وی با بیان اینکه در مجمع اقتصادی خزر برنامه ریزی برای افزایش حجم ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار است، اظهار داشت: این میزان ترانزیت از طریق حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی انجام می شود و با رفع گلوگاه های مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود.
افندی زاده با اشاره به علاقمندی روس ها برای سرمایه گذری در بنادر شمالی و جنوبی کشور نظیر چابهار و بندرعباس، گفت: پیشنهاد فعلی آنها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است.
افندی زاده با تأکید بر اینکه در مجمع اقتصادی خزر بر روی عملیاتی کردن تفاهم نامه های دوجانبه و چندجانبه تمرکز خواهیم کرد، گفت: در این اجلاس با کاهش تعرفه ها، ایجاد کریدور سبز، رفع موانع داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاری تلاش خواهیم کرد تا ایران را به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه در سیزدهمین کمیته مشترک ایران و روسیه که دو هفته پیش برگزار شد، هدف گذاری برای ترانزیت کالا تا ده میلیون تن در سال ۲۰۲۳ تعیین و مقرر شد برنامه عملیاتی توسعه زیرساخت ها هر چه سریعتر اجرا شود.
گفتنی است دومین مجمع اقتصادی دریای خزر با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر در شهر مسکو در حال برگزاری است.
[ad_2]
منبع
وی به همکاری های میان ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای انتقال کالا به سمت شبه قاره هند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از جابجایی کالا در کشور از طریق جاده ای انجام می شود که باید با تکمیل زیرساخت ها و تأمین ناوگان ریلی ترانزیت کالا را از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس انجام داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کشورمان می تواند سهم بسزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا که از چین به اروپا منتقل می شود را در اختیار داشته باشد و باید از طریق خط آهن اینچه برون و سرخس نقش خود را در این زمینه نیز گسترش دهیم.
به گزارش مجله خبری راه و ساختمان، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای سی آی اس متصل می شود، گفت: مجمع اقتصادی خزر همایشی بسیار مهم است که می تواند موجب توسعه ترانزیت میان کشورهای همسایه این دریا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل راه آهن رشت – آستارا در این اجلاس مورد تمرکز طرفین قرار خواهد داشت گفت: ایران سرمایه گذاری لازم برای تملک املاک را آغاز کرده است و طرف روسی روسازی و ریل گذاری را انجام خواهد داد.