تامین ۵۷ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن میزان اراضی تامین شده واقع در حریم شهرها که در مراحل الحاق قرار دارند، ۳۲ هزار و ۷۴۸ هکتار اعلام کرد و گفت: مجموع زمین‌های شناسایی شده در محدوده یا حریم شهرها به ۵۶ هزار و ۹۷۲ هکتار رسیده است.

به گفته عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن، تا کنون ۷ هزار و ۳۶۹ هکتار زمین در حال مذاکره قرار دارد تا به طرح نهضت ملی مسکن بپیوندد.

به گزارش مجله خبری راه و ساختمان از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ارسلان مالکی، اظهار کرد: تاکنون ۲۴ هزار و ۲۲۴ هکتار اراضی مسکونی در محدوده شهرها شناسایی شده و در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

تامین اراضی از طریق مالکان بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن

مالکی به ماده ۱۰ قانون جهش مسکن اشاره کرد و گفت: با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر الزام انتقال اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی به سازمان ملی زمین و مسکن برای استفاده در طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون اسناد حدود ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار زمین به این سازمان منتقل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی استان‌ها مثل البرز، مکان‌یابی شهرهای اطراف تهران انجام و ۴۷ هزار و ۳۴۳ هکتار زمین برای احداث شهرک و بارگذاری شناسایی شده است.

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن تاکید کرد: بسیاری از اراضی تامین شده در محدوده شهرها نبوده؛ بلکه در حریم شهرها قرار دارد و الحاق این زمین‌ها بر عهده شورای برنامه‌ریزی استان است و روند الحاق اراضی در حریم شهرها باید تسریع شود.

  استاندار: حل چالش زیست‌پزشک در مناطق دوردست هرمزگان مورد تاکید است

وی بیان کرد: همچنین ۸۰۰ هکتار زمین دیگر نیز در مرحله انتقال سند قرار دارند که در صورت نهایی شدن، مجموع این اراضی به ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار می‌رسد.

مالکی مانع دیگر در مسیر انتقال اسناد اراضی دستگاه‌های دولتی را نداشتن سند اعلام کرد و گفت: برخی از آن‌ها در مراحل ثبتی و تهیه نقشه قرار دارند.

وی درباره راهکارهای پیش رو برای تامین زمین در شهرهایی که با کمبود اراضی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: در شهرهایی که کمبود زمین دارند، از طریق مالکین بخش خصوصی و اراضی سازمان‌هایی مثل اوقاف، بنیادها و نیروهای مسلح برای تامین زمین اقدام می‌شود.

شناسایی ۴۷ هزار هکتار زمین برای احداث شهرک در کلان‌شهرها

مالکی راهکار دیگر را ایجاد شهرهای جدید و شهرک‌ها به ویژه در کلان‌شهرها دانست و گفت: باید مکان‌یابی و شناسایی فضای مستعد برای احداث شهرک‌ها تسریع شود.

عضو هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: ساخت ۴ شهرک معادل یک هزار و ۷۱۵ هکتار زمین به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده، ۸ شهرک نیز در کارگروه‌ها در حال بررسی است و ۲ شهرک نیز مورد مخالفت قرار گرفته است.



منبعوی افزود: این میزان زمین پاسخگوی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی بود اما با توجه به سیاست کاهش تراکم واحدها، این ظرفیت نیز کمتر خواهد شد.