تصویب ۶۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه‌های روستایی و ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز در حوزه راهداری استان داشته است.

براساس تصمیمات شهرستانی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای باید مطالعات مربوط به اصلاح مسیر را انجام دهد و با تامین اعتبار لازم، این پیچ خطرناک حذف شود.

پیچ ورودی شهر حاجی‌آباد از سمت روستای نوده در محور حاجی‌آباد – کالشور از نقاط حادثه‌خیز محسوب می‌شود و این محور به جهت اتصال خراسان جنوبی و شهرستان زیرکوه به خراسان رضوی در نقطه کالشور از مسیرهای پرتردد است.

سید صولت مرتضوی گفت: منابع خوبی در سفر اول به این استان تخصیص داده شد و در سفر دوم به این استان به گونه‌ای اقدام می‌کنیم که براساس سند آمایش، استان را از محرومیت خارج کنیم تا تعادل و توازن برقرار شود.



منبع

راه‌ها یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه خراسان جنوبی به شمار می‌رود و با توجه به نبود راه‌آهن و وضعیت پروازی در مرکز استان، ۹۰ درصد استفاده مردم استان از حمل و نقل جاده‌ای است.

وی گفت: تاکنون از این مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از محل منابع ملی به این اداره‌ کل ابلاغ شده یعنی ۲۰ درصد اعتبارات سفر رئیس جمهور در زمینه اصلاح نقاط حادثه‌خیز استان به استان تزریق شده است.

تصویب ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه‌های روستایی از دیگر مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی است که به گفته جلال‌زاده از این مقدار ۴۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲۰۰ میلیارد تومان قیر توسط وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۳ مصوب شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصویب ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز راه‌های استان در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی را اقدامی مهم و گام رو به جلو در این حوزه توصیف کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور هم که خرداد امسال برای نظارت میدانی و بررسی آخرین وضعیت پیشرفت و تحقق مصوبات سفر استانی آیت‌ الله رئیسی به خراسان جنوبی سفر کرد، اطمینان داد که با تخصیص اعتبارات بعدی به خراسان جنوبی، این استان به کارگاه سازندگی تبدیل می‌شود.

  واکنش قشم‌ایر به تاخیرهای مکرر: مسافران مقصرند

جاده‌ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی و دامی کشاورزان، عامل اصلی جابه‌جایی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستایی و شهری است و کیفیت آنها باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی می‌شود.

یکی از مهمترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در منطقه وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور است که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه، انکارناپذیر است و زمینه توسعه را از جهات مختلف فراهم می‌آورد.

از مجموع ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای راه‌های روستایی تاکنون ۸۹ میلیارد تومان تزریق شده که با اختصاص این اعتبار تکمیل راه پنج روستای استان به طول ۲۲ کیلومتر انجام و احداث ۴۴ کیلومتر دیگر تا پایان سال جاری هدف‌گذاری شده است.

جواد قناعت همچنین در سفر به شهرستان بشرویه از محور حادثه‌خیز ارسک – حجت‌آباد بازدید کرد. محدوده راه بشرویه به سمت شهر ارسک در فاصله ۲ کیلومتری شهر ارسک دارای ۲ نقطه حادثه‌خیز است.

وی افزود: تاکنون از این اعتبار، ۸۹ میلیارد تومان به این اداره‌ کل ابلاغ شده یعنی ۱۵ درصد اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به حوزه راه‌های استان تزریق شده است.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.

نقص فنی جاده زمینه‌ساز واژگونی خودروها و بروز حوادث متعدد شده و اصلاح هندسی و حذف نقاط پرحادثه این محور از مطالبات مردم و رانندگان است.

همانطور که آمار نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از مجموع راه‌های استان را راه روستایی به خود اختصاص داده و تاکنون پنج هزار و ۹۳۱ کیلومتر آن آسفالت شده است.

  نگاهی به نرخ بیکاری بریتانیا

جلال‌زاده اظهار داشت: طول راه‌های روستایی آسفالت استان پنج هزار و ۸۹۸ کیلومتر با شاخص طولی ۵۱ درصد است که در صورت آسفالت کل ۴۶۰ کیلومتر راه روستایی خاکی استان، شاخص طولی به ۵۵ درصد یعنی به شاخص میانگین کشوری می‌رسیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور، راه پنج روستای استان به طول ۲۲ کیلومتر و با اعتبار ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده و این حجم از راه‌ها مورد استفاده مردم و کاربران جاده‌ای قرار گرفته است.

وی گفت: همچنین از محل اعتبارات سفر استانی، ۴۴ کیلومتر راه روستایی تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالت برخوردار شوند.

همچنین از مجموع ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سومین سفر استانی آیت الله رئیسی برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز خراسان جنوبی تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن تزریق شده که از محل این اعتبارات اصلاح ۲ نقطه حادثه‌خیز و تعریض ۱۲ دستگاه پل انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: تمامی راه‌های روستایی ساخته شده در خراسان جنوبی دارای استاندارد خاص خود بوده که با استاندارد راه‌های فرعی و اصلی یا بزرگراه متفاوت است.

رفع نقطه حادثه‌خیز دوراهی ارسک – کمربندی شهر دارای مصوبه شورای ترافیک در سال ۱۳۹۴ است اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار کافی تاکنون معطل مانده است. تامین روشنایی، جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت محورها از جمله اقداماتی است که باید برای رفع این نقاط حادثه‌خیز انجام شود.

با توجه به اینکه روستاها در بخش‌های مختلف مولد هستند دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای در جهت ساماندهی راه روستایی در سراسر کشور دارد و از طرفی با توجه به اینکه سالانه مسافران زیادی از خراسان جنوبی عبور می‌کنند از این رو اصلاح و رفع نقاط پرتصادف و حادثه‌خیز در جاده‌های این استان هم نیازمند توجه ویژه است.