تالیف کتب درسی با محور «تعاون»/تشکیل تعاونی‌های فرهنگیان و دانش آموزان

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402080704926/%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%81-%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4

رضا مرادصحرایی – وزیر آموزش‌ و پرورش نیز ضمن تاکید بر حمایت از تقویت اقتصاد تعاونی در مدارس سراسر کشور از فعال شدن تعاونی‌های فرهنگیان و تعاونی‌های دانش‌آموزی خبر داد و گفت: تشکیل تعاونی‌های دانش آموزی توسط معاونت پرورشی پیگیری خواهد شد.

در همین راستا امروز تفاهم‌نامه مشترک همکاری با هدف توسعه فرهنگ مشارکت و همکاری، نیکوکاری و کارآفرینی در سطح مدارس کشور میان دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش به امضا رسید.

تالیف کتب درسی با محور «تعاون»/تشکیل تعاونی‌های فرهنگیان و دانش آموزان

پیش از این مهدی مسکنی – معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور مجوز تشکیل و راه‌اندازی تعاونی‌های آموزشی پس از پنج دهه در دولت سیزدهم خبر داده و گفته بود: تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی نقش مؤثری در فرهنگ کار گروهی و افزایش مهارت آینده‌سازان کشور دارد و موجب آشنایی ‌آنها با پس‌انداز و بازار کار می‌شود.

این تعاونی‌ها به جای رویکرد اقتصادی، رویکرد آموزشی،تربیتی و پرورشی دارند و هدف اصلی از تشکیل آنها، آموزش و ترویج اصول و مفاهیم تعاون در بین دانش آموزان و تشویق آنان به همکاری و همیاری با یکدیگر و تقویت روحیه خودیاری، شرکت در کارهای گروهی، رشد حس مسئولیت پذیری و احترام به رأی و نظر دیگران است.

وی ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه موجبات تالیف متون درسی با محوریت الگوی تعاون را فراهم کند و با آموزش و ترویج فرهنگ تعاون در حوزه نظری و عملی، دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اشتغال نقش‌آفرینی کنند.

سیدصولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: این تفاهم‌نامه‌ با هدف بسترسازی و اجرایی‌ کردن ردیف‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ احکام اجرایی سند توسعه تعاون امضا می‌شود که پیشتر به تصویب رسیده و از سوی رئیس جمهوری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

  معافیت بیمه‌ای ۱۲ هزار بنگاه در طرح کارورزی

به گزارش ایسنا،‌ تعاونی‌های آموزشگاهی، یک فعالیت گروهی است که با مشارکت داوطلبانه دانش‌آموزان و با حمایت، نظارت و هدایت مدیر و مسئولان مدرسه، در مدارس با عضویت دانش آموزان تشکیل می‌شوند و بستری برای تمرین مشارکت و انجام فعالیت‌های جمعی هستند.

با امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش زمینه تالیف کتب و متون درسی با محوریت الگوی تعاون، ترویج فرهنگ مشارکت و کارآفرینی در مدارس و تشکیل تعاونی‌های فرهنگیان و دانش آموزان فراهم شد.

به گزارش ایسنا، مطابق آخرین آمارها ۱۱۳ شرکت تعاونی دانش‌آموزی با عضویت بیش از ۸۰۰ دانش‌ آموز در سراسر کشور تشکیل شده است.عضویت در تعاونی‌های دانش‌آموزی محدویت سنی ندارد و دانش‌آموزان پس از پایان تحصیل می‌توانند از طریق عضویت در انجمن فارغ‌التحصیلان همچنان سهام خود را حفظ کنند یا به دانش‌آموزان جدیدالورود دیگر انتقال دهند.راه اندازی و تشکیل تعاونی‌های آموزشگاهی در مدارس و آموزشگاه‌ها گام مهمی در مشارکت اجتماعی دانش آموزان و اشتغال فارغ التحصیلان به شمار می‌رود.

تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش‌آموزی به استناد تبصره (۲) ماده (۲) آیین‌نامه اجرایی قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۲/۱/۸ و مواد (۸۷)،(۸۸) و (۸۹) قانون شرکت‌های تعاونی مصوب ۱۳۵۰ و دستورالعمل تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی پیش‌بینی شده است.